Permalänk
Medlem

Q67 chipset?

Hade tänkt bygga ett nytt sandybridge-system att köra vmware ESXi på.

Kollar man här (samt timtals av googlande):
http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-03092...
så verkar det som att Q67 är det enda chipsetet som har stöd för Intel® VT with Directed I/O (vt-d)

Tyvärr verkar det knappt gå att hitta ett enda moderkort i affär med q67?
http://www.dustinhome.se/pd_5010549576.aspx <-- enda jag hittat, förutom några INTEL's "egna" med tråkig standarddesign

Så, ni som har koll...
Kommer det komma mer kort med Q67? Eller sitter jag och väntar förgäves?

Permalänk

den första frågan du ska ställa dig är ditt behov av VT-d

kommer du ha behov av att t.ex. binda in fysiska nätverkskort direkt mot virtuella maskiner?

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

den första frågan du ska ställa dig är ditt behov av VT-d

kommer du ha behov av att t.ex. binda in fysiska nätverkskort direkt mot virtuella maskiner?

Absolut. Svaret där är, jag vet inte.
Men, skälet till att jag behöver köpa ny hårdvara nu är att jag snålade i min nuvarande maskin.

Därför vill jag nu, när jag investerar i nya grejor, se till att försöka köpa så "brett" som bara möjligt.
Det känns därför idiotiskt att inte gardera upp med VT-d.

Det är prestanda jag är ute efter. Vill t.ex kunna få ut så nära full gigabit mot mina virtuella maskiner som möjligt.
Jag har ingen som helst aning om det kommer fungera innan jag testat.

Men om det falerar, och om jag då har vt-d så, kommer jag så som jag förstått det, kunna binda in mina intel-nic's och ett eventuellt s-ata/raid-kort rakt in i min VM, utan att behöva gå "via" vmware, vilket då borde öka mina möjligheter till bra prestanda.

Ytterligare ett problem är ju att det verkar vara så extremt mycket m-atx kort nuförtiden.
Jag vill ju helst ha ett fullstort ATX-kort så jag får så många s-ata + expansions-slots som möjligt.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du inte hittar lösa q67 moderkort är att funktionerna som q67 erbjuder är avsedda för företag och företag köper inte datorer i delar, de köper färdiga från Dell, HP och liknande. Det finns helt enkelt inte någon marknad för lösa moderkort med q67.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Anledningen till att du inte hittar lösa q67 moderkort är att funktionerna som q67 erbjuder är avsedda för företag och företag köper inte datorer i delar, de köper färdiga från Dell, HP och liknande. Det finns helt enkelt inte någon marknad för lösa moderkort med q67.

Okej, trist att höra.
Är väl bara vi lite mer "avancerade" hemanvändare som blir ledsna.
T.ex har jag länge velat ha IPMI på mina kort, men är ju samma där, man måste upp i "server-grade" och då kostar det skjortan
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_Platform_Management_...

Aja får väl kanske tvingas köpa ett p/h-67 kort istället då.
Alternativt att jag satsar på asus-kortet, men det finns ju öht. inte ens i lager någonstans, samt att det är lite snålt med expansionsslottar på det.

Sedan är ju q67 en gamble i sig, eftersom jag inte lyckats hitta någon info om s-ata kontrollern funkar i esxi ännu....

Permalänk
Medlem

Jag vill passa på att flagga för att K-varianterna av de nya sandy bridge (ex populära i5-2500K) INTE stödjer "Intel® VT with Directed I/O" eller "Intel Trusted Execution Technology". Det fick jag nyss erfara den hårda vägen... Hoppas nu kunna byta till vanlig i5-2500. Annars dyker det snart upp en sprillans ny 2500K på marknaden här

VPro är kanon till servern. Power-cycla remote, KVM, systemövervakning osv.

För övrigt använder jag Intel DQ67SW-B3 moderkort. Litet uATX men ändå plats för 4 RAM-moduler. Rekommenderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHr33:

Jag vill passa på att flagga för att K-varianterna av de nya sandy bridge (ex populära i5-2500K) INTE stödjer "Intel® VT with Directed I/O" eller "Intel Trusted Execution Technology". Det fick jag nyss erfara den hårda vägen... Hoppas nu kunna byta till vanlig i5-2500. Annars dyker det snart upp en sprillans ny 2500K på marknaden här

VPro är kanon till servern. Power-cycla remote, KVM, systemövervakning osv.

Tack för input!
Kör du esxi?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tack för input!
Kör du esxi?

Np!

Nej jag kör faktiskt ingen virtualisering alls för tillfället. Men det kommer kanske framöver.

Jag använder inte en bråkdel av finesserna som finns där. De flesta är ju riktade till företag som vill kunna styra och administrera och pusha ut saker till en bunke workstations. Inget för den normala hemanvändaren direkt. Men några av remote-funktionerna är klockrena för hemmaservern:

Webgränssnitt som alltid går att nå oavsett om datorn är crashad eller avstängd. Där kan man se grundläggande systeminformation och skicka "Power on/off" eller "Reset". Perfekt om server gått o lagt sig i ett hörn av någon anledning.
Nästa grej är KVM. Typ en VNC-server som körs direkt på moderkortet och fungerar oberoende av OS. Fungerar tom när du Power-cyclar eller mixtrar i BIOS.

Liknande funktionalitet finns ju i tredjeparts-kretsar. Supermicro har tex något liknande men vad jag hört så fungerar de inte riktigt lika smidigt som när Intel slänger in det i chipset. Man märkte tydligare av "lagret" som lagts på på nätverksinterfacet.

Tror inte det är så många som vet om att dessa features verkligen finns. Tycker det är många hemmapulare som borde vara intresserade

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pHr33:

Jag vill passa på att flagga för att K-varianterna av de nya sandy bridge (ex populära i5-2500K) INTE stödjer "Intel® VT with Directed I/O" eller "Intel Trusted Execution Technology". Det fick jag nyss erfara den hårda vägen... Hoppas nu kunna byta till vanlig i5-2500. Annars dyker det snart upp en sprillans ny 2500K på marknaden här

VPro är kanon till servern. Power-cycla remote, KVM, systemövervakning osv.

För övrigt använder jag Intel DQ67SW-B3 moderkort. Litet uATX men ändå plats för 4 RAM-moduler. Rekommenderas

Har Intel DQ67SW-B3 inbyggd grafikkort eller utnyttjar det bara Sandy Bridge processorerna med inbyggd gpu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dj christian:

Har Intel DQ67SW-B3 inbyggd grafikkort eller utnyttjar det bara Sandy Bridge processorerna med inbyggd gpu?

Det är via processorn men alla SB processorer har detta inbyggt. k modellerna har bara en lite bättre (ca 15% snabbare) grafikkrets.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM