Helgsnack: "Den ultimata datorlådan"

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga 800D jag med. Mitt gamla CM Stacker 831 skulle varit helt perfekt om det inte vore för bristen på tillbehör (från CM) och moderkortsplattan som är ologisk, osmidig och gör det till ett helvete att montera CPU-kylare.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Musikälskare

Lian Li PC-7 är också snyggt, har haft det kanske 4+ år och är inte trött på det än

Moddat med blåa leds från Classe till PWN-on/off och HDD-indicator ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Erik.Tilosius:

Ok, snygg kanske är att ta i men stilren är den i alla fall, fast lät ju lite trist att höra att luckan på toppen var av plast,

Grunden är av plast, men den har ett hölje av aluminium så man ser inte plasten.

Mitt dröm chassi: Vitt silverstone FT02 kapat, så att hd och cd burarna är borta. Utdragbara filter på sidan av chassit. Stilrent, väldigt bra kylning och lättstädat. 90 grader vänt moderkort = inga fula IO ingångar synliga på baksidan.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Det finns inget ultimat chassi.
Kommer aldrig att finnas ett heller tyvärr.

Krav som vissa har på ett chassi kan vara tex.
300000 dioder som lyser starkare än solen medans andra som jag inte vill ha en enda.
Vissa måste ha en plexiglas skiva andra vill absolut inte ha det.
osv,osv,osv,osv så ultimata chassit är och kommer att förbli en myt.

Ganska många har tipsat om raven,fortress,tj11 redan och det är riktigt intressanta chassin tycker jag.
vem det nu var som tyckte raven,fortress var för liten så tj11 är betydligt större än dom andra.
Jag var nästan på väg att handla nåt av silverstones 90 graders vridna moderkorts chassin.
Men hittade ganska mycket runt om på nätet att vissa grafikkort med heatpipes har STORA problem med kylningen i dessa chassin.
Dvs dom fungerar inte alls tex idle temp på över 90 grader och belastar du kortet så 110-130 grader och kortet har trotlat ner så det knappt är användbart, samtidigt som kylflänsen är KALL då heatpipsen inte fungerar.
Så en stor varning på dessa chassin om du använder ett grafikkort,moderkort med heatpipes.
Visst många fungerar men än så länge är det ganska oklart vad som funkar heller inte.

Jag har mailat till sweclockers om att det kanske kan vara en bra ide att testa grafikkort,etc vridna 90 grader då dessa lådor verkar ganska populära och det skulle inte förvåna mig om fler tillverkare hakar på den trenden snart.

Nu överdriver du. Det är bara billliga kylare utan så kallade wicks som man ska akta sig för. Alla standard kylare från AMD och Nvidia är inga problem.

#10591229

Permalänk

Diggar "helgsnack" grejen

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Har inte hittat ett perfekt chassi än med mitt R3 är i närheten. Vill ha något mindre och lättare tänker därför modda ett Lian Li A05N tycker det är rätt storlek och samtidigt i ATX storlek.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Om man åker på LAN så krävs ju massa hårddiskar! Vad dillar du om?

Vad ska du med en massa hårddiskar? Plocka hem diverse semesterfilmer? De spel man lirar på Lan har man på hårddisken redan. 120GB SSD + 2TB. Skulle man behöva mer. Så är det ju bra att flytta upp semesterfilmerna via NAS:en. Den ska ju vara uppkopplad mot nätet ju.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon2110:

Vad ska du med en massa hårddiskar? Plocka hem diverse semesterfilmer? De spel man lirar på Lan har man på hårddisken redan. 120GB SSD + 2TB. Skulle man behöva mer. Så är det ju bra att flytta upp semesterfilmerna via NAS:en. Den ska ju vara uppkopplad mot nätet ju.

Äääh! Fileserver i så fall, men jag förstår vad du menar! Jag tycker att det är imponerande att jag överlever med bara fyra hårddiskar i min main-dator... x)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag är ganska nöjd om det sitter dammfilter på chassiet.

Permalänk

Om priset inte var något så kan jag rekommendera http://www.mountainmods.com/ Har själv ägt 800d - hafx - raven - mm flera då jag får chassin gratis nu för tiden från sponsorer. Men chassit jag har nu är stort och ger mig frihet att göra vad jag vill när jag vill,vatten luft spelar ingen roll med chassin från mountainmods. Här är några videos på mitt bygge som visar chassit i helhet.

http://www.youtube.com/watch?v=ZV3Ort1W8ag&feature=channel_vi...
http://www.youtube.com/watch?v=fvCxaWr84wA&feature=channel_vi...

Hoppas du hittar ditt chassi mvh DarkMx1000

Permalänk
Medlem

klart det går :)

Skrivet av Arius:

Det var som fan! Går det att få in två sånna i ett minitower? :S

yes

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

Jag tycker inte att ett optimalt chassi finns på marknaden just nu.
Alla har sina nackdelar med att de ska passa till en större målgrupp.

Jag hoppas på att någon skulle kunna göra verklighet av mina skisser på hur jag vill ha mitt chassi.
Inga onödiga 5.25"-platser och rakt luftflöde.

http://pici.se/pictures/zjZyAGeCN.jpg

Bra micke du ligger på med detta!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lakej:

Annars ser ju Little Devils chassie ut att vara gud. Vad kostar det?

Räkna 4-4,5k för ett PC-V8 + leverans till Sverige.
Inga pengar alls om man jämför med vad det kostar att fylla det sen

Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga att köp ett chassi som tillverkad 2010-2011 för att det finns stora skillnader vad som egentligen är genomtänkt. Gamla chassi som ändå är dyra har oftast stora misstag, därmed skulle inte rek. av Sweclockers eller andra ställen, om den tillverkades idag. Köp t.ex HAF X, 800D, 650D som är genomtänkta. Speciellt när det gäller kabeldragnings möjlighet och luftströmning. HAF X skulle jag själv rek. Grym funktion bra kylning, bra valmöjligheter.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Nu överdriver du. Det är bara billliga kylare utan så kallade wicks som man ska akta sig för. Alla standard kylare från AMD och Nvidia är inga problem.

Ja alla reference kylare "borde" fungera men kan du garantera det?
Vad händer om ati,nvidia vill spara 2kr på ett budget kort med kylrör och väljer rör med dålig wick heller ingen wick alls?

Alla asus,msi,zotac,etc,etc kort som kommer med andra än reference kylare vad har dom valt för rör bra wick, dålig wick, ingen wick hur ska vi kunna veta det?
Därför skulle jag vilja se tester med grafikkorten "hängande" på så vis behöver man INTE köpa och prova om det fungerar.
Och nej i 99,9% av alla fall där ett kort fungerar för en vanlig kund så finns det inget bra sätt att få reda på det på då det endast är när det INTE funkar som folk klagar i forum,etc.

I denna tråd så har en och samma person problem med.
Sapphire 5970
matrix 5870
and a spare 5770
I ett Silverstone Fortress FT02 chassi.

Och i en annan tråd som jag inte hittar nu det jag sa förut.
En som har problem med ett ati 4000 serie kort (kommer inte ihåg men tror det var ett 4790) med en eftermarknads kylare (som var monterad av asus,msi,etc vilket märke det nu var på kortet).
Han har över 90grader i idle och sekunder efter belastning så trottlar kortet med 110-120grader.
Jag satt och läste forum trådar (ett 50 tal) i ett par timmar och det finns väldigt många med många olika kort som har problem.
Sen en test med några olika kylare.
http://en.expreview.com/2010/11/15/90%C2%B0-rotationhow-to-install-heatpipe-cooler/11843.html/5

Men nu börjar det bli lite offtopic men vill bara varna för att det kan gå åt helvete med värmerör i dom 90graders vridna chassina då rätt så många tipsar om dom.
Så innan köp se till att det fungerar genom att tex testa din gamla dator genom att tippa den på framsidan med nåt under så att luft kommer in.
Heller om du köper nytt samtidigt söka lite först heller chansa.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Äääh! Fileserver i så fall, men jag förstår vad du menar! Jag tycker att det är imponerande att jag överlever med bara fyra hårddiskar i min main-dator... x)

Haha jag har 500gb på min enda dator och jag har fyllt ungefär 2/3 Fast jag har inte en massa filmer och kort och sånt. Filmer kan man se på tvn och jag har alrdrig riktigt förstått grejen med att ta bilder

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Jag har haft säkert 12 chassin sen 2001.

exempelt:

Lian Li PC-7
Aopen HQ08
Aopen midi tower
Chiftec Dragon full- och midi tower
Shuttle XPS
Fractal Design R2
Mountain Mods UFO
I&S EYE-900B

De jag varit mest nöjd med är de fulltower jag haft. Jag gillar att det är luftigt och lättarbetat då det är mer utrymme.

Nu senast har jag fixat det chassi som jag verkligen hoppas ska stanna LÄNGE.

Ett Lian Li PC-76.

Otroligt bra chassi trots sin ålder. enda jag saknar är att det är 80mm fläktar fram och inte 120mm.

Ultimata chassit = Lian Li PC-76. I mitt tycke!

Permalänk
Medlem

Jag ser ett tydligt mönster här. För några år sedan tyckte alla att t.ex antec p18x var bäst bara för att alla andra tyckte det. Nu är det samma sak med t.ex raven, ft02, hafx och 800d. Ft02 och 800d är väl ganska ok lådor men hur kan folk påstå att de är ultimata lådor?

I en prestandadator, om man inte åker på lan ofta, ser inte jag någon anledning till att ha fler än 2 alternativa ssd-platser + kanske en hdd-plats. Resten av all lagring kör man hos en server/NAS.

Om man är väldigt hårdvaruintresserad så kommer man kanske snegla åt vattenkylning någon gång. Om man känner att det kanske blir aktuellt så bör man ju börja i den änden när man kollar efter den ultimata lådan.

Köper man ett jävligt bra noga genomtänkt case så överlever det många uppgraderingar utan att skämmas.

Om man jämför Mountainmods, Little devil, XSPC eller Lian Li's lådor med de jag nämnde i inledningen så blir min poäng tydlig.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Jag gillar mitt chassi. Bra luftgenomflöde, ingen aning om modell. 10p till den som känner igen retrochassit till höger i bakgrunden.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

IBM Aptiva E-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Jag gillar mitt chassi. Bra luftgenomflöde, ingen aning om modell. 10p till den som känner igen retrochassit till höger i bakgrunden.

http://farm6.static.flickr.com/5227/5606355647_8f8cf6dd96_z.j...

http://farm6.static.flickr.com/5148/5606940656_8c87dd408a_z.j...

Jag tycker synd om dig har bra hårdvara i sån ful chassi. Jag kan donera en chassi till dig

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk

Nästa bygge blir i ett Lian Li PC-X900B.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Nu blir man väl idiot förklarad, men jag gillar verkligen Antec Nine Hundred.

Ser snyggt ut(tycker jag iaf) hyfsat med plats och helt okej kylning för alla komponenter. Gillar även att man kan styra fläktarna, vilket faktiskt gör det hyfsat tyst om man kör på lägsta.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Jag gillar mitt chassi. Bra luftgenomflöde, ingen aning om modell. 10p till den som känner igen retrochassit till höger i bakgrunden.

http://farm6.static.flickr.com/5227/5606355647_8f8cf6dd96_z.j...

http://farm6.static.flickr.com/5148/5606940656_8c87dd408a_z.j...

stomen i förgrunden ser väldigt mycket ut som ett gammalt Chassi som jag hade till min PII 233 MMX för en massa år sedan var köpt på Lagans Dator Service eller nått sånt, med 64 MB Ram 4 GB minne och ett 4MB 2d kort och ett 4 MB 3dfx Orchid Righteous stommen i de chassit kändes verkligen gediget, dock väldigt plastig front.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn1982:

Jag kan bara säga att köp ett chassi som tillverkad 2010-2011 för att det finns stora skillnader vad som egentligen är genomtänkt. Gamla chassi som ändå är dyra har oftast stora misstag, därmed skulle inte rek. av Sweclockers eller andra ställen, om den tillverkades idag. Köp t.ex HAF X, 800D, 650D som är genomtänkta. Speciellt när det gäller kabeldragnings möjlighet och luftströmning. HAF X skulle jag själv rek. Grym funktion bra kylning, bra valmöjligheter.

ja eller varför inte ett Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

Jag tycker inte att ett optimalt chassi finns på marknaden just nu.
Alla har sina nackdelar med att de ska passa till en större målgrupp.

Jag hoppas på att någon skulle kunna göra verklighet av mina skisser på hur jag vill ha mitt chassi.
Inga onödiga 5.25"-platser och rakt luftflöde.

Sånt där ska jag bygga om jag någonsin kör stationärt igen ! tänk en slim slot-in bluray högst upp i "taket" !!! och kanske för mini-itx med pico-psu och riser för grafikkortet ?

*spar bilden för framtiden*

Visa signatur
Permalänk

Jag är nöjd med mitt Corsair 600T. Nackdelen är LED fläktarna som inte kan stängas av.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Väntar på att min Cooler Master Centurion 5 II ska komma med posten. Ska använda den senare när jag ska uppgradera min nuvarande dator.
Så det blir en helsvart Centurion 5 II med två 120mm fläktar på sidan och en 120mm fläkt i taket ^^
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6640
Recension på lådan: http://www.youtube.com/watch?v=Hk_sIckf1Fc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

IBM Aptiva E-serien?

Bra jobbat! IBM Aptiva PII 300MHz satt i den från början, minns jag inte fattade hur man öppnade upp chassit efter man sparat ihop till ett Voodoo2. Fick fråga grannen, undangömda handtagen i fronten..

Skrivet av Djinn1982:

Jag tycker synd om dig har bra hårdvara i sån ful chassi. Jag kan donera en chassi till dig

Haha, tack så mkt men är rätt nöjd. Kollar du in galleriet kan du se min förra burk. Den var inte vacker!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Kolla in det här.

Det där är ju snuskigt vackert.