Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2010

GA-P67A-UD4-B3 Bios: F2 problem

Hej,

Fick hem mitt nya moderkort från inet för ett tag sedan via utbytesprogrammet för sandybridge. Smällde in det i datorn nu och satte på den. Dator startar och det kommer upp en meny för att Ladda CMOS settings. Jag låter bara tiden ticka utan att välja något och antar att den kör på default.

Datorn startar om och loggan kommer upp, sedan stänger den av sig. Så höll den på en 4-5 gånger, sedan gick den igång. Tänkte att det kunde vara bra att kolla om det var stabilt eller om problemet kvarstod så jag startade om igen, och rebootloopen fortsatte. Har en SSD-disk i så tänkte att det kunde vara AHCI som inte var aktiverat då datorn startade precis efter att Gigabyteloggan visats. Gick in och ändrade till AHCI på eSATA3 Ctrl Mode. Detta löste dock inte problemet men lyckades komma in i windows efter några omboots. Kom in igen och tänkte att nu måste det ändå funka. Startade om och nu sitter jag här med en loop som bara går och går utan att komma boota upp windows.

Någon som är skumt är att den inte laddar in AHCI drivern som den gjorde tidigare(med tidigare revisionen) efter gigabyteloggan utan bara går direkt till omstart, men om man vill in i bios kan det ibland hända att den laddas in, man kommer dock inte in när man sparar och quitar bios utan skickas direkt till en ny omstart, det samma gäller även om jag inte sparar.

Finns en F3 bios ute, har aldrig flashat innan och det känns lite risky med tanke på hur sjukt ostabil datorn känns just nu.

Någon som har några tips eller varit med om något liknande? Vill helst inte dra formatera, men gör givetvis det om det skulle behövas.

Tacksam för svar

// RGD

EDIT: Precis när tråden blev skapad bootas windows upp för första gången på typ 30 min. Kommer aldrig stänga av datorn nu. Någon som har tips för att åtgärda problemet eller i alla fall göra så mycket som möjligt åt det innan man startar om?

SilverStone fortress FT02B-W | i7 2600K @ stock | Corsair H70 | 8GB 1,6 GHz VENGEANCE 8-8-8-24 | Corsair Force 120GB | Gainward GTX 570 |
Gigabyte GA-P67A-UD4 | Corsair AX 750W | Samsung 2233RZ + Samsung T220 | Steelseries XAI | Steelseries 6G | Sennheiser PC 360 | Nvidia 3D Vision