Dubbla raid konfigurationer på Sandy Bridge?

Permalänk

Dubbla raid konfigurationer på Sandy Bridge?

Jag var lite osäker på om detta passade bäst under lagring, server eller moderkort men valde moderkort då det har med styrkretsen att göra huvudsakligen.

Jag undrar om det går att köra en RAID 5 array och en RAID 1 array på en Sandy Bridge (H67). Jag tänker då två diskar i RAID 1 på SATA 6Gb/s portarna och sedan 4 st diskar i RAID 5 på SATA 3Gb/s portarna. Jag funderar även eventuellt på att köra mjukvaroraid men är inte så insatt i det ännu.

Anledningen till att jag vill ha en sådan konfiguration är för att jag ska uppgradera servern till SandyBridge i3 (tänkte mig detta moderkortet) och då vill jag ha min lagring på en RAID5 konfiguration, men sedan vill jag ha själva systemet på två diskar i RAID 1 på grund av den högre säkerheten (50% av diskarna kan gå sönder innan dataförlust istället för 25%) och sen sliter jag mindre på systemdiskarna än om de skulle köras lagring på samma diskar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]