Coil whine, evetuell guide.

Permalänk
Medlem

Coil whine, evetuell guide.

Borttagen*

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem

Skulle vara skitbra!

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra!!!

Permalänk

Ja tack! har bara lite på grafikkortet men är ju perfekt för andra som har kort/nätagg som låter mycket!

Visa signatur

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |

Permalänk
Medlem

Ja tack, det skulle vara intressant och se/läsa.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Har jag missat ngt mer avancerat sätt? Det är väl bara att sätta lim på spolarna?

Permalänk
Medlem

Lägg upp den för bövelen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Har jag missat ngt mer avancerat sätt? Det är väl bara att sätta lim på spolarna?

Du har nog missat att garantin försvinner, men vet du något lim som gör jobbet utan kladd så visa.

Visa signatur

B I U

Permalänk

Jag har använt smältlim. Låter man det svalna lite innan man sätter dit det fäster det inte lika bra och går då att bryt bort rätt enkelt. Men har du en bättre metod är jag klart intresserad.

Permalänk

jag skulle gärna vilja se en guide.

Har det på mitt 5850 och jag vill få bort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag har använt smältlim. Låter man det svalna lite innan man sätter dit det fäster det inte lika bra och går då att bryt bort rätt enkelt. Men har du en bättre metod är jag klart intresserad.

Det går att ändra spänning enkelt på många grafikkort, framförallt, och så kan man som mongo skrev använda lim av diverse sorter. Det lättaste tycker jag ändå var att skära en bit värmeledande och brandsäkert gummihölje, och sedan sätta det över spolen.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem

Nackdelarna med att skruva med kortet är, för den som inte vet, att garantin försvinner och att spolarnas livslängd minskar pga av ökad värme bland annat dvs om man täcker dem med något.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem

Om du har en guide som inte pajjar garantin, eller kortar ner livslängden får du gärna posta den

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet för att hitta vilken av spolarna (kan vara andra delar på kortet som har högfrekvent ljud) är att ha ta på den del där ljudet kommer ifrån. De flesta grafikkort klarar att köras utan kylare i kortare stunder, och i nätaggregat är det enda problemet att det ofta är kompakt och svårt att komma åt.

Kom ihåg att använda esd-skydd för att förhindra skada på ditt kort.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Om du har en guide som inte pajjar garantin, eller kortar ner livslängden får du gärna posta den

Finns tyvärr inget sätt, med undantag för mjukvara, att fixa problemet på utan att på något sätt förstöra garantin. Men att skruva av kylaren och limma/spraya/glutta/fixara det som förhindrar coil whine brukar gå utan att det får några fysiska men på kortet.

Postar imorgon....

Visa signatur

B I U

Permalänk

Har en liten summer på mitt kort, den låter en del, är den till att få en viss frekvens eller är det bara ett alarm?
ett 5850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

Har en liten summer på mitt kort, den låter en del, är den till att få en viss frekvens eller är det bara ett alarm?
ett 5850

Håll för den och se om det minskar annars får du skicka en bild så hjälper jag dig.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Skrivet av Jajd:

Håll för den och se om det minskar annars får du skicka en bild så hjälper jag dig.

Det hjälper om man håller för den, tänkte bara om den är till något, annars tar jag bort den.

kolla till höger, den.

Permalänk
Medlem

intresse +1

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

summern brukar bara låta om man kopplat in för taskigt med ström etc... den ska ju inte låta när kortet går normalt
om den låter, testa med en annan rail från nätagget, eller plocka runt lite med pci-e kablarna och kolla så allt sitter.

Permalänk

V-Sync = ON?

Dock kanske inte det hjälper i spelmenyer osv.. menmen!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Hedersmedlem

Gör gärna en del för coilwhinande nätagg också! MYCKET irriterande.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Är trött återkommer imorgon för att lägga upp lite skojs. God natt sweclocker-coil-whiners.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

Det hjälper om man håller för den, tänkte bara om den är till något, annars tar jag bort den.

kolla till höger, den.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5000_Leaks/images/p...

Du kan inte ta bort den, dock ersätta med en annan, enklast är att dra ner spä ugnen något... Läs åvan, tycker det var viktigt att du inte tog bort något bara.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Gör gärna en del för coilwhinande nätagg också! MYCKET irriterande.

As you wish my lord.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem

Gjuta in kortet i plast... =D

Jag gjorde en rolig "modd" på mitt tjutande HD4870x2 efter att garantin gick ut, blev att stödlimma samtliga spolar och kondensatorer = ljudet försvann !

men det är ju inget man BÖR göra om man vill ha garantin kvar

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Gjuta in kortet i plast... =D

Jag gjorde en rolig "modd" på mitt tjutande HD4870x2 efter att garantin gick ut, blev att stödlimma samtliga spolar och kondensatorer = ljudet försvann !

men det är ju inget man BÖR göra om man vill ha garantin kvar

Det går ju att sätta hela datorn i mineralolja också, då försvinner det mesta av ljudet. Funkar kortet idag förresten? ^^

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem

Kortet fungerar perfekt och är hos e polare

Edit: Ja olja är ju också en lösnign Eller så gör man en gjutning i plast för kortet så kan det nog bli ganska coolt !
men man får ju vara noga med VART man gjuter och inte "bara kör" för då kommer man elda upp den på 0-tid... xD

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, skall nog testa och felsöka min sedan under helgen ifall man hittar limmpistolen