i7-2600k eller i5-2500k - Gaming/CAD/Photoshop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Apr 2011

i7-2600k eller i5-2500k - Gaming/CAD/Photoshop

Hej!

Håller på att sätta ihop en dator http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad... där jag valt i7-2600k. Fick en kommentar om att i5-2500k presterar nästan lika bra men till ett bättre pris.

Enligt http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge... är ett clockat i7-2600k ca. 2 "poäng" bättre än ett clockat i5-2500k. Vad innebär dessa poäng egentligen? Och är det främst i CAD/Photoshop som ett i7-2600k ligger en bit över i5-2500k? Hur stor är skillnaden när det kommer till gaming? (Black Ops, WoW, Starcraft 2, Crysis 2 etc)

Tack på förhand för eventuella svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av inc3ption:

Hej!

Håller på att sätta ihop en dator http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad... där jag valt i7-2600k. Fick en kommentar om att i5-2500k presterar nästan lika bra men till ett bättre pris.

Enligt http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge... är ett clockat i7-2600k ca. 2 "poäng" bättre än ett clockat i5-2500k. Vad innebär dessa poäng egentligen? Och är det främst i CAD/Photoshop som ett i7-2600k ligger en bit över i5-2500k? Hur stor är skillnaden när det kommer till gaming? (Black Ops, WoW, Starcraft 2, Crysis 2 etc)

Tack på förhand för eventuella svar!

2 poäng i CB är ganska mycket

Ta 2600K, den presterar bättre när det gäller CAD/PS osv, då den har "8" kärnor, med hjälp av HT.

Dell XPS 13 9360 / På jakt efter nya projekt

Krusidullen är stulen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min stol
Registrerad
Jan 2011

I spel med singel GPU så kommer inte processorn göra sig märkbar alls. Om du nu faktiskt kollar testerna i höga upplösningar i det du länka så ser du att det skilljer iprincip ingenting på FPSen.

EDIT: Finns ju spel som är väldigt CPU intensiva... Vilken typ av spel lirar du?

#1 X58 Extreme3 | i7 950@4GHz | GTX 560Ti | 6GB 1600MHz | Corsair TX 850W | ASUS VG248QE & EIZO FS2333
#2 Z77 Extreme6 | i5 2500k@4.6GHz| HD6970 | 8GB 1600MHz | EVGA SuperNovaG2 750W | DELL U2312HM & LG E2260

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

2600K presterar bättre där program kan utnyttja Hyperthreading. Jag tror även spel kommer få stöd för HT ganska snart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av inc3ption:

(Black Ops, WoW, Starcraft 2, Crysis 2 etc)

Har suttit på en laptop sen i december så inte hunnit med några av de senaste spelen. Spel jag vet med mig om att jag absolut kommer att skaffa och spela skiten ur är Batman: Arkham City (Uppföljaren på Arkham Asylum) och nya Call of Duty som släpps till hösten och Diablo 3 som kommer nån gång nästa år. Kanske är för långt fram i tiden för att sia, men det ger iaf en idé om vad den kan tänkas användas till.

Tack så mycket för er feedback!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Apr 2011

På tomshardware verkar det som att de flesta blir rekommenderade att köpa ett i5 över ett i7 just för att man inte märker någon större skillnad som en vanlig användare. Är det så och kommer i7 att åldras mycket bättre just för att det stödjer MT?

Jag kommer förmodligen inte clocka CPUn alls då jag vill att allt ska leva så länge som möjligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av inc3ption:

På tomshardware verkar det som att de flesta blir rekommenderade att köpa ett i5 över ett i7 just för att man inte märker någon större skillnad som en vanlig användare. Är det så och kommer i7 att åldras mycket bättre just för att det stödjer MT?

Jag kommer förmodligen inte clocka CPUn alls då jag vill att allt ska leva så länge som möjligt

I de fall man märker någon större skillnad mellan i5 2500K och i7 2600K är då programmet som körs faktiskt kan utnyttja fler än fyra kärnor (HT gör ju att programmen uppfattar 2600K som en åttakärnig processor). I dagsläget är stödet för fler än fyra kärnor väldigt dåligt i de flesta fall, särskilt när det gäller spel (när det gäller spel är det absolut först och främst grafikkortet som gör skillnad).

Till det du skall använda datorn är skillnaden mellan processorerna liten.

Här har du en jämförelse mellan processorerna i diverse applikationer (se till vänster om graferna om hög eller låg stapel är bra). I de fall som applikationen inte har bra flerkärnsstöd är i7 2600K endast något bättre, vilket då snarare beror på snäppet högre klockfrekvens än fler kärnor.
http://www.anandtech.com/bench/Product/288?vs=287

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av WrongTarget:

I de fall man märker någon större skillnad mellan i5 2500K och i7 2600K är då programmet som körs faktiskt kan utnyttja fler än fyra kärnor (HT gör ju att programmen uppfattar 2600K som en åttakärnig processor). I dagsläget är stödet för fler än fyra kärnor väldigt dåligt i de flesta fall, särskilt när det gäller spel (när det gäller spel är det absolut först och främst grafikkortet som gör skillnad).

Till det du skall använda datorn är skillnaden mellan processorerna liten.

Här har du en jämförelse mellan processorerna i diverse applikationer (se till vänster om graferna om hög eller låg stapel är bra). I de fall som applikationen inte har bra flerkärnsstöd är i7 2600K endast något bättre, vilket då snarare beror på snäppet högre klockfrekvens än fler kärnor.
http://www.anandtech.com/bench/Product/288?vs=287

Superbra artikel! Precis vad jag letade efter Efter att ha haft en post uppe på Tomshardware ett tag nu kommer jag att satsa på ett i5-2500k. Tack för all hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Lånar tråden lite.

Vilket moderkort och minnen är att rekommendera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Månen
Registrerad
Jul 2007

Om du nu kör mycket CAD så måste ju i7 vara ett betydligt bättre val, just pga HT

Kan inte se att något CAD program testas på anandtech länken där, men jag kanske är blind.

Men generellt, CAD, rendering, encoding är där vart i7 smiskar upp en i5, med andra ord, mycket processkrävande flertrådade applikationer.

Ska man bara spela, kör på i5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Agile:

Lånar tråden lite.

Vilket moderkort och minnen är att rekommendera?

Det undrar jag också, har hört att det är problem med sandy bridge och vissa moderkort.

Så vilket moderkort är foolproof?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
atthegym
Registrerad
Feb 2011

Finns väl inte direkt som är det finns alltid dåliga ex! jag personligen tycker att SB känns ofärdigt och mycket strul med BSOD's osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av blixt3n:

Det undrar jag också, har hört att det är problem med sandy bridge och vissa moderkort.

Så vilket moderkort är foolproof?

Det var den första revisionen moderkort som hade ett fel (de hade kvar en transistor som inte ens användes från tidigare moderkortsmodeller, som kunde strula), de moderkort som finns ute nu har inte det problemet.

~Pelle~