Dos programmering i borland c++ i xp..

Permalänk
Medlem

Dos programmering i borland c++ i xp..

Har införskaffat Borland C++ enterprise version och jag kör XP som OS... Jag håller på med Programmering A i skolan där vi har Borland C++ 5.02 ...
Hade tänkt att testa och programmera lite hemma också ...
Så jag införskaffade Borland 6... När jag sedan startade det och skulle programmera för Dos (för det är det vi lär i skolan, hur idiotiskt det än är, eftersom dos håller på att försvinna helt) så fanns det inget lämpligt "project" att välja ... så jag valde en vanlig "Cpp file" och började skriva lite ..
Sen kompilerade jag och körde, men det är här problemet kommer ... Det händer absolut ingenting när man kör programmet... ingenting kommer upp.. likaså när man försöker starta det "utanför borland", d.v.s. starta det från utforskaren eller vad som helst ... alltså bara dubbelklicka på .exe filen ...

Vad kan man göra, eller är det en begränsning i XP att man inte kan köra sådana här program längre ? =(

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

prova köra det i kommandotolken dvs cmd i kör

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roughack
prova köra det i kommandotolken dvs cmd i kör

Redan gjort.. ingen skillnad... mer förslag?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

källkod`?

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Medlem

Du måste inkludera cpp-filen i ett projekt, man kan inte exekvera en cpp-fil som den är..
Har inte Builder 6, tyvärr, så jag vet inte riktigt vad som är nytt jämfört med 5:an...

Om du testar att öpnna cpp-filen efteratt ha sparat den, så borde du få en förfrågan i stil med "Do you want to include the file in a project, so that it can compile and run?", men som sagt, det är i version 5..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lämpligt "project" är console wizard