Permalänk
Avstängd
Skrivet av rullekorn82:

Insulin utsöndras inte i någon större utsträckning när du inte äter kolhydrater men jag förstår vad du menar. Varför är det ett under att LCHFare äter? King Grub är förövrigt väldigt påläst om träning och väldigt aktiv på träningsforumen och en av mina favoriter

Eftersom det är dåligt att äta för mycket mat så borde det vara dåligt att äta mat öht, om man tänker som en LCHF-are då.

Skrivet av MBY:

Det du citerar är ju uppenbart stolligt och självmotsägande. "Kalori-in och kalori-ut gäller aldrig"? Vad är det för jävla dumheter? Det enda vi kan vara helt bombsäkra på i precis alla lägen överallt i universum för alltid, är att kalori-in och kalori-ut *alltid* gäller. Stoppar du in x joule i ett system kommer systemet ha exakt e0 + x joule energi, där e0 är energin innan. Systemet kan endast nå tillbaka till e0 när exakt x joule lämnat det.

Vad fan är det med kostfolk och elementär vetenskap egentligen? Resten av citatet är ju den där truismen igen, truismen som faktiskt också bekräftar att kalori-in, kalori ut faktiskt gäller.

Jag kommer inte på några andra sätt som energi kan lämna kroppen än värme eller rörelse, så sista stycket förstår jag inte heller. Ja, vi kan skita ut oförbrukad energi också, men det är ju bara vanlig kalori-ut det med.

Vad jiddrar du om? 400 kcal från kolhydrater påverkar kroppen annorlunda än 400 kcal från protein. Problem?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

Vad jiddrar du om? 400 kcal från kolhydrater påverkar kroppen annorlunda än 400 kcal från protein. Problem?

Det var inte vad din länk skrev. Ja, jag har problem med din länk, närmare bestämt första stycket. Nej, jag har inte skrivit något om att kolhydrater inte kan påverka kroppen annorlunda än protein (vi behöver inte ens blanda in energi).

Jag trodde du var ironisk med länken eftersom den så uppenbart var tragikomiskt stollig. Hade jag fel? Tror du verkligen att kalori-in *aldrig* matchas med kalori-ut? Jag finner det då en smula märkligt att människor inte exploderar av energiöverskott eller helt enkelt upphör att existera i brist på nollpunktsenergi?

Kalori in-kalori ut gäller a-l-l-t-i-d, inte aldrig. Massa in, massa ut är nästan ännu bättre. Summan av allt du någonsin förtärt eller absorberat genom huden, andats in och allt du skitit, pissat, skrapat, blött och andas/svettats ut är exakt noll (eller rättare sagt din födelsevikt). När folk säger att dessa saker inte gäller så handlar det om endera av två saker: 1) olika näringsämnen påverkar olika, varvid energi inte behövs i ekvationen ö.h.t och är självklarheter (bensin- och sten-liknelsen igen) eller 2) personen har inte en susning.

Den här förvirringen är den andra huvudanledningen till varför tränings- och kostfolk inte kan tas på allvar när det kommer till näringsfysiologi, träning, leva sunt, etc. Den första huvudanledningen? Fråga tre pers och få fyra inbördes uteslutande svar, gärna i form av anekdoter och tyckande salufört som vetenskapskonsensus...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

MBY, helt ärligt jag vet inte om du gör till dig och missar poängen med flit eller om du är seriös. Det står inte i inlägget att "Kalori-in och kalori-ut gäller aldrig". Det står "Kalori in - kalori ut gäller aldrig, [size="7"]om vi talar som enda faktor bakom påverkan på kroppen[/size]"

(Gjorde lite större då du uppenbarligen missade den förra gången. Eller om du bara ville missa den och slåss mot väderkvarnar vilket inte är helt omöjligt.)

Eller som jag skrev konkret. 400 kcal från kolhydrater påverkar kroppen annorlunda än 400 kcal från protein, och absolut annorlunda än 400 kcal från etanol.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

MBY, helt ärligt jag vet inte om du gör till dig och missar poängen med flit eller om du är seriös. Det står inte i inlägget att "Kalori-in och kalori-ut gäller aldrig". Det står "Kalori in - kalori ut gäller aldrig, [size="7"]om vi talar som enda faktor bakom påverkan på kroppen[/size]"

(Gjorde lite större då du uppenbarligen missade den förra gången. Eller om du bara ville missa den och slåss mot väderkvarnar vilket inte är helt omöjligt.)

Eller som jag skrev konkret. 400 kcal från kolhydrater påverkar kroppen annorlunda än 400 kcal från protein, och absolut annorlunda än 400 kcal från etanol.

Det är du som missar saker. Det är påhitt. Kalori-in, kalori-ut gäller alltid. Överallt. I hela universum. Sedan big bang. För all framtid. Några fåniga brasklappar om som enda faktor som påverkar kroppen gör ingen skillnad, eftersom det är banala självklarheter. Hugg av en arm och du förlorar såväl massa som energi utan att själva massan och energin är relevant. Principen gäller oavsett om andra principer också råkar gälla.

Det är ju du som missar text. Uppenbarligen missade du detta:

Skrivet av MBY:

Det där "kalori-in, kalori-ut" kommer att förbli en meningslös debatt så länge folk vägrar förstå det uppenbara. Den som påstår att energiprincipen inte gäller talar i nattmössan, men den som tror att alla alltid kan tillgodogöra sig all kemisk energi på samma sätt har också missförstått något. Det är uppenbart att vi inte kan leva på stenkol, trots att det är "kaloririkt". Det är inte fullt lika uppenbart, men fullt rimligt, att person A tillgodogör sig energin i näringsämnet X bättre eller sämre än person B. Kalorier kan ju beräknas på olika sätt. Det vanligaste är nog bombkalorimetri, där stenkol kommer uppvisa energi precis som en paprika, men där den senare nog är mer lämplig som föda.

Skrivet av MBY:

Det är helt uppenbart att kroppen inte kan tillgodogöra sig all kemisk bunden energi som stoppas in (försök överleva på bensin), samtidigt som man kan öka i vikt utan att tillföra näring (käka sten), något som alla givetvis förstår....Om du inte gör av med all energi din stoppat i dig har du ergo ätit för mycket, du har intagit mer energi än du behövde"[/i], vilket är trivialt sant, en tautologi...Det är inte energi i sig som ökar vikten så länge vi inte bryr oss om rent försumbara relativistiska effekter, utan i sak är det massa in->massa ut. Att äta för mycket är att äta mer materia än vad man gör av med. Då spelar det ingen roll om kroppen kan tillgodogöra sig näring eller inte. Käkar du 1 kg sten, kommer du väga 1 kg mer utan att ha fått något energitillskott.

Hur skulle du själv tolka "a gäller aldrig när vi talar om b" där a är något helt sant som alltid gäller även om vi talar om b? Det är oväsentligt vad för andra faktorer finns som påverkar kroppen, kalori-in, kalori ut gäller ändå *alltid*. Det som sägs i din länk är alltså fel trots att det givetvis finns myriader med saker som påverkar kroppen. Jämför med det idiotiska "en kalori är inte alltid en kalori", en annan slagdänga som är uppenbart falsk. Det som menas är rent krasst att det är skillnad på fett, sprit och TNT i vad kroppen kan göra med det, men uttrycket är ändå helt, fullt och fast falskt. En kalori är alltid en kalori och summan av kalorier är alltid konstant, in - (ut + i kroppen) = 0. Alltid. Att du inte kan mappa muskeltillväxt, bukfett, vikt, humör, whatever ett-till-ett med kalorier är liksom inte vad saken handlar om.

Ponera vidare att termodynamiken vore fel. Det återstår fortfarande att visa att det aldrig gäller. Detta implicerar att mer energi från _samma_ näringsämne inte är mer energi, och mindre energi inte är mindre energi. Låter det vettigt tycker det? "Kalori in - kalori ut gäller aldrig som enda faktor..." är "not even wrong". Principen gäller även om andra faktorer också träder in, principen slutar aldrig att gälla, den gäller alltid, dvs motsatsen till aldrig.

Du begriper väl att det är svårt att ta någon på allvar som inte kan skilja på "kalori in-ut gäller alltid, men är inte vad som avgör X eller Y" och "kalori in- ut gäller 'aldrig' när det ska avgöras X eller Y..."?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast

När vi ändå grävt ner oss i energidebatten. Hur mäts energiangivelsen på mat? Är det energi som kroppen kan tillgodogöra sig och hur mäter man det? Att använda sig av en vanlig bombkalorimeter är ju meningslöst då kroppen bara kan ta hand om vissa typer av kemiskt bunden energi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kalori in - kalori ut som energiprincip är en sak. Att inte beakta vad kalorierna tillför i form av positiva och negativa effekter i en diskussion om LCHF är däremot helt ointressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

När vi ändå grävt ner oss i energidebatten. Hur mäts energiangivelsen på mat? Är det energi som kroppen kan tillgodogöra sig och hur mäter man det? Att använda sig av en vanlig bombkalorimeter är ju meningslöst då kroppen bara kan ta hand om vissa typer av kemiskt bunden energi.

Det är en riktig soppa. Först har man mätt upp standardämnen (fetter, proteiner, kolhydrater) med bombkalorimeter och sedan har man skapat referenstabeller där man räknat bort den del som bombkalorimetern kan förbränna, men inte vi, t.ex. fibrer och cellulosa.

När ett nytt livsmedel ska "mätas upp" gör man kemiska tester på det för att röna ut mängden fett, typ av fett, etc, osv, och sedan slår man upp energiinnehållet i de tabeller man tidigare skapat med bombkalorimeter.

Ungefär så, jag vet inte precis hur det går till men nog finns det utrymme för tveksamheter och höftningar, schablonberäkning och liknande.

Skrivet av Olegh:

Kalori in - kalori ut som energiprincip är en sak. Att inte beakta vad kalorierna tillför i form av positiva och negativa effekter i en diskussion om LCHF är däremot helt ointressant.

Precis. Därför är det så förbannat konstigt att folk tar upp kalori-in - kalori-ut som om det inte skulle gälla.

Vad kalorierna gör beror inte minst på vad du själv gör. Träning, rörelse, sjukdom, stillasittande, etc, ändrar på kalorins väg in - ut och ämnet som bär kalorin gör ju sitt också.

Jag undrar varför vissa hela tiden ska poängtera att kalorier inte är kalorier. Det låter bara urdumt. Det är som att säga "energi är inte energi" och sedan slå ifrån sig med "vadå, batterier och bensin är ju inte samma sak" när någon påpekar att energi in- energi ut gäller.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Det är en riktig soppa. Först har man mätt upp standardämnen (fetter, proteiner, kolhydrater) med bombkalorimeter och sedan har man skapat referenstabeller där man räknat bort den del som bombkalorimetern kan förbränna, men inte vi, t.ex. fibrer och cellulosa.

När ett nytt livsmedel ska "mätas upp" gör man kemiska tester på det för att röna ut mängden fett, typ av fett, etc, osv, och sedan slår man upp energiinnehållet i de tabeller man tidigare skapat med bombkalorimeter.

Ungefär så, jag vet inte precis hur det går till men nog finns det utrymme för tveksamheter och höftningar, schablonberäkning och liknande.

Precis. Därför är det så förbannat konstigt att folk tar upp kalori-in - kalori-ut som om det inte skulle gälla.

Vad kalorierna gör beror inte minst på vad du själv gör. Träning, rörelse, sjukdom, stillasittande, etc, ändrar på kalorins väg in - ut och ämnet som bär kalorin gör ju sitt också.

Jag undrar varför vissa hela tiden ska poängtera att kalorier inte är kalorier. Det låter bara urdumt. Det är som att säga "energi är inte energi" och sedan slå ifrån sig med "vadå, batterier och bensin är ju inte samma sak" när någon påpekar att energi in- energi ut gäller.

Ungefär vad jag misstänkte då. Med tillräcklig erfarenhet borde man ju dock få till hyfsat exakta värden. Sen tar vi ju inte upp allt som vi kan heller så det kanske inte spelar så stor roll i slutändan. Ingenjören i mig brukar ju ändå se allt som approximationer

Sen trodde jag att det var självklart att man menade kalorier som just den aktuella individen tog upp som var det aktuella och inte mängden energi som eventuellt kanske kan absorberas av någon annan. Allt annat är ju helt irrelevant om man tittar på en energibalans för en person. Den enda vettiga systemgränsen för energi exkluderar ju mag-tarmkanalen eftersom den inte tillför något direkt relevant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rullekorn82:

Får jag fråga varför min tanke bakom fibrer är rabiat?

Flytta inte målsnöret nu! Jag har inte sagt att det är vare sig fibrer eller LCHF som gör dig eller någon annan rabiat, utan bara att detta med kost och träning många gånger är ett geschäft där myter om vad livsmedelsverket faktiskt säger, vad som är god vetenskap eller inte sprider sig, konspirationsteorier, faktoider, idiotiska slogans som att kalori-in-ut inte vore relevant plus en hel del medicinska idéer där vederbörande läst något mycket specifikt inom medicinen som ska förklara allt. Om det inte är kalori så är det insulin eller fibrer, eller salt, eller mjölk, eller glykemiskt index eller något annat som man stirrar sig blind på.

Hur effektivt LCHF fungerar är vidare inte föremål för åsikter, utan empiriska data där olika omständigheter och mätetal är vad som är relevant, inte anekdoter. För normala personer finns ett samband mellan fettintag och fettvävnad, vilket inte innebär att inte kolhydrater också påverkar. Har du diabetes så kan LCHF vara ett alternativ och det är knappast skadligt för en normal person heller, men kostråden är inte falsifierade idéer utan är med den bästa tillgängliga kunskap sunda.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Ungefär vad jag misstänkte då. Med tillräcklig erfarenhet borde man ju dock få till hyfsat exakta värden. Sen tar vi ju inte upp allt som vi kan heller så det kanske inte spelar så stor roll i slutändan. Ingenjören i mig brukar ju ändå se allt som approximationer

Sen trodde jag att det var självklart att man menade kalorier som just den aktuella individen tog upp som var det aktuella och inte mängden energi som eventuellt kanske kan absorberas av någon annan. Allt annat är ju helt irrelevant om man tittar på en energibalans för en person. Den enda vettiga systemgränsen för energi exkluderar ju mag-tarmkanalen eftersom den inte tillför något direkt relevant.

Ja, jag är inte så säker på att de mest kostfixerade ens bemödar sig att definiera vilken kalori det är som ska mätas. Det som Derox sa förut var ju helt sant - äter du mer energi än vad du gör av med äter du för mycket. I sin krassaste form: skiter du ut saker som du hade kunnat förbränna så slösar du med energi, ergo, du har ätit för mycket.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Ja, jag är inte så säker på att de mest kostfixerade ens bemödar sig att definiera vilken kalori det är som ska mätas. Det som Derox sa förut var ju helt sant - äter du mer energi än vad du gör av med äter du för mycket. I sin krassaste form: skiter du ut saker som du hade kunnat förbränna så slösar du med energi, ergo, du har ätit för mycket.

Mycket sant och det kommer från killen som gick ner 35 kg med den magiska bantningsformen energibalans. Hade jag haft bättre före och efterbilder hade jag sålt storyn till Aftonbladet. Jag kan se löpsedeln framför mig. "Ny mirakelmetod framtagen på Chalmers. Gå ner i vikt utan att sluta äta din favoritmat!". Sen de obligatoriska bilderna, till vänster än där jag är tjock och ledsen, färgerna ska vara dassiga och ljuset lite dåligt. Till höger en bild där jag är glad och smal i glada färger. Måste dessutom ha på mig ett par gamla byxor för att visa hur mycket jag har gått ner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Jo jag förstår nu att du menar energin vi tar upp och inte den energin vi stoppar i munnen. Jag ber om ursäkt för det och skyller det på slarv från min sida. Det jag försöker poängtera är vad vi tar upp av den energi vi stoppar i munnen och hur energin tas om hand om i kroppen. Därför blev det lite rörigt med argumentet att en kalori inte är en kalori. Det jag såklart menar och du säkert förstått är att den kalorin du stoppar i munnen inte nödvändigtvis är en kalori som kroppen behöver förbränna.

Nej precis. Självklart kan du inte äta lika mycket av rent socker som något med samma energiinnehåll men där kroppen inte utvinner allt. Jag själv har börjat äta ost och kex som "snacks" istället för att ha något sött av just den anledningen, jag kan få i mig mer kalorier från godis än ost och kex innan jag inte vill ha mer.

Det jag menar är att jag skulle lika gärna kunna äta godis hela dagen, så länge jag ser till att det jag tar upp är mindre än det jag gör av med, så kommer jag ändå minska i vikt.

Skrivet av Zotamedu:

Mycket sant och det kommer från killen som gick ner 35 kg med den magiska bantningsformen energibalans. Hade jag haft bättre före och efterbilder hade jag sålt storyn till Aftonbladet. Jag kan se löpsedeln framför mig. "Ny mirakelmetod framtagen på Chalmers. Gå ner i vikt utan att sluta äta din favoritmat!". Sen de obligatoriska bilderna, till vänster än där jag är tjock och ledsen, färgerna ska vara dassiga och ljuset lite dåligt. Till höger en bild där jag är glad och smal i glada färger. Måste dessutom ha på mig ett par gamla byxor för att visa hur mycket jag har gått ner.

Haha, jag vet det är roligt :p. Jag gick också ned mycket i vikt som barn med samma metod, nu har jag samlat på mig några få kilon jag vill bli av med och kör samma princip. Jag äter allt, ost och kex flera gånger i veckan om jag vill, men jag går ändå ned i vikt även fast min träning inte riktigt kommit igång. Hur? Jag har krympt mina måltider från 2 gigantiska portioner till 1 lite större än normal. När jag börjar träna kommer jag ytterligare öka min viktnedgång då jag kommer se till att bara marginellt öka mitt intag.

Jag vet att om jag håller mig strax under vad jag gör av med så går jag ned i vikt, jag behöver inte börja med någon konstig diet där jag bara äter kött eller vad som nu är hetast på den marknaden.

Sälj storyn ändå! Kan vara en riktigt bra bild på dig med en pratbubbla "Jag gick ned 35 kg med mirakelmetoden!".

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nej precis. Självklart kan du inte äta lika mycket av rent socker som något med samma energiinnehåll men där kroppen inte utvinner allt. Jag själv har börjat äta ost och kex som "snacks" istället för att ha något sött av just den anledningen, jag kan få i mig mer kalorier från godis än ost och kex innan jag inte vill ha mer.

Det jag menar är att jag skulle lika gärna kunna äta godis hela dagen, så länge jag ser till att det jag tar upp är mindre än det jag gör av med, så kommer jag ändå minska i vikt.

Haha, jag vet det är roligt :p. Jag gick också ned mycket i vikt som barn med samma metod, nu har jag samlat på mig några få kilon jag vill bli av med och kör samma princip. Jag äter allt, ost och kex flera gånger i veckan om jag vill, men jag går ändå ned i vikt även fast min träning inte riktigt kommit igång. Hur? Jag har krympt mina måltider från 2 gigantiska portioner till 1 lite större än normal. När jag börjar träna kommer jag ytterligare öka min viktnedgång då jag kommer se till att bara marginellt öka mitt intag.

Jag vet att om jag håller mig strax under vad jag gör av med så går jag ned i vikt, jag behöver inte börja med någon konstig diet där jag bara äter kött eller vad som nu är hetast på den marknaden.

Sälj storyn ändå! Kan vara en riktigt bra bild på dig med en pratbubbla "Jag gick ned 35 kg med mirakelmetoden!".

Jo jag äter något liknande just nu. En till två rejäla portioner och sen äter jag inte mer. Om jag är sugen på kvällen händer det att jag äter ost,kex och kanske lite spansk korv. Jag halkade in på något som man på forumen kallar periodisk fasta. Lördagsgodis äter jag också, precis som alla små barn borde få göra :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Flytta inte målsnöret nu! Jag har inte sagt att det är vare sig fibrer eller LCHF som gör dig eller någon annan rabiat, utan bara att detta med kost och träning många gånger är ett geschäft där myter om vad livsmedelsverket faktiskt säger, vad som är god vetenskap eller inte sprider sig, konspirationsteorier, faktoider, idiotiska slogans som att kalori-in-ut inte vore relevant plus en hel del medicinska idéer där vederbörande läst något mycket specifikt inom medicinen som ska förklara allt. Om det inte är kalori så är det insulin eller fibrer, eller salt, eller mjölk, eller glykemiskt index eller något annat som man stirrar sig blind på.

Hur effektivt LCHF fungerar är vidare inte föremål för åsikter, utan empiriska data där olika omständigheter och mätetal är vad som är relevant, inte anekdoter. För normala personer finns ett samband mellan fettintag och fettvävnad, vilket inte innebär att inte kolhydrater också påverkar. Har du diabetes så kan LCHF vara ett alternativ och det är knappast skadligt för en normal person heller, men kostråden är inte falsifierade idéer utan är med den bästa tillgängliga kunskap sunda.

Men jag vill flytta målsnöret okej!? Jag håller med om det du skriver, däremot tar det väldigt lång tid för kostråden att ändras. Missförstå mig inte, det är en process som ska ta tid och när man gör en förändring så ska det vara byggt på rejäla studier. Kostdoktorn sa något som liknande "Det ska ta tid nu så man kan utröna vad som är nyttigt eller inte" när han frågades om mättat fett och socker. Klokt sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Jo jag äter något liknande just nu. En till två rejäla portioner och sen äter jag inte mer. Om jag är sugen på kvällen händer det att jag äter ost,kex och kanske lite spansk korv. Jag halkade in på något som man på forumen kallar periodisk fasta. Lördagsgodis äter jag också, precis som alla små barn borde få göra :D.

Jag äter frukost lunch och middag och äter vad jag vill till dessa måltider men med måtta. Sen slinker det in lite ost och kex som mellanmål här och där. Det viktigaste för mig var att krympa magsäcken till normal storlek. Nu kan jag äta en stor portion och bli tillräckligt mätt för att inte känna mig hungrig, sen kanske jag tar ett mellanmål 2-3 timmar senare om jag känner mig hungrig då.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag äter frukost lunch och middag och äter vad jag vill till dessa måltider men med måtta. Sen slinker det in lite ost och kex som mellanmål här och där. Det viktigaste för mig var att krympa magsäcken till normal storlek. Nu kan jag äta en stor portion och bli tillräckligt mätt för att inte känna mig hungrig, sen kanske jag tar ett mellanmål 2-3 timmar senare om jag känner mig hungrig då.

Ok missförstod vad du menade med en-två större måltider tydligen. Du äter fortfarande mellanmål o mindre måltider
Jag äter inte mellanmål, bara en-två måltider. Det är inget jag gör hela året men har fått en stor mage för tillfället, den bildades under ett fyra månader långt nikotinstopp och ska bort nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rullekorn82:

Men jag vill flytta målsnöret okej!? Jag håller med om det du skriver, däremot tar det väldigt lång tid för kostråden att ändras. Missförstå mig inte, det är en process som ska ta tid och när man gör en förändring så ska det vara byggt på rejäla studier. Kostdoktorn sa något som liknande "Det ska ta tid nu så man kan utröna vad som är nyttigt eller inte" när han frågades om mättat fett och socker. Klokt sagt.

Att kostråden är så stabila över tid beror på att det tar ännu längre för människan att ändras.

Jag överdriver såklart, det är inte plausibelt att kostråd hamnar rätt på första försöket, men något ligger det i det: Det är en myt att kostråden från "experter" ändras långsamt, jämfört med omvärlden som springer galopp. Det är bara om man tror att varje ny trend, varje ny detox-tur, bantningsmetod, träningsdiet, fiberundersökning, saltundersökning, etc, etc, representerar en dynamisk forskningsfront. Då går det långsamt, men bekymret är att detta är mer mode och idéer än ett ständigt vetenskapligt revolutionerande.

LCHF råkar höra till de dieter som har någon fog för sig, men de flesta har inte ens det och LCHF är ändå tillräckligt speciell för att _inte_ vara lämpligt som generellt kostråd till en allmän publik.

Att det är något fundamentalt fel på livsmedelsverkets (etc) kostråd är en faktoid, en osanning eller i bästa fall en sanning med modifikation som råkar ha ett eller ett par undantag.

Det jag menade med "flytta målsnöret" var något oegentligt. Det handlade om att du flyttade fokus så att det såg ut som min kritik gällde något annat än vad den faktiskt gällde, och kritiken inom detta nya område var mindre relevant. Det kanske inte var medvetet och möjligt är att "flytta målsnöret" inte är rätt typ av argumentationsfel.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Att kostråden är så stabila över tid beror på att det tar ännu längre för människan att ändras.

Jag överdriver såklart, det är inte plausibelt att kostråd hamnar rätt på första försöket, men något ligger det i det: Det är en myt att kostråden från "experter" ändras långsamt, jämfört med omvärlden som springer galopp. Det är bara om man tror att varje ny trend, varje ny detox-tur, bantningsmetod, träningsdiet, fiberundersökning, saltundersökning, etc, etc, representerar en dynamisk forskningsfront. Då går det långsamt, men bekymret är att detta är mer mode och idéer än ett ständigt vetenskapligt revolutionerande.

LCHF råkar höra till de dieter som har någon fog för sig, men de flesta har inte ens det och LCHF är ändå tillräckligt speciell för att _inte_ vara lämpligt som generellt kostråd till en allmän publik.

Att det är något fundamentalt fel på livsmedelsverkets (etc) kostråd är en faktoid, en osanning eller i bästa fall en sanning med modifikation som råkar ha ett eller ett par undantag.

Det jag menade med "flytta målsnöret" var något oegentligt. Det handlade om att du flyttade fokus så att det såg ut som min kritik gällde något annat än vad den faktiskt gällde, och kritiken inom detta nya område var mindre relevant. Det kanske inte var medvetet och möjligt är att "flytta målsnöret" inte är rätt typ av argumentationsfel.

Vetenskapens värld hade ett 30min långt program i veckan. Problemet med själva programmet är det att av 8 personer som var med i ministudien redovisade endast fyra personer sina resultat. Jag undrar ärligt talat varför de andra hoppade av men lite skumt är det... De som redovisade sina resultat hade förbättrat sina blodvärden, tappat vikt och slutat att ta insulin ( alla hade diabetes typ 2 ). Det andra problemet som jag ser och nu spekulerar jag bara, är att om en person som äter dåligt och kanske motionerar dåligt går med i en studie som handlar om viktnedgång/blodsocker borde inte den personen få bättre värden med valfri "nyttig diet" . Jag menar man äter väl mer kontrollerat och motionerar mer när man vill gå ner i vikt?

Uppdatering:
I vilket fall så har jag personligen ätit tallriksmodellen de senaste 5 månaderna med små justeringar. Lite mer fett lite mindre kolhydrater och försökt hitta min energibalans. Resultatet var minst lika bra som när jag åt LCHFliknande kost. Min flickvän som jag tidigare nämnt har som sagt diabetes typ 1. Hon åt LCHF under flera år men har de senaste månaderna ätit lite mer kolhydrater. Hennes IGF-1-värde och östrogenvärden har ökat kraftigt med den liberalare kosten. Det verkar som om lågkolhydratkosten sänkte hennes könshormonvärden och det är ju lagom kul för en 28-årig tjej som redan har låga värden pga sin sjukdom. Den enda nyttan jag ser med LCHF är det håller blodsockernivåerna i schack för äldre damer och herrar med diabetes typ 2. Det var det jag vill ha sagt med mitt inlägg. Jag har aldrig varit någon LCHFtaliban men försökte lyfta fram anledningarna till varför dieten finns. Nu ser jag inga sådana anledningar längre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rullekorn82:

Problemet med själva programmet är det att av 8 personer som var med i ministudien redovisade endast fyra personer sina resultat. Jag undrar ärligt talat varför de andra hoppade av men lite skumt är det...

Någon avbröt väl på grund av smärtor i benet eller vad det nu var (det kommenterades anmärkningsvärt lite skulle man kunna tycka), men annars är det väl inte helt oväntat att folk inte har disciplin nog att ändra livsstil på det där viset?

Skrivet av rullekorn82:

Det andra problemet som jag ser och nu spekulerar jag bara, är att om en person som äter dåligt och kanske motionerar dåligt går med i en studie som handlar om viktnedgång/blodsocker borde inte den personen få bättre värden med valfri "nyttig diet" . Jag menar man äter väl mer kontrollerat och motionerar mer när man vill gå ner i vikt?

Inte för att jag är insatt, men är inte fördelen att man påstås nå resultaten utan att motionera och äta kontrollerat (förutsatt att man håller sig till fett)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Någon avbröt väl på grund av smärtor i benet eller vad det nu var (det kommenterades anmärkningsvärt lite skulle man kunna tycka), men annars är det väl inte helt oväntat att folk inte har disciplin nog att ändra livsstil på det där viset?

Inte för att jag är insatt, men är inte fördelen att man påstås nå resultaten utan att motionera och äta kontrollerat (förutsatt att man håller sig till fett)?

Det är sant att man inte behöver motionera för att gå ner i vikt och kanske att LCHF fungerar bättre än många andra dieter om man inte vill motionera. Men dom äter ju strikt ( fett och protein) precis som att andra äter strikt med sina dieter. Fettet skapar en känsla av mättnad fort vilket man använder som huvudargument i LCHFkretsar. Ett tag drack jag 2 dl vispgrädde till lunch och åt ett kokt ägg urrrrk. Tyckte det var helt ok då inte nu.