Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

En snyggare lösning för toppfläkten hade inte skadat. Fult med alla synliga skruvhål. Hoppas frontfläkten är utbytbar, deras fläktar är ju inte dem bästa. Ser bra ut annars.

Permalänk
Medlem

Fantastisk recension, tack så mycket. Detta är mitt förstaval till min kommande höstuppgradering. Härligt!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är Corsairs egna skulle jag tro. Dom är rätt tunna.

Det kan kanske fungera med på 120mm fram, men det skulle vara på gränsen.
Fläktkontrollern är tre-steg. Och inte sammansatt med fläktarna på något sätt mer än via 3-pin.

Min tunna 200mm fläkt var en Aplus och den var ranglig.
Det är ju alltid bättre med standardstorlek 120/140mm om man vill byta fläkt.
Bra då kan man använda en egen fläktkontroler typ Zalman ZM-MFC1+
Jag trodde att allt satt ihop som på Antec.
Antec har ju dessutom bara Molexkontakter.
Kanske det blir affär när dom kommer till någon butik i närheten, för att köpa chassie på postorder är ju att be om fraktskador.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

*Klappar händerna*

Riktigt imponerande chassi.

Permalänk

Blir ett köp senare detta år

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att front 200m inte går att montera bort och byta ut till tex en 120mm, stämmer detta?

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Skulle vilja att dom gömde undan Power-knappen eftersom man har lite klåfingriga barn, jobbit när datorn dör när man sitter och surfar/spelar :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Släng ut fönstret och släng på dämpmaterial på sidorna för oss vuxna Corsair så har ni en given vinnare!

Permalänk
Medlem

^ Detta. Omedelbart köp så fort fönstret ryker.

Permalänk
Medlem

Vore det inte schysst med HDMI i frontpanelen på chassin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_rov:

Skulle vilja att dom gömde undan Power-knappen eftersom man har lite klåfingriga barn, jobbit när datorn dör när man sitter och surfar/spelar :/

Du får gå in i windows och ändra inställningarna för powerknappen så löser du det problemet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av airhead:

Släng ut fönstret och släng på dämpmaterial på sidorna för oss vuxna Corsair så har ni en given vinnare!

Det kanske är bara jag, men jag vill inte dölja mina DirectCU II kylare, dom är rent estetiskt snygga enligt mig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Hemskt vad alla är emot fönster

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_rov:

Skulle vilja att dom gömde undan Power-knappen eftersom man har lite klåfingriga barn, jobbit när datorn dör när man sitter och surfar/spelar :/

Inte att rekommendera att sitta vid datorn när barnen är i närheten.
Då ska man bry sig om dom och inte om datorn.
Dessutom måste man hålla in knappen 4 sek på min.
Och det går att ändra i bios eller...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Släng ut fönstret och släng på dämpmaterial på sidorna för oss vuxna Corsair så har ni en given vinnare!

Precis min tanke! Hade varit mitt val av chassi utan tvekan med dessa små ändringar, plus det Jonas sa med 8pin kontakten. Snälla rara Corsair fixa detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av woobiin:

denna eller nzxt h2... ? klurigt

Dyrare och inte lika tyst men snyggare = denna.
Billigare, tystare men aningen fulare = NZXT H2.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Direkt när det kommer in på inet blir det att beställa<3

Permalänk
Medlem

Tycker att det ofta är extremt intressant att titta på era fredagspaneler. Men skulle vara kul om ni kör lite annat "all around" snack som t.ex moderkort, cpu etc etc. En review på de nya SB processorerna (budget modelerna) som exempel. Som lite till förutom ett chassi review. Förstår om ni inte har tillräckligt med tid, men det vore härligt:)

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk

Detta vs NXZT H2?

650D
+2x 200mm fläktar!
+Hårdiskburen går att flytta
-Ljudnivå
-För många 5.25" enheter. Max 3 räcker.

H2
+Snyggare (?)
+Tystare
+Fläktkontroller för 5 fläktar
+8 3.5" enheter (hur blir det med 470 SLI?) räcker utrymmet?
+Billigare

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

Tack för alla recensioner av chassin! Väldigt intressant!

Ni säger att 650D inte är för den kräsne som vill ha ett tyst system. Vad ska man välja då? Är det NZXT H2 som gäller, eller finns det bättre alternativ? Priset är inte avgörande.

Permalänk

Mumma! Denna design utan fönster = estetisk perfektion.
Tack för ännu en fin chassi video, bra jobbat.

Permalänk
Skrivet av Nembo:

Utan fönster blir det ett givet köp!

Säger du med det chassit du har? Omg..?

Permalänk
Medlem

Lysande produktion!

Ett fläskit tack för att ni viker ut produkter på detta sätt!
Jäklit trovärdigt producerat, inge trams eller övereggat försök till reklam-damp.

Mer av liknande produktioner gör att Sweclockers sida frodas.

Med vanlig halsning
Galtn

Permalänk
Entusiast

Mmmm mumma. Det som tar emot för mig att byta chassi är den fina kylningen som går att få med mitt HAF932... men det känns som att utseendet kommer väga över och det blir ett byte nån gång framöver. Visst skulle det vara roligt med nya grafikkort och/eller att byta processor, mobo och liknande. Men med tanke på min skrala speltid så känns det som att det är chassit som är prio 1 då det rent estetiska väger tungt då denna står i vardagsrummet, syns väldigt tydligt och mer eller mindre agerar möbel. Så stilrenhet är en tung aspekt! Skattepengarna kommer ju snart

Permalänk
Medlem

Håller med många andra. Skippa fönstret, eller ha åtminstone en lös sidoplåt utan fönster som man kan beställa (alternativt tvärt om, sälj lådan utan fönster och ha sidoplåt med fönster som beställningsvara). Detta gäller även Corsair Special Edition Graphite 600T chassit, ge oss fönsterlösa alternativ!
Om jag inte misstar mig, så ser sidoplåtarna identiska ut på båda sidorna (bortsett från fönstret), så det kan ju inte va några problem att erbjuda oss, anti-fönster-folket, möjligheten att köpa en extra baksida utan fönster. Dom finns ju redan i produktion.
*tar ett klent tag om rullatorn å hasar muttrande ut i köket efter en kopp te* /Bitter old man ;P

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Snusfri

Ser riktigt trevligt ut, men skulle vilja ha utan fönster.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

ni som inte gillar fönstret. de är inte så enkelt att ni bara byter plats på "baksidan" å "framsidan" utav plåtarna? funkar iaf på mitt define R2, båda sidor passar på "båda sidor"

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en m-atx version av Obsidian, då stilrenheten tilltalar mig. Gillar dock inte dessa stora chassierna utan vill hellre ha något mindre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av woobiin:

ni som inte gillar fönstret. de är inte så enkelt att ni bara byter plats på "baksidan" å "framsidan" utav plåtarna? funkar iaf på mitt define R2, båda sidor passar på "båda sidor"

Inte om chassit är placerat så att det går att se båda sidorna (som i mitt fall). Men att köpa en extra baksida skulle inte va nå problem för mig.... om Corsair ger oss det alternativet (vilket dom inte gör i skrivande stund).

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nembo:

Utan fönster blir det ett givet köp!

Jao trist att det går bort pga fönster.. Släpper de en vanlig sidoplåt med månne?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!