Spotify begränsar gratiskonton

Permalänk
Medlem

Dumt.. Ju fler som nu måste betala för musik = dem SUPER RIKA kändisarna som redan tjänar flera mijl $ ska få ännu mer....

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Brukar bara dra igång en playlist från youtube, helt gratis och inge reklam.

Permalänk
Medlem

Tackar för groovesharklänken tidigare i tråden, den tjänsten hade jag glömt bort. Nu kan jag avinstallera spotify helt, använde det programmet ändå nån gång per år och oftast till radiostreaming ändå.
Synd bara att groovshark ser rätt så lika ut det horribla UI:t spotify har, nå sorts macintoshklonigt, men det går iaf att ändra på themes

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Har väl inte lyssnat allt för mycket på musik via Spotify för jag tycker att kvalitén på gratisvarianten har varit sådär.

Men det är ändå synd, 5 uppspelingar av samma låt sen är det kört? Det nollställs alltså inte?
10 timmar per månad kan jag leva med, mer lyssnar jag ändå inte.

Som folk redan sagt, Grooveshark och Youtube kommer man långt med.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Bra. Då kanske musiker äntligen får in sin deg.

Det blir dyrare, men musikerna får ju inte mer pengar för det, bara Spotify som är giriga.
Om avtalgen mellan Spotify och skivbolagen inte ändras så förändras ju inte pengamängden som växlas i mellan dem heller.

Also: The Game, and Xface is my hero.

Permalänk
Skrivet av shelter:

Har väl inte lyssnat allt för mycket på musik via Spotify för jag tycker att kvalitén på gratisvarianten har varit sådär.

Men det är ändå synd, 5 uppspelingar av samma låt sen är det kört? Det nollställs alltså inte?
10 timmar per månad kan jag leva med, mer lyssnar jag ändå inte.

Som folk redan sagt, Grooveshark och Youtube kommer man långt med.

5 uppspelningar per låt och månad. inom de 10 timmar.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Brukar bara dra igång en playlist från youtube, helt gratis och inge reklam.

Ja det går ju också men man är redan beroende över ljudkvalitén som finns i Spotify

EDIT: Ja om man nu inte orkar åka buss i 1 timma till Jönköping och sedan tillbaka bara för att köpa de riktiga Album

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Vem fan orkar sitta och lyssna på reklam och låg ljudkvalité? 100kr i månaden är ingenting.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det var ju bara en tidsfråga innan något sånt här skulle hända. 10 timmar i månaden helt gratis tycker jag är okej. Plus för 49:-/månaden får man spela hur mycket som helst, utan reklam... det blir 588kr/år, vilket motsvarar ungefär 4st köpta skivor. Jäkligt bra pris om jag får säga det själv.

Nackdelen är dock att om Spotify går i konkurs så kan man inte spela musik längre, och då har man spenderat pengar i onödan. Vet inte hur det är med Premium; får man faktiska MP3-filer med det?

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

Jag ÄR musiker och jag stödjer INTE detta. Visst, jag må inte ha kommit så långt att min musik finns på Spotify, men jag stödjer tjänster som Spotify och YouTube till 100%. Jag har själv hittat många bra artister den vägen, varpå jag stöttat dom på annan väg. Ens inkomst ska inte bestämma om man ska få njuta av musik eller inte. Musik ska inte betyda pengar. Musik ska vara öppet, fritt, samtidigt som man självklart ska kunna stödja sina favoriter, t. ex. genom att köpa deras album (bara det är en känsla i sig), köpa merchandise eller gå på konserter.

Som musiker vill jag att min musik ska uppskattas. That's it. Kan jag leva på det är det självklart skoj, men den som gör musik enbart för att tjäna pengar gör inte riktig musik. De är bara giriga jävlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Haha vissa människor.
Jag undrar hur min farsa klarade sig på 70-talet när man var tvungen att köpa alla skivor som student. Hur fan hade de råd?! Klagade de lika mycket som vår/min generation gör över saker som är GRATIS. Älskar när folk klagar på saker som är gratis eller saker som revolutionerar sättet att se på saker. Ni som känner er träffade eller bara vill skratta:
http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk

Kör premium själv för att det är vad jag behöver. Alla andra som inte vill ge 49/99kr, slipp då Ert val, men sluta klaga eller tillgå med något vettigt till världen.

Det där klippet förändrade mitt liv! Awesome!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Men hur blire med oss Spotify Free användare från beta tiden?..:P
*edit*

Oh no, kollar man bloggen så står det att det även kommer att drabba mig!:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag är 16 år, hur sjutton ska ja betala detta?
För det första så har jag inget kort och mina föräldrar ska du inte nämna, så hur ska man betala detta då?
Jag är så himla lat och pallar inte kö 1 mil till posten bara för att betala spotify, finns det inte något annat sätt än att betala med kort....

EDIT: det är inte ekonomin som stör mig utan det är att man måste "Betala" med kreditkort eller skicka med posten (om det är möjligt) och jag har det inte så himla nära till närmsta Brevlåda...

Du går till Pressbyrån eller SevenEleven och betalar som alla andra som inte har betalkort. Annars så kan du väl börja betala online med ditt Maestro-bankkort som jag antar att du har. Man kan numera betala med det via Internet.

Ännu en gång, det är 49kr som gäller och inte 99kr. 99kr är för Premium (där du får möjligheten att stoppa in låtar i mobila enheter) och det har ALLTID kostat 99kr så det är oförändrat sedan tidigare.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Helt rätt!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Avlid, har haft gratis spotify sen den kom igång från början, när fan nu det var. Tänker fan inte betala, räcker det inte med att ALLA som har en mobil köper premium? Dåligt.

Hoppas du är ironisk om du sitter där med en dator för 20000kr men inte kan lägga 600kr per år för att ha musik tillgänglig hela tiden.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Vem fan orkar sitta och lyssna på reklam och låg ljudkvalité? 100kr i månaden är ingenting.

Bra då kan du betala mitt konto då
---

Tycker själv att Spotify inte är så lockande då det är lika bra att tanka låtarna istället och köra med musikspelare. Ingen reklam och bra kvalité!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yazem:

Dumt.. Ju fler som nu måste betala för musik = dem SUPER RIKA kändisarna som redan tjänar flera mijl $ ska få ännu mer....

Intressant nog är det väldigt svårt att tjäna pengar som musiker. Det är ytterst få som är rika och de har inte dragit in pengarna på musiken utan på saker runt omkring. De stora amerikanska stjärnorna drar in mest pengar på att vara med i reklamfilmer och sådant. För den stora majoriteten artister finns det dock inga, eller ytterst lite pengar att hämta. Många stora artister måste till och med jobba extra för att få det att gå runt.
Nu är detta inte nätpiraternas fel som skivbolagen vill att vi ska tro för artister har aldrig tjänat mer än några kronor per såld skiva utan snarare skivbolagens fel som ger artisterna dåliga villkor.
De pengar som finns att tjäna i musikranchen är turnéer om man inte lyckas sälja sitt ansikte till ett stort företag vill säga.
Det börjar dock bli lite ändring på det hela nu i och med att fler och fler artister ger fingret åt de stora bolagen och kör sitt eget race istället. Med internet behöver man inte skivbolagens distributionskanaler längre utan det går att klara sig ändå. Tjänster som Spotify är perfekt för man kan gå direkt dit och få upp sin musik. Spotify och liknande tjänster vill ju kunna skryta med många låtar och artisten vill synas. Resultatet är ett billigt sätt att distribuera sin musik.

Så innan du spyr ur dig massa galla kanske du ska kolla upp hur verkligheten ser ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Hoppas du är ironisk om du sitter där med en dator för 20000kr men inte kan lägga 600kr per år för att ha musik tillgänglig hela tiden.

De är väl olika va man prioriterar eller?

Permalänk
Avstängd

Hatar spotify, finns inte ens hälften av min musik där, typ rock och metal - även dance/trance.

Kör på Itunes istället och en annan hemsida för nedladdad musik ( )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Tänker du så varje gång du köper öl/pizza/inträde på krog/ost?

Det finns många saker som är värda att lägga pengarna på. Spotify är en av dem.

(Är student jag med)

Ja krogen har man inte råd med men öl och pizza måste man ha för att överleva så det går bra att köpa
Fast kommer nog bli Spotify Premium förr eller senare, är ju inte helt dumt att ha

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen många som tjatar om att man ska dra in på en pizza i månaden - big news - jag köper inte pizza. Faktum är att min enda fasta kostnad än så länge är mitt telefonabbonemang - 19 kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jointss:

Det är just det som är grejen. Varför betala för spotify när de ändå bara är värdelösa artister som får pengarna. Jag stödjer bra artister och musiker genom att köpa skivor och gå på konserter vilket många andra också gör och jag tror inte jag är den enda som inte har ngn lust att betala massa utsugare på de stora skivbolagen för att jag ska kunna lyssna på helt annan musik.

Yes. Jag förstår din poäng och håller med dig eftersom det finns ganska tråkiga siffror som pekar på att relativt okända artister inte får speciellt mycket deg för att ha sina alster uppe på spotify medan de större får en betydligt större del av kakan.
Dock så gillar jag tjänsten trots att de ej har den obskyra jungel pussy industri nois;en från Japan såsom jag önskar.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag har nästan helt slutat lyssna på kommersiell musik, så detta påverkar inte mig. Internet-DJs skapar - IMO - ofta bättre musik än motsvarande "kommersiella" artister. Förut var jag ett stort fan av t ex Pendulum, The Prodigy m.fl - har ett flertal skivor men har aldrig haft chansen att se någon konsert - men nu finns det knappt några album kvar från dem i mina spellistor utan där ligger istället material från XKore, ParagonX9 och Elfire. Jag får väl erkänna att kvalitén ibland kan vara bristande, men om man jämför med Spotify Free/Open (128kbit/s..?) så är det ovanligt att den är sämre i alla fall. Den ganska kända sidan www.newgrounds.com har ett väldigt stort bibliotek med äkta gratismusik vid det här laget, detta inkluderar inte bara Electronic, utan även Rock, Hip-hop, Funk, Blues, Jazz, Classic m.m.

Så om du av någon anledning inte vill betala för musik så är här ett alternativ: gå in på http://www.newgrounds.com/audio/, välj en genre som du gillar och se om man hittar något litet guldkorn (finns en musikspelare inbäddad). Klicka sedan på "Download-disketten", så får du låten på datorn i bättre kvalité.

För övrigt tycker jag det är bra att Spotify begränsade tjänsten. Som ett flertal har sagt här innan så finns det ingen anledning - om man lyssnar på den sortens musik - att inte betala 49kr eller 99kr i månaden för att få ett abnormt bibliotek som är under konstant expansion.

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Du går till Pressbyrån eller SevenEleven och betalar som alla andra som inte har betalkort. Annars så kan du väl börja betala online med ditt Maestro-bankkort som jag antar att du har. Man kan numera betala med det via Internet.

Ännu en gång, det är 49kr som gäller och inte 99kr. 99kr är för Premium (där du får möjligheten att stoppa in låtar i mobila enheter) och det har ALLTID kostat 99kr så det är oförändrat sedan tidigare.

Pressbyrån eller Seveneleven finns inte i denna skithåla jag bor i förutom ICA, Lidl och Rusta och lite mer affärer.

Får nog byta upp mig från mitt nuvarande kort till maestro ; /

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Sitter på Premium så påverkar inte så jätte mycket. Tycker dom ska ta in lite mer udda musik, tänker personligen på dubstep. Annars ett toppen grej som jag kommer fortsätta använda!

http://open.spotify.com/user/svossen/playlist/4IZvymxMKQYgVtp...

Permalänk
Medlem

Använder Grooveshark pga. det dåliga utbudet i spotify. Men om dem gör det möjligt att ladda upp sin egen musik (så jag kommer åt den från en annan dator om jag loggar in på mitt konto) skulle det vara lite intressantare, även om jag tycker att iaf. kända band typ Metallica, ACDC och Rammstein ska finnas frånm början, kan ta att jag får ladda upp Antarhes själv.

Permalänk

Det vore bättre om musikerna/branschen slutade BAWWWWa och skaffade sig riktiga jobb istället, precis som alla andra. Sitta på arslet hela dagarna och tro att man ska få betalt resten av livet fungerar bara i fantasin.

Man kan ju undra vilka som är parasiter i systemet, när musikerna får minsta delen av kakan hur man än vrider och vänder på det, även fast dom gör allt jobb, och dessutom är själva produkten. Och trots det får dom minst, vem parasiterar på vem här här egentligen?? Musikerna har satt sig i denna situation själva så dom är i högsta grad ansvariga för sin egen situation. Alla ska casha in på musikerna, intresseorganisationer till höger och vänster, spotify, finns hur många som helst, hur många låtar har spotify gjort? Hur mycket betalt får spotify egentligen??

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Betalar för Premium, nuff said!

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Pressbyrån eller Seveneleven finns inte i denna skithåla jag bor i förutom ICA, Lidl och Rusta och lite mer affärer.

Får nog byta upp mig från mitt nuvarande kort till maestro ; /

Haha. Vad sysslar du med egentligen här? Ditt problem är ett icke-problem och därmed håll det för dig själv.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Kan förstå att dom drar åt lite på gratisåkarna, dom måste ju få det att gå runt.
Skulle gråta blod om spotify konkade.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."