Gainward Geforce GTX 580 Phantom

Permalänk
Melding Plague

Gainward Geforce GTX 580 Phantom

Efter en tids frånvaro är Gainward på väg tillbaka på den svenska marknaden med en mängd spännande grafikkort. SweClockers testar den omtalade Geforce GTX 580 Phantom.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Funderade på ett par av dessa först. Men kände att Asus DCII passade mig bättre.

Men frågan är vilken som är snyggast? Phantom är snygg med sina underliggande fläktar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

En bjässe! Riktigt snyggt är det !
Men en tanke ang fläktarna.
Det ser ut som de blåser från kortet ut genom flänsarna, med tanke på hur fläkten är monterad.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Hedersmedlem

Ruskigt snyggt kort, definitivt en av de snyggaste kylarna som finns ute, så på den fronten ligger de långt före de flesta andra tillverkarna!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Men en tanke ang fläktarna.
Det ser ut som de blåser från kortet ut genom flänsarna, med tanke på hur fläkten är monterad.

//BG

De blåser mot kortet, titta igen

Edit: Tar o slänger iväg en fråga till redaktionen: Vilket kort är tystast, Asus DirectCUII eller Gainward Phantom?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Hjälpsam

Känns som det huvudsakligen finns två val på GTX 580, ASUS Direct CU om man har plats för 3slotts eller Gainward Phantom om man bara har plats för 2slotts.

Sedan kommer MSI Twin Frozr II på en kant med som kan vara utmanare.

Lite intressant att det i princip finns 2 max 3 GTX580 kort på marknaden som är riktigt intressanta.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av kabex:

De blåser mot kortet, titta igen

Edit: Tar o slänger iväg en fråga till redaktionen: Vilket kort är tystast, Asus DirectCUII eller Gainward Phantom?

De är ungefär lika tysta med defaultfrekvenser, men DC2 håller lägre ljudnivå vid överklockning.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Synd att ingen verkar testa 3GB/2GB versionerna av GTX 580/560. Alla säger att de behövs "för den som spelar i riktigt höga upplösningar" men ingen testar detta!!!

Jag skulle vilja ha svar på frågan precis HUR stor upplösningen måste vara för att referensmodellerna skall gå i taket.

Klarar t.ex. verkligen GTX590 (580SLI) att hålla vad den lovar och kan visa 3D-spel på 3stk Full HD skärmar med endast 1.5GB grafikminne per kärna (3D vision surround HD)? Hur ser minnesanvändningen ut i lite vanliga spel? Om grafikminnet går i taket kanske t.om. 2stk special 460 med 2GB minne per kärna skulle vara bättre?

Har Radeon Eyefinity här ett försprång med 2GB standard på korten?

Permalänk
Discokungen

Snackar vi 570 däremot så skulle jag slå den person som köper ett referens-kort istället för Gainwards ganska överdrivet mycket bättre strömförsörjning som är samma på både 570 och 580 med deras PCB. Det klockar sönder, helt enkelt! Får väl se vad mitt kort klarar av när jag fått vattenblocket som EK har släppt, det ska bli intressant!

I övrigt så ser jag inte riktigt meningen med att köpa 580 istället för 570, visst det presterar bättre men inte i förhållande till priset... x) 570 är rätt tveksamt när det gäller det också, men jag är nöjd!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Kul att se att Gainward fortfarande är med i leken verkar vara ett väl uttänkt kort.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Snackar vi 570 däremot så skulle jag slå den person som köper ett referens-kort istället för Gainwards ganska överdrivet mycket bättre strömförsörjning som är samma på både 570 och 580 med deras PCB. Det klockar sönder, helt enkelt! Får väl se vad mitt kort klarar av när jag fått vattenblocket som EK har släppt, det ska bli intressant!

I övrigt så ser jag inte riktigt meningen med att köpa 580 istället för 570, visst det presterar bättre men inte i förhållande till priset... x) 570 är rätt tveksamt när det gäller det också, men jag är nöjd!

Får hålla med där. Gainward GTX 570 Phantom är ett monster enligt mig. Hör det inte heller. Inte testat att överklocka kortet än dock.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Arginj:

Får hålla med där. Gainward GTX 570 Phantom är ett monster enligt mig. Hör det inte heller. Inte testat att överklocka kortet än dock.

Jag hörde det dock så jag satte ett GPU-block på det, men ja, jag hörde mest kortet för att jag har datorn med öppen sida uppe på skrivbordet just nu, väntar på nytt chassi och lite annat, heh. Resten i datorn är hur tyst som helst, även om den där plattan som kyler minnen och VRMer bli varm som helvetet själv när man inte har fläkt till den... xD

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Synd att ingen verkar testa 3GB/2GB versionerna av GTX 580/560. Alla säger att de behövs "för den som spelar i riktigt höga upplösningar" men ingen testar detta!!!

Jag skulle vilja ha svar på frågan precis HUR stor upplösningen måste vara för att referensmodellerna skall gå i taket.

Klarar t.ex. verkligen GTX590 (580SLI) att hålla vad den lovar och kan visa 3D-spel på 3stk Full HD skärmar med endast 1.5GB grafikminne per kärna (3D vision surround HD)? Hur ser minnesanvändningen ut i lite vanliga spel? Om grafikminnet går i taket kanske t.om. 2stk special 460 med 2GB minne per kärna skulle vara bättre?

Har Radeon Eyefinity här ett försprång med 2GB standard på korten?

Jag har 3gb versionen och när jag maxxade Alien vs Predator så låg minnet kring 1,5 gb gränsen i full-hd upplösning, så med 2560xVad-det-nu-är eller som jag kallar det: Dual-HD upplösning så lär man ju hamna kring 2gb+

Fast jag använder minnet mer i Maya viewport än spel

Edit:
OT: Ja det är nice att gainward är tillbaka, kommer ihåg när jag köpte Gainwards 6600GT som jag var extremt nöjd med

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk

Lite skumt i jämnförelsetabellen för sweclockers har skrivit 512 steamprossesorer där

Permalänk
Discokungen
Skrivet av mine.craft:

Lite skumt i jämnförelsetabellen för sweclockers har skrivit 512 steamprossesorer där

Vadå då? 580 har ju 512 CUDA-kärnor?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swebbe:

Jag har 3gb versionen och när jag maxxade Alien vs Predator så låg minnet kring 1,5 gb gränsen i full-hd upplösning, så med 2560xVad-det-nu-är eller som jag kallar det: Dual-HD upplösning så lär man ju hamna kring 2gb+

Fast jag använder minnet mer i Maya viewport än spel

Edit:
OT: Ja det är nice att gainward är tillbaka, kommer ihåg när jag köpte Gainwards 6600GT som jag var extremt nöjd med

Fungerar 580 bra i Maya? Jobbar rätt mycket i Maya, PS, AFX och skulle behöva ett nytt kort så man får lite GPU power till dessa program

Visa signatur

/a

Permalänk
Medlem
Skrivet av aylien:

Fungerar 580 bra i Maya? Jobbar rätt mycket i Maya, PS, AFX och skulle behöva ett nytt kort så man får lite GPU power till dessa program

Asså den funkar fantastiskt bra, bättre än skolans Quadro kort, men det kan ha o göra med att de har nätverksprofiler eller allmänt sämre hårdvara. Men jag är extremt nöjd, väntar bara på octane render nu

Maya 2012 har physX stöd också så det blir bara bättre o bättre
Vet att det nya PS kommer få bättre GPU acc, hoppas de boostar AEs samtidigt

Kan lätt rekommendera 580 3gb!

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Tack för en fin review. Det blev Asus kortet för min del iaf.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur hög effekt Nvidias referens har vid belastning när den överklockas till samma nivå som Gainwards dito.

// SpitZen

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har precis köpt kortet, ska bygga ihop datorn i helgen men kan ju säga att det är utan tvekan det snyggaste grafikkortet jag haft. Ser mycket lovande ut när det gäller temperaturerna dessutom!

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Har precis köpt kortet, ska bygga ihop datorn i helgen men kan ju säga att det är utan tvekan det snyggaste grafikkortet jag haft. Ser mycket lovande ut när det gäller temperaturerna dessutom!

Grattis! Kanske det snyggaste grafikkortet hittills? =D

Permalänk

Gööttt, blir ett sånt här! Tack för recensionen!

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeBenke123:

Grattis! Kanske det snyggaste grafikkortet hittills? =D

Snyggaste jag ägt någonsin ivf

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Som vanligt bra recension men tyvärr av fel kort denna gången. En jämförelse mellan 1.5gb och 3gb varianten i 5760*1200/1080 skulle varit mycket mer intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Som vanligt bra recension men tyvärr av fel kort denna gången. En jämförelse mellan 1.5gb och 3gb varianten i 5760*1200/1080 skulle varit mycket mer intressant.

Kanske för dig men knappast för majoriteten

Permalänk

Flamso: Jag vet. Antagligen en liten tabbe från Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Som vanligt bra recension men tyvärr av fel kort denna gången. En jämförelse mellan 1.5gb och 3gb varianten i 5760*1200/1080 skulle varit mycket mer intressant.

Jag antar att du lämnar kritik men de har själva sagt att de knappt har tid att göra en ordentlig recension (asså testar alla kort). Så jag tror inte att de kommer göra en recension på sådana höga upplösningar.

Däremot finns det fullt med recensioner här ute på nätet,
Maxishine har massa reviews på Evgas nya kort, han kör med högre upplösning än 5760*1200
Sök bara maxishine på youtbe så hittar du hans video.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vact:

Som vanligt bra recension men tyvärr av fel kort denna gången. En jämförelse mellan 1.5gb och 3gb varianten i 5760*1200/1080 skulle varit mycket mer intressant.

Här är ett test som kan ge en uppfattning om saken.
AMD 6970/6950 CFX and NVIDIA 580/570 SLI Review
GTX570 1.25 SLI får ganska ofta minnesbrist i de upplösningarna, GTX580 1.5GB klarar sig oftast, men går ibland in i väggen.
Att korten gått in i väggen har dom märkt genom att prestanda sjunkit till en bråkdel, bara genom att öka AA ett snäpp, de har då testat i de inställningar där prestanda fortfarande är bra, så man måste läsa vad de skriver inte bara titta på graferna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra kort på vintern som värmer upp hela chasssit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Bra kort på vintern som värmer upp hela chasssit..

Kortet kyler ju bättre än ett referens ex..