Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Varm 2600k, vad göra?

Har precis införskaffat ett Asus P8P67 Pro tillsammans med Core I7 2600k och har lite problem med för höga temperaturer, som flera andra också verkar ha.. Jag använder arctic silver 5 och jag har applicerat kylpastan två gånger nu utan något jättebra resultat..
Jag har byggt många datorsystem i mina dar och aldrig haft problem med att applicera kylpastan så att den håller sig sval, men denna gång går det tamejfan inte..

Första gången använde jag en liten plastbit och smetade ut kylpastan över processorn, men läste sedan på arctics hemsida att man endast skulle dra ett vertikalt streck över processorn och låta kylaren göra jobbet med att smeta ut pastan.. Så andra gången jag applicerade så blev det något bättre, men inte helt hundra. Rengjorde kylare och processor med Kemiskt ren Aceton mellan gångerna och torkade torrt och väntade en liten stund så att all alkohol verkligen avdunstar..

Hur fasen ska man göra för att få ett vettigt resultat??
Jag har mätt både i EFI samt med Core Temp i Windows..

Idle runt 45-50 grader och load runt 70 grader.. Det anser inte jag vara särskilt svalt..
Jag har tryckt på kylaren så mycket det bara går, så alla pins måste vara ordentligt i hålen nu..
(Använder stockkylaren)

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 16 GB DDR4 | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 480 + 256 + 240 + 240 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

har du klockat? kolla om volten ligger normalt. Jag har en AC freezer 13 och i idle ligger det runt 35. Använder Real Temp för att mäta. Jag har inte klockat.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Lite på den höga sidan men okej temperatur med standardkylaren. Temperaturen påverkas även av luftgenomströmningen så hur är den i ditt chassi?

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2008

70c vid load är inte mycket..

i72600k | 8gb ram | Gigabyte GTX 680| Corsair SSD 160gb | Antec 1000w |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Feb 2005

min 2600 ligger på ca 40 grader i idle och närmare 80 grader i pcmark vantage med standardkylaren (använder Coretemp)

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

2600K är nog i mesta laget.

Du verkar ju ha gjort allt rätt så det är nog som de andra säger, standardkylaren luftgenomströmningen och cpu-fläktens varvtal.
Nu är det tydligen ingen fara ändå, så du bör kunna låta saken vara som den är.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Idle håller sig min runt 35-40 grader.. men vid load åker den upp runt 85-90 grader.. lite i högsta laget kan jag tycka.. Så mitt tidigare uttalande om 70 grader stämmer alltså inte.. körde nog inte tillräckligt länge då.. Och jag kör med ett öppet chassi för tillfället så ventilationen borde inte vara ett problem.

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 16 GB DDR4 | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 480 + 256 + 240 + 240 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Ratatosk:

2600K är nog i mesta laget.

Du verkar ju ha gjort allt rätt så det är nog som de andra säger, standardkylaren luftgenomströmningen och cpu-fläktens varvtal.
Nu är det tydligen ingen fara ändå, så du bör kunna låta saken vara som den är.

höhö, nu var du ju himla rolig!
Pröva hwinfo32, är det fortfarande galna temps så vette tusan.. har aldrig kört min med originalkylaren så kansek ska gå upp mot 80?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2010

x

Skrivet av -=fredrik=-:

Idle håller sig min runt 35-40 grader.. men vid load åker den upp runt 85-90 grader.. lite i högsta laget kan jag tycka.. Så mitt tidigare uttalande om 70 grader stämmer alltså inte.. körde nog inte tillräckligt länge då.. Och jag kör med ett öppet chassi för tillfället så ventilationen borde inte vara ett problem.

Jag har hört att luftflödet i vissa fall kan bli sämre om man tar av chassit men det kanske bara är en skröna. Har alltid kört mina datorer utan chassi. Du lär ju inte få bättre temp när sommaren kommer heller och det blir varmare inomhus.

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Sedan tar det ju lite tid för AS5 att sätta sig, ca 200 tim.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskrona
Registrerad
Maj 2008

Som Jalle64 skrev ovan, sen kanske du tar för mycket kylpasta. En sträng i mitten motsvarande ett okokt riskorn i storlek är vad som behövs ungefär. Pastan i sig leder ju inte värme speciellt bra, den skall bara fylla ut ojämnheter för att du inte skall få luftfickor (vilket man även får om man smetar ut pastan manuellt).