En fråga angående internminnen och sandybridge

Permalänk

En fråga angående internminnen och sandybridge

Hej, har en fråga om mina internminnen kommer funka på de nya Sandybridge moderkorten.

Har ett par Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 8GB (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599036)

Jag har hört lite smått om att Sandybridge endast fungerar med 1.5v minnen och minna är på 1.65v, är det så att Sandybridge fungerar bättre med 1.5v eller kan inte använda sig av 1.65v alls?

Om jag skulle vilja göra en uppdatering till Sandybridge måste jag köpa helt nya minnen?

Tackar för trevliga svar!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem

Minnena funkar även vid 1,5 volt, kolla Corsairs sida. Håll dig på max 1,56volt till minnena på SB är det som gäller.

Kollade åt dig. Vid 1,5V är det 1333Mhz 9-9-9-24 som dina minnen ska klara. Sen kan du säker få dom att funka även vid bättre inställningar, men då finns det inga garantier att det ska funka.

Permalänk

Okej så standard inställningarna för minnerna kommer inte att funka alltså?

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem

1,56Volt är max för minneskontrollern som numer sitter i processorn. Vilken Hz/latency du lyckas att köra dom i vid en lägre volt vet bara du genom att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Okej så standard inställningarna för minnerna kommer inte att funka alltså?

Är just standard som kommer funka utan problem, 1600Mhz eller 1.65volt är inte standard
och är inget som ställs in med auto

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Är just standard som kommer funka utan problem, 1600Mhz eller 1.65volt är inte standard
och är inget som ställs in med auto

Haha okej, nej men jag är inte så bra i bios, men de är fabriksklockade så där antagligen då.

Men har nån av er någon aning om det kommer vara samma sak för de nya processor modellerna som kommer i jul?

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam