Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Oljud från icke-fungerande dator

EDIT: LÖST, glömde bort att jag skrev en tråd om det eftersom jag löste det strax efter. Jag hade tabbat mig igen (jag hade en dålig dag :/) och satt RAM-sticksen i fel DIMM, dvs jag hade satt dem i A2 och B2 istället för A1 och B1. Nåja, problemet löst, och jag hoppas att det här kanske hjälper någon i framtiden

Hej!

Finner mig i en liten knipa vad gäller datorbygget. Har aldrig stött på problemet tidigare, och jag kan inte heller hitta någon lösning som kan appliceras på min situation.

När jag startade datorn gick den inte till boot och ett slags buzz kommer från Moderkortet kring CPU:n. Ser att 12-Volt:aren inte är inkopplad; okej, lätt att missa, kopplar in och försöker igen. Den vill fortfarande inte printa ut något på skärmen, som förblir svart, och det buzzande ljudet är kvar.

Jag tar bort allting icke-essentiellt; grafikkort, HDD, DVD-RW, och när problemet kvarstod tog jag även ur nätagget (Corsair 750TX) för att lyssna om det var det som lät. Det var det inte. Nej, jag tog även bort RAM-minnet och kopplade ur stock-kylaren, buzzljudet verkar kvarstå!? Det verkar genereras av moderkortet själv, ty det är det enda som är inkopplat (med CPU:n i, men CPU:n gör knappast några läten ifrån sig).

Det finns ett sätt att undvika ljudet, och det är att hålla upp CPU-kylaren lite när man startar datorn, då låter det inte, men om man släpper startas datorn om (vilket då är en inbyggd mekanism, antar jag, för att försäkra sig om att kylaren sitter på plats), men oavsett ljud eller inte, kommer man inte till boot.

Är det bara att lämna tillbaka moderkortet? Oavsett hur jag gör med kylaren (mountar och avmountar, vickar och drar), kommer jag ändå inte till boot. Jag bytte t.o.m. ut kylaren med en stock-kylare för 1156 ist. samma problem.

Installerade samma setup för bara någon vecka sedan utan problem.

Corsair PowerSupply (PSU) 650W Enthusiast Series
ASUS P8P67 LE B3 - ATX / Intel P67
Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz
Intel Core i5-2500K 3,3GHz / 6MB / Socket 1155

Jag är mycket tacksam för råd!

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.