Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Jo men absolut, det borde väl funka. Tar tillbaka min mening med "det är ett krav" då det blev lite väl hårt Men varför man i hela friden kör på 2GB minne när 4GB kostar 180kr är för mig en gåta. Även om starter inte klarar mer så varför inte liksom..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=441042 Köpte dessa till min egna och det fungerar utmärkt.

Du har rätt i att om man ska uppgradera ram kan man lika gärna köpa 4 gb men jag undrar över varför du väljer 64-bit istället för 32-bit när du uppgraderar. Spelar det någon roll? Känns som datorn borde vara "anpassad" för 32-bit.

Permalänk
Medlem

Min skärm har börjat flimmra ibland, ser ut som en gammal VHS typ.

Någon mer som har detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Du har rätt i att om man ska uppgradera ram kan man lika gärna köpa 4 gb men jag undrar över varför du väljer 64-bit istället för 32-bit när du uppgraderar. Spelar det någon roll? Känns som datorn borde vara "anpassad" för 32-bit.

Njae det spelar väl ingen roll direkt, är väl mer vad du föredrar.

Skrivet av x-dr3am:

Någon mer som har detta?

Ofan, jag råkade precis ut för samma :/ ser ut som när man filmar en CRT. Min började svagt och blev värre och värre. Lämnade in den för en månad sedan. Blev UPS till Tyskland, tog en månad.

Fick tillåtelse av komplett att byta ut disken innan jag skickade iväg den (krypterad känslig data, orkade inte ta backup ) så det var okej. Slängde in en sunkig 2,5" och drog in windows lite snabbt och skickade iväg till acer med en VÄLDIGT tydlig felbeskrivning. Fick tillbaka datorn för 2-3 dagar sedan enligt följande åtgärdsbeskrivning:

"user changed harddrive due importand businessdata.
problem is screenflickering.

BIOS update, OK
changed harddrive, reinstalled windows
system OK"

Visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Tog en månad för dem att byta min hårddisk(extremt stort jävla frågetecken) och de rörde inte skärmen.. Ska skicka tillbaka den och lär få vänta över en månad IGEN.. sorligt, personlig hämtning och lämning vid porten med UPS/DHL samt ny hårddisk(med dagens priser) samt frakt fram och tillbaka till Tyskland. Samt att skiten skall ner igen, känns som vi börjar täcka de 2000 kronorna som datorn kostar NY..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Har hört att det är LCD kabeln precis över tangentbordet som glappar och orsakar störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-dr3am:

Har hört att det är LCD kabeln precis över tangentbordet som glappar och orsakar störningar.

Intressant, kan man komma åt denna på egen hand?

Visa signatur

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du är medveten om att det inte är samma eller ens liknande modell va? Min är på väg tillbaka till Tyskland på reparation (igen) så kan inte kolla själv för tillfället. Men är rätt säker på att det är någon form av "unibody" kring det där stället.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det där är en helt annan, den bygger på det gamla acer laptop systemet som är 3/4 år gammalt, har inget med 522 att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-dr3am:

Någon mer som har detta?

+2 på det där, dock så händer det bara konstant i ubuntu och mycket sällan i Windows för min del.

(T.ex när jag högerklickar i firefox så händer det vanligtvis. :S)

Permalänk
Medlem

På min ser det ut som på denna videon fast inte lika illa.

https://www.youtube.com/watch?v=tafOEBGpwYs

Permalänk

Ska sälja min 522, 4 gig ram och 64 gig ssd, vad kan man ta för en sådan?

Permalänk

Jag köpte min 522 i Thailand. Den kostade 1900kr. 8600 Bhat eller nått.

Väldigt smidig notebook, jag använde den på hemresan från Thailand. Använde den 6 timmar av 11 timmars på flygresan.

Satt och spelade Heroes 3 och det funkade fint, även fast jag körde på strömsparläge osv, men det är ju klart de är ju ett spel från 1998.

Jag vet dock att det går att köra World of Warcraft med den dator, men då får man ställa ner vissa grafikinställningar givetvis.

Fin dator, med 720p och den lite större 320gig hårddisken. Samt 6 cells batteriet.

Sen var även windows 7 ultimate 32 bit installerat på datorn.

Lite jobbigt bara när det är eng/thai tangentbord. Och sen glömde dom att skicka med EU pluggen till strömadaptern. Skall ju annars ingå EU, Eng och US plug i kartongen.

Jag tänkte köpa adapterpluggen (150kr) och nordic tangentbordet (150kr) från www.zandparts.com , där finns en jäkla massa delar till bland annat Acer datorer.
Jag ringde upp Acer och de var dom som hänvisade mig till www.Zandparts.com.

Hur som helst, deras 2 gig RAM där kostade 360kr, för en sticka alltså. Tyckte de var svindyrt och jag vill ju ha 4gig, inte 2gig ram.
Så jag tänkte beställa billigare 4 gig sticka från Komplett istället.

Hårddisk däremot är ju inget man vill köpa i dessa tider =/ 1-1.5kr per gig, man får betala över 1000kr för en 500gig HD.

Jag har en 1TB 2.5'' hdd liggande, men tvivlar på att den passar i denn burk =P Den har lite tjockare mått än en 2,5'' på tex 750gig.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Hej på er tänkte fråga om det går uppgradera till 4 gb sticka och köra med win 7 starter fast bara nyttja 2 gb? ifall man uppgraderar lite senare till premium istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Njetski:

Hej på er tänkte fråga om det går uppgradera till 4 gb sticka och köra med win 7 starter fast bara nyttja 2 gb? ifall man uppgraderar lite senare till premium istället.

Japp

Permalänk
Skrivet av anderssontom:

Ska sälja min 522, 4 gig ram och 64 gig ssd, vad kan man ta för en sådan?

Kan 2000 vara rimligt?

Permalänk
Medlem

Tänkte uppgradera RAM till min 522, kan ni rekommendera något? Vet inte vilka som är snabba eller hur stor roll det spelar.

Har hittat de här två, den ena har högre minneshastighet och den andra lägre "timings":

Crucial DDR3 SO-DIMM 1333MHz 4GB CL9
179 kr

Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 4GB CL11
219 kr

Permalänk
Medlem

Hej
Min dotter har ovannämnda netbook.... och visst verkar den behöva mer ram..
Men man blir ju avskräckt att byta själv när man läser en del inlägg, men å andra sidan verkar väldigt många bytt både minne och Hd.
Har man då valt att upgradera i samband med köp? eller trots allt lyft upp tangentbord,lossat skruvar,pillat bort spärrar mm mm?
Garantin blir ju lixom förbrukad om operationen inte faller väl ut..

ska man våga?

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Skrivet av Cesar95:

Tänkte uppgradera RAM till min 522, kan ni rekommendera något? Vet inte vilka som är snabba eller hur stor roll det spelar.

Har hittat de här två, den ena har högre minneshastighet och den andra lägre "timings":

179 kr

219 kr

URL="http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574686"]Crucial DDR3 SO-DIMM 1333MHz 4GB CL9[/URL

För den andra är inte i lager

Å du får ingen större prestanda vinning med 1600Mhz ändå.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

URL="http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574686"]Crucial DDR3 SO-DIMM 1333MHz 4GB CL9[/URL

För den andra är inte i lager

Å du får ingen större prestanda vinning med 1600Mhz ändå.

De kommer väl såändåså inte att gå i 1600mhz?

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

De kommer väl såändåså inte att gå i 1600mhz?

Nä du har rätt, skrev utan att tänka

Visa signatur

Cooler Master G650M|

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har en nyinköpt 522:a, jag har inte uppgraderat minnet ännu, men köpt det, jag haar dock installerat Win 7 Home edition.
Dock har jag ett annat problem. Jag kan inte ställa in en högre upplösning än 1024 X 600.
Denna apparaten ska juh klara en högre och finare inställning.
Är det Win 7 som gör detta eller är det någon annan med samma problem?
En googlesökning visade på fler som hade problemet men i USA, att det fanns olika versioner av 522:an, verkar märkligt tycker jag.

Någon?

Permalänk

Står det på klisterlappen på datorn att den ska klara 1280x720 ? Kolla manualen också, och på stället du köpte den ifrån.
De är sant att vissa av 522'orna inte har hdskärm.

Om det står att den ska klara av det så är kanske grafik kortet defekt?

Du har senaste grafikdrivrutinen installerad? Testa att avinstallera den och uppdatera till en ny.

Visa signatur

Cooler Master G650M|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Står det på klisterlappen på datorn att den ska klara 1280x720 ? Kolla manualen också, och på stället du köpte den ifrån.
De är sant att vissa av 522'orna inte har hdskärm.

Om det står att den ska klara av det så är kanske grafik kortet defekt?

Du har senaste grafikdrivrutinen installerad? Testa att avinstallera den och uppdatera till en ny.

Sitter ingen klisterlapp på datorn, mer än att det är en led-skärm. Står inget om uppläsning what so ever i manual eller på kartong.
Datorn är från Siba, drivrutinerna som testats är dom senaste från Acercomputer.se, och jag har testar Win 7 starter, Win 7 home x32/x64, Win Ultimate x64, men det verkar var samma drivisar

En fråga, jag kan ha gjort bort mig när jag installerade Win 7 home, för jag formaterade allt som fanns, det fanns ett par dedikerade utrymmen för tillverkarspecifika filer som det stod. Kan det ha varit specialsnickrade drivisar för hårdvaran i datorn (låter tveksamt, men jag testar)?
Om så, ingen som råkar ha en recovery på skiva, i orginal då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antabuz:

Hej,
Jag har en nyinköpt 522:a, jag har inte uppgraderat minnet ännu, men köpt det, jag haar dock installerat Win 7 Home edition.
Dock har jag ett annat problem. Jag kan inte ställa in en högre upplösning än 1024 X 600.
Denna apparaten ska juh klara en högre och finare inställning.
Är det Win 7 som gör detta eller är det någon annan med samma problem?
En googlesökning visade på fler som hade problemet men i USA, att det fanns olika versioner av 522:an, verkar märkligt tycker jag.

Någon?

Jag tror det är (som det har nämts) att du har köpt 522:an med lägre upplösr skärm. Jag beställde själv en sån från Inet men avbröt (tack och lov!!) beställningen innan dem hade processerat den.
Affärerna vill nog inte skylta med att dem säljer den sämre modellen..:/
Skrivet från min telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cesar95:

179 kr

219 kr

Ta bara den billigaste, det kommer inte påverka prestandan ett dugg.

Har också problem med screen flickering, brukar lösa sig om man stänger av några program man har igång eller går in/ut ur viloläge, vet dock ingen tillförlitlig "fix" än sålänge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antabuz:

Sitter ingen klisterlapp på datorn, mer än att det är en led-skärm. Står inget om uppläsning what so ever i manual eller på kartong.
Datorn är från Siba, drivrutinerna som testats är dom senaste från Acercomputer.se, och jag har testar Win 7 starter, Win 7 home x32/x64, Win Ultimate x64, men det verkar var samma drivisar

En fråga, jag kan ha gjort bort mig när jag installerade Win 7 home, för jag formaterade allt som fanns, det fanns ett par dedikerade utrymmen för tillverkarspecifika filer som det stod. Kan det ha varit specialsnickrade drivisar för hårdvaran i datorn (låter tveksamt, men jag testar)?
Om så, ingen som råkar ha en recovery på skiva, i orginal då?

Testa att tanka drivisar för c-50n från amds hemsida, kan tillochmed vara så snäll att direktlänka länken..

x86/x64

sedan när allt är installerat högerklicka på skrivbordet och öppna CCC, gå in på common display tasks/detect displays och välj identify.

Ifall upplösningen går att ändras till eller ändras direkt 1280x720 så har du den "lyxigare" varianten. Annars inte!

Permalänk

Funderar på en Acer Aspire One 722. Den ska i så fall användas som komplement till en stationär, för surf, film och sånt när jag inte har tillgång till den stationära. Kanske också vill koppla den till en tv för filmvisning.
Har hittat dessa två:
http://www.inet.se/produkt/1970108/acer-aspire-one-722
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skrmstorlek/laptop-10...
Är de låsta till de där upplösningarna som står angivna?
Är det värt att ta den med 4gb ist för 2gb ram?

Visa signatur

Är Internet trasigt nu?

Permalänk

Eller skulle det rent av räcka lika bra med en sån här? http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skrmstorlek/laptop-10...
Fast jag vet inget om Windows Starter, det kanske är kasst?
Eller ska jag ha nåt helt annat?

Visa signatur

Är Internet trasigt nu?

Permalänk
Medlem

720p MKV

Hej

Hur spelar jag upp mkv hd filmer med denna dator? Jag har uppdaterade drivrutiner och 4 GB ram. När ajg spelar kmv 720p filmer så hackar det varje 10 sec.

Jag har läst att man skall aktivera något som heter

"GPU-accelerationen i ex. VLC"

Läste det under kommentarer här
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638052#reviews

Någon som kan förklara så en amatör försår

Permalänk
Skrivet av dave333:

Hej

Hur spelar jag upp mkv hd filmer med denna dator? Jag har uppdaterade drivrutiner och 4 GB ram. När ajg spelar kmv 720p filmer så hackar det varje 10 sec.

Jag har läst att man skall aktivera något som heter

"GPU-accelerationen i ex. VLC"

Läste det under kommentarer här
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638052#reviews

Någon som kan förklara så en amatör försår

Ja det innebär att du tar hjälp av grafikkortet för att hjälpa till med avkodning av video istället för att bara processorn ensamt får jobba med detta och kan vara tungt då om processorn är av klenare typ, och detta kallas även DXVA ( DirectX Video Acceleration ) som går att ställa in i en del mediaplayers.

Vill du använda detta i ex VLC så se till att bocka i det under inställningar och välj inmatning o kodekar.

Sen finns det bättre mediaplayers som MPC-HC eller XBMC som jag själv använder och det finns utmärkta guider här på sweclockers om hur du gör bästa inställningar.

Hoppas du blev en aning klokare.