Permalänk
Medlem

Re-routa DVD drivens eject knapp?

Nu har min Silverstone Fortress anlänt och det var helt fruktansvärt fult när jag stoppade i min DVD drive så jag tänkte göra en Stealth mod. Jag ska alltså sätta fast ett baycover på DVD:ns front och löda fast 2 kablöar till knappen och sedan löda fast dem till knapp som jag placerar någon annanstans.

Men nu kommer vi till det lite klurigare, var ska jag löda fast kabeln? Strömbrytare ser ut att sitta fast med 4 st lödningar: http://img571.imageshack.us/i/pict0222c.jpg/

2 till vänster och 2 till höger. Ser dock ut som att det bara är 2 st som går ner i strömbrytaren, de 2 andra ser ut att gå utanpå och hålla fast den i kretskortet.

Det borde alltså i teorin gå att löda fast 2 strömkablar en i varje av dem 2 som går in i strömbrytaren och sedan löda dessa till en annan strömbrytare?

Behöver jag ta bort den gamla?

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att sätta bay covern lite "löst" så att du om du trycker till den också trycker på knappen? Betydligt enklare, om det nu fungerar.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Gamla kan sitta kvar... Ska räcka med att sätta brytaren mellan två ben, ett på vänstersidan och ett på högersidan Testa innan du löder...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

@Rattnalle: Jag har prövat, men då coverna är i stål, går de inte att "böja" så mycket så man kommer inte in till knappen, annars hade jag givetvis gjort så.

@AsusG15:

Så jag ska se om det leder ström genom kablarna om jag håller dem imot lödningar på kretskortet?

Permalänk
Medlem

Har du en multimeter? Sätt den i läget där man kan prova om kretsar är hela, dvs. det läget där den piper i. Sen håller du kontakterna till multimeter på 2 av benen, tills att multimetern piper när du trycker på knappen på din DVD-drive. Sen är det bara att dra kablar från benen till en strömbrytare

Permalänk

Det är dem två yttersta, eller närmast knappen eller vad man ska säga. Du behöver inte ta bort den gamla knappen, bara löd på två kablar och löd fast dem på en återfjädrande knapp, poliorariteten spelar inge roll.

Permalänk
Medlem

@Stubbe:

Har ingen multimeter, emn en grej som man kan kolla om det går ström i en krets.

Gjorde som du sa, i början verkade det som en god ide; tills 3 punkter tycktes leda ström .

Kolla bilden: http://img825.imageshack.us/i/aaaaaaaaaaaam.png/

De runda innerstea ringarna är lödningarna, de yttre är olika linjer som gick runt dem. Det konstiga är att min mätare reagerar när jag trycker på strömbrytare mellan punkt A-B och i mellan B-C.

Permalänk
Medlem

Där dom röda strecken är ska du löda fast sladdarna.

Så det blir såhär.

Sen får du borra hål i plasten (3 st) så du kan dra ut sladden snyggt.

Så det blir så här!

Färdigt.

(Ursäkta den dåliga fotokvallen, hade inget laddat batteri till kameran när jag gjorde detta, så det fick bli mobilen. Rätt bra ändå att man sparar alla bilder

Lycka till

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]