Mini-ITX i trä för spel - Feedback uppskattas

Permalänk
Medlem

Mini-ITX i trä för spel - Feedback uppskattas

Hej vänner,

Jag har skissat på en mini-ITX i trä. Den ska klara av spel, men inte nödvändigtvis allt maxat. Jag kommer använda 1920x1080.
Överklockning i dagsläget ointressant.

Moderkort ännu inte bestämt, liksom vissa andra komponenter nedan.

Core i5 2500K
Noctua NH-C14 (http://www.inet.se/artikel/6308741/noctua-nh-c14)
GTX 560 Ti
8 GB DDR3
Samsung EcoGreen F4EG 2 TB
SSD 120 GB
Nätaggregat 6-800W
BD Slot-in
2x Noctua NF-P14 FLX (http://www.inet.se/artikel/5321471/noctua-nf-p14-flx-140mm-1200rpm)

Designen är viktig.
Minimalistisk. Så lite som möjligt ska synas från utsidan. Knappar, skruvar, sladdar, fläktar etc ska minimeras.

Följ länken för att se bilderna.
http://img17.imageshack.us/g/pcfrontclosed.jpg/

Bild#1 Det enda som syns är slot-inenheten.
Ungefärliga mått:
Bredd: 23cm
Höjd: 35cm
Djup: 27cm
Tror jag kommer ha den på skrivbordet.

Bild#2
Undersidan döljer en av fläktarna á 140 mm. Den suger in kall luft (och kommer troligen täckas med ett dammfilter).
Längst upp på baksidan är den andra fläkten, som blåser ut luft.
Den svarta lilla pricken nere till vänster är on/off-knappen. Hur ofta startar man datorn? En gång om dagen (max).

Bild#3
Panelen går att ta loss. Detta är en bild med hårddisken synlig. Föreställ er den fastspänd med elastisk lina.
Bild#4
Fullstort nätaggregat tar in luft vid sidan och blåser ut precis vid utblåset ovan.
Bakom aggregatet syns SSDn.
Hålet nere till vänster leder samtliga kablar ut eller in i lådan.
Det blir lite klurigt med kabeldragningen, men det är det väl alltid med mini-itx? Jag tänkte dra samtliga kablar längs med nedre kanten.

Bild#5
Här syns moderkortet. Det är vänt 90 grader (precis som i Fortress och Raven).
Observera att grafikkortet är en modell av GTX 550, och således är kortare än ett 560. Föreställ er att kortet egentligen går nästan hela vägen ner till fläkten (d v s ca 23 cm).
Egentligen ska kylaren på processorn vara en Noctua NH-C14. (Än en gång - använd er fantasi). Den är 105 mm hög med endast bottenfläkten installerad, och blåser luft mot processorn.

Med största sannolikhet kommer jag låta idén gro lite, och troligen invänta motsvarande processor i 'Ivy Bridge' och snarlikt grafikkort i 'Kepler'.

Jag är riktigt nöjd med resultatet faktiskt, men en sak oroar mig.. Kommer det bli varmt? Jag tvekade när jag bara satte in en fläkt för inflöde, men ytterligare en hade drastiskt ökat storleken på lådan.
Om ni har ytterligare synpunkter på projektet - låt höra.

Permalänk
Medlem

Ser ju ganska trevligt ut men jag skulle inte vilja ha ett nätagg som dumpar all värme inuti lådan, jag skulle föreslå att flytta upp agget och låta det blåsa ut i taket och flytta ner utsugsfläkten. Med ett bra och tyst agg borde det inte låta allt för mycket. Visserligen kanske du tycker det stör rent utseendemässigt men man borde kunna göra några slitsar i toppen och således inte ha ett stort hål i toppen.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Ser ju ganska trevligt ut men jag skulle inte vilja ha ett nätagg som dumpar all värme inuti lådan.

Nej, jag vet att det inte anses som en vidare bra idé av många. Det jag hoppas på är att den varma luften från nätaggregatet inte ska ha någon chans att sprida sig inuti lådan, då den uppvärmda luften omedelbart slungas ut ur lådan av utsugsfläkten. Jag har en känsla av att det kommer fungera. Tror du verkligen att det skulle bli ett problem?

Permalänk
Medlem

Kan nog bli ett trevligt bygge!

Jag hade nog vänt på fläkten i nätagget och låtit den blåsa direkt ut. Alternativt låtit den blåsa ut via en whisperbox för att dämpa fläktljudet.

Ev. kan det vara en fördel att suga in luften där uppe där det för det mesta är lite mindre damm och blås ut den neråt. Sätt gärna ett filter på ingångsfläkten, det håller datorn ren o fin innuti.
Vad har du tänkt för material, mdf eller plywood?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du bygger själv är det väl inget problem att sätta in väggar och styra luftflödet helt, sätt nätdelen i en egen låda, låt bara kablarna passera ut från den, du kan även ha väggar/kanaler kring grafik o cpukyl för att få luften ut ur lådan direkt, det finns tunn plywood eller masonit som kommer att funka fint för att styra luftflödet.
Om du sätter väggar intern i lådan kan du även montera fläktar i dem och behöver bara ha utblåshål som kan designas friare , tex slitsar du fräser upp så slipper du metallgaller om du vill ha en helt träig design, du kan även dölja strömbrytare med en träknapp.
Du kan väl låta grafikkotet ligga an mot sidoväggen med nån gummiduk emellan så det tätar o dämpar vibrationer, och då ta upp ett lufthål så det får kylluft från utsidan, sedan gör du en vägg på baksidan som du tätar och låter monitorkabel o varmluft gå ut i samma hål dvs en egen tätad kammare för grafikkortet också, hoppas du förstår, nätdel, grafik, cpu, moderkort o resten i 4 olika kammare.
Bygg i limträ eller bänkskiva , det blir snyggast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.