Permalänk
Medlem

LGA 1155 Mini-ITX med flera PCI-E?

Hej vänner,

Frågan lyder:

Finns det något moderkort, med socket 1155, i Mini-ITX som har fler än en PCI-E? Det räcker med en PCI-E x1. Jag frågar, för jag vill ha plats för både ett grafikkort och ett ljudkort. Externa ljudkort intresserar mig inte, och de interna jag kollat på och som fångat mitt intresse är alla PCI-E x1.

Permalänk
Medlem

Nope, det är det som är hela grejen med Mini-ITX. Det finns bara en expansionsplats. Vill du ha fler är det mATX som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Hjälpsam

Närmaste du kommer är till exempel ZOTAC H67ITX WiFi som har ett Mini-PCI Express för WiFi kortet som man kan slita uroch sätta in något annat.

Och sedan en PEMINI2X1
http://www.adexelec.com/pciexp.htm

Så det finns lösningar även om de inte är helt optimala kanske.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Närmaste du kommer är till exempel ZOTAC H67ITX WiFi som har ett Mini-PCI Express för WiFi kortet som man kan slita uroch sätta in något annat.

Och sedan en PEMINI2X1
http://www.adexelec.com/pciexp.htm
http://www.adexelec.com/pemini2x1-f.jpg

Så det finns lösningar även om de inte är helt optimala kanske.

Oj, det hade jag ingen aning om. Tack för uppläxningen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk

Ett DTX kort skulle vara perfekt för dig (Lika brett som ett mini-ITX-kort men lite längre så det rymms 2 expansionsplatser). Zotac har ett par sådana kort med integrerad Atom processor.
Tråkigt nog så verkar inte så många tillverkare satsa på DTX, synd då det finns flera låder som stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Närmaste du kommer är till exempel ZOTAC H67ITX WiFi som har ett Mini-PCI Express för WiFi kortet som man kan slita uroch sätta in något annat.

Och sedan en PEMINI2X1
http://www.adexelec.com/pciexp.htm

Så det finns lösningar även om de inte är helt optimala kanske.

Det låter ju som en riktigt bra idé. Varför är just den här lösningen inte optimal? Det handlar ju bara om ett ljudkort som kräver PCI-Ex1. Den borde väl fungera lika bra som att sätta kortet direkt i ett fullstort uttag?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emiahn:

Det låter ju som en riktigt bra idé. Varför är just den här lösningen inte optimal? Det handlar ju bara om ett ljudkort som kräver PCI-Ex1. Den borde väl fungera lika bra som att sätta kortet direkt i ett fullstort uttag?

Iom att det är kontakter som skall ut på baksidan med ett ljudkort ser jag en viss problematik att montera det kortet snyggt. Om det är en helt custom låda du skall bygga så är det en annan femma, men om du utgår ifrån en standard ITX låda så kan det bli lite knasigt utan att Mr. Dremel kommer fram.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Så länge ljudkortet accepteras av moderkortet trots mini-PCIn så är det inga problem. Faktum är det är en helt custom låda jag ska bygga. Det kanske visar sig att mini-ITX är mindre än jag behöver, och då är den här frågeställningen onödig, men som det ser ut nu är mini-ITX definitvt något jag lutar mot.