Apple Ipad herre på täppan till 2015

Permalänk
Melding Plague

Apple Ipad herre på täppan till 2015

Trots allt fler surfplattor med Google Android är det Apple Ipad med Ios som är den stora vinnaren när analysföretaget Gartner blickar in i framtiden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Recension på ipad 2 tack!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Windows 8 känns som ett vettigt alternativ för företagen. iPad och Android-baserade plattor känns som en fluga, i.a.f. på den professionella marknaden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja, och efter 2015 då?

Tror nog Google vinner i längden, mest på grund av att det finns så *svärord* många olika plattor!
Samma med telefoner, Apple har 3 plattor och runt 3 (tror jag?) telefoner, thats it

Go Google!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vänta bara på Honeycomb.. det är nog då Android kommer ikapp och går förbi vad gäller "braighet".

Permalänk
Medlem

Gartner är ett skitföretag som man ibland undrar vad de har rökt på kontoret.

Permalänk
Medlem

Håller med holmberg

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

"640k ought to be enough for anyone"

man kan inte spå 4 år frammåt inom IT-världen.

Permalänk
Medlem

Tycker fem år låter lite väl mycket att gå fram i tiden. Vem hade ens hört om Android, ZTE, HTC med mer för fem år sedan? Nu ligger dem och slåss/slår iPhone. Går man ytterligare fem år tillbaka så vad det krassliga P4:or i datorerna, vem trodde då att det skulle finnas processorer med många kärnor och frekvens på 4 Ghz inom ett par år.

Hoppas allt Apple får lite pisk även innan 2015

Sammanfattat så är det jag säger

Skrivet av aptjack:

"640k ought to be enough for anyone"

man kan inte spå 4 år frammåt inom IT-världen.

Permalänk
Medlem

Såhär är det, har man en gång börjat använda Apples produkter är det väldigt svårt att gå över till något annat som oftast funkar lite sämre. En del (få) saker kan man leva utan, eller vänta på tills nästa update. Andra obligatoriska Apple-specifika egenskaper kan man leva med, såsom onödig dockningskontakt när det finns USB, obligatorisk iTunes för sync m.m.. I en del fall förenklar faktiskt patent och slutna standarder för konsumenten när man bara vill ha en fungerande produkt.
Provocerande?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Massy:

Vem hade ens hört om Android, ZTE, HTC med mer för fem år sedan?

Jag... Och troligen många andra som hänger på detta IT-forum

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

"640k ought to be enough for anyone"

man kan inte spå 4 år frammåt inom IT-världen.

Nej.

Skrivet av Wikiquote:

640K ought to be enough for anybody.
Often attributed to Gates in 1981. Gates considered the IBM PC's 640kB program memory a significant breakthrough over 8-bit systems that were typically limited to 64kB, but he has denied making this remark. Also see the 1989 and 1993 remarks above.
I've said some stupid things and some wrong things, but not that. No one involved in computers would ever say that a certain amount of memory is enough for all time … I keep bumping into that silly quotation attributed to me that says 640K of memory is enough. There's never a citation; the quotation just floats like a rumor, repeated again and again.
Gates (19 January 1996), "Career Opportunities in Computing—and More". Bloomberg Business News
Do you realize the pain the industry went through while the IBM PC was limited to 640K? The machine was going to be 512K at one point, and we kept pushing it up. I never said that statement — I said the opposite of that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szkar:

men du förstog nog min poäng..

Permalänk
Medlem

Modigt att gissa 5 år framåt i tiden... Analysföretag kan man undra över förresten. Någon företagiserad form av sierska finansierad av något annat företag som vill försöka veta något om framtiden. Skumt koncept.

Om 5 år har det förhoppningsvis kommit något annat än surfplattor. Jag skulle gärna se nåt i A3-format som går att rulla ihop. Eller skulle det vara att klassa om en surfplatta också? Eller kan båda sammanfattas som pekdator kanske? Eller är en rättare benämning kanske app-plattform?

Vad är det vi köper egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt x86.
Förstår inte syftet med en surfplatta annars...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Ja, och efter 2015 då?

Tror nog Google vinner i längden, mest på grund av att det finns så *svärord* många olika plattor!
Samma med telefoner, Apple har 3 plattor och runt 3 (tror jag?) telefoner, thats it

Go Google!

nee apple har 2 plattor (ipad , ipad 2) och 4 mobiler (Iphone 2g, 3g, 3gs, och 4g)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gemmy:

Såhär är det, har man en gång börjat använda Apples produkter är det väldigt svårt att gå över till något annat som oftast funkar lite sämre. En del (få) saker kan man leva utan, eller vänta på tills nästa update. Andra obligatoriska Apple-specifika egenskaper kan man leva med, såsom onödig dockningskontakt när det finns USB, obligatorisk iTunes för sync m.m.. I en del fall förenklar faktiskt patent och slutna standarder för konsumenten när man bara vill ha en fungerande produkt.
Provocerande?

Det bästa är att man helt enkelt kan välja vad man prioriterar. Ingen tvingar mig att köpa elektronik med ett äpple på samtidigt som det Apples ekosystem tilltalar någon annan. Jag föredrar bara personligen valmöjligheterna med Android.

Tror Apple kommer att bli svårslagna på tabletfronten. Ett prima exempel är att jag är intresserad av en Asus Eee Pad Transformer och lånade morsans iPad (som jobbet skaffade åt henne och jag konfigurerade) för att testa och surfa med en platta. Efter ett längre samtal förstod jag att hon trodde jag pratade om en iPad, hon hade ingen koll på att det fanns andra plattor. Tror hon är den genomsnittlige konsumenten som plattorna vill locka och där är iPaden långt före konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Vänta bara på Honeycomb.. det är nog då Android kommer ikapp och går förbi vad gäller "braighet".

Senast jag tittade var Honeycomb redan här (Motorola Xoom), och testerna visar att just nu är iPad 2 bäst. Honeycomb är en rejäl förbättring, men det är inte riktigt finpolerat nog för att slå iOS, beroende på vad man vill ha så klart.

Permalänk
Medlem

Honeycomb på tablets flyter på sämre än Gingerbread på min Nexus S. Dessutom är det ganska ostabilt. 3.0 har massor av potential, men verkar som det släpptes för tidigt.

Permalänk
Medlem

Varför är det här nyheter? När blev spekulationer nyheter?

Permalänk

Såna här prognoser är helt ointressanta då det är rena gissningar. 5 år är en oändlighet i tekniksammanhang, kanske kommer en aktör som inte ens finns idag att domninera segmentet, vem vet. Bara att se på smartphonemarknaden, för 5 år sen fanns varken iPhone eller Android så vem hade kunnat ge en prognos om deras framgång idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Windows 8 känns som ett vettigt alternativ för företagen. iPad och Android-baserade plattor känns som en fluga, i.a.f. på den professionella marknaden.

Håller med. Win7 hade jag nog valt idag om jag skulle köpa mig en surfplatta. Förresten så är terminal lösningar väldigt populära till ipad. Så folk saknar nog en hel del grejer från datorn.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Honeycomb på tablets flyter på sämre än Gingerbread på min Nexus S. Dessutom är det ganska ostabilt. 3.0 har massor av potential, men verkar som det släpptes för tidigt.

Testat 3.0? Har ivf testat Xoom vilken jag tycket flöt på bra.

Permalänk
Medlem

Android! anledningen till att jag inte köper en är för att jag är fattig student

Permalänk

Nu ska jag vara en IT spådam
Laptops kommer vara i samma storlek som mobiltelefoner och ha en mini projektor.
mobil telefoner kommer vara i bluetooth headset då exakt allt annat kommer vara i din mobildator
Din stationära dator komme vara tillräckligt kraftfull(och internet tillräckligt snabbt) för att kunna rendera extra material till din mobildator.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Eftersom alla tydligen håller på Android, så går jag mot strömmen och säger Ipad2/ios Har beställt en som jag otåligt väntar på.

(Obs! Har absolut inget emot android eftersom jag har en htc desire android telefon)

Permalänk
Medlem

Apple iPad dominerar, news at 11.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nnis1337:

nee apple har 2 plattor (ipad , ipad 2) och 5 mobiler (Iphone, Iphone 2g, 3g, 3gs, och 4g) inte lätt å veta allt som jag gör (a)

Syftade på telefoner du kan köpa i handel, dvs 3GS/4G

Edit*

Annars hade det varit som att säga att SE har 400+ telefoner...och..det låter inte bra alls

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

blir webOS för min del iom att telefonen kör det.

Sen, iom att HP storsatsar på webOS (och de kan göra reklam för saker, till skillnad från Palm) finns det nog en risk att det blir Android och webOS som får slåss om andraplatsen. iOS kommer nog vara på första plats iom alla fanboys

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nnis1337:

nee apple har 2 plattor (ipad , ipad 2) och 5 mobiler (Iphone, Iphone 2g, 3g, 3gs, och 4g) inte lätt å veta allt som jag gör (a)

Synd då bara att det inte finns någon "iphone 4g" den heter bara iphone 4.