Permalänk
Medlem

Speldator/HTPC

Tja

Tänkte att det var dags att köpa ett nytt system och vill ha något mer smidigare som fungerar både som htpc samt väldigt bra speldator. Tänkte först köra ZOTAC H55-ITX brädan med socket 1156 men verkar bättre att ta socket 1155 och asus brädan ist för att få i5-2500k prollen.. Samt gå på GTX560ti istället för GTX460 när det är så liten diff på pris.. Synpunkter/Kritik?

tack på förhand.

Satte ihop detta; http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=918511...

ASUS P8H67-I Deluxe B3, Socket-1155 mini-ITX, H67, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0,VGA,DVI,HDMI, WiFi, EFI

BenQ 23,6" LED XL2410T 1920x1080, 10m:1, 2ms,120Hz, med mus och musmatta från Zowie

Corsair SSD Force Series™ F40, 40GB SATA2, 2,5", 280MB/270MB/s read/write

Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB Kit w/2x 4GB, Unbuffered, 204pin (PC10600)

Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, 822MHz

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K 3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed

Silverstone Sugo SG07B Mini-ITX Svart Fläkt: 1x 180mm Topp, 600W, 80 Plus Bronze, Mini-ITX, Mini-DTX, 1x 6-pin PCIe

Sony Optiarc DVD±RW/Blu-Ray Reader 5640H SATA, 6x Blu-Ray Read, DVD±R: 8x, DVD+RW: 8x, 12.7mm Slim, Slot-in, Bulk, BLACK

Western Digital Caviar® Green™ 3TB SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), dynamic 5400-7200RPM, 64MB

Permalänk

finns det inte bara 2minnes slots på det moderkortet?

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faeain:

finns det inte bara 2minnes slots på det moderkortet?

Har du helt rätt i. Råkade klicka i fel där, ska vara 2x4gb dvs Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574057)

Permalänk
Medlem

Det är bättre om du väljer ett MB med P67 chipsetet om du ändå tänker har ett grafikkort i burken. Det enda H67 är bättre på är att det kan routa den inbyggda grafiken från processorn till kortets baksida. Med P67 får du bättre klockmöjligheter, RAID stöd mm.
Egentligen behöver du inte tänka HTPC utan bara speldator när du bygger, kommer att funka utmärkt för filmtittande också.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Det är bättre om du väljer ett MB med P67 chipsetet om du ändå tänker har ett grafikkort i burken. Det enda H67 är bättre på är att det kan routa den inbyggda grafiken från processorn till kortets baksida. Med P67 får du bättre klockmöjligheter, RAID stöd mm.
Egentligen behöver du inte tänka HTPC utan bara speldator när du bygger, kommer att funka utmärkt för filmtittande också.

Du menar alltså typ ASUS P8P67-M PRO B3, Socket-1155?

Eftersom själva grejjen var ju att ha SG07B och ett mini ITX mobo.. blir ju genast meditower då?

Permalänk
Skrivet av hinds85:

Du menar alltså typ ASUS P8P67-M PRO B3, Socket-1155?

Eftersom själva grejjen var ju att ha SG07B och ett mini ITX mobo.. blir ju genast meditower då?

Om du inte orkar vänta på ett mini-itx P67 moderkort så finns det ingen anledning att köpa K-versionen om du inte tänker byta moderkort innan du byter processor dvs. icke-K versionen kan förövrigt överklockas den med, inte lika mycket dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinds85:

Du menar alltså typ ASUS P8P67-M PRO B3, Socket-1155?

Eftersom själva grejjen var ju att ha SG07B och ett mini ITX mobo.. blir ju genast meditower då?

Jag reagerade mest på att du satt ihop ett prestandasystem i övrigt men på H67, som att köra Porche på kostig liksom.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

Ta ett 6950 istelle kostar nån lapp till, om de ryms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Om du inte orkar vänta på ett mini-itx P67 moderkort så finns det ingen anledning att köpa K-versionen om du inte tänker byta moderkort innan du byter processor dvs. icke-K versionen kan förövrigt överklockas den med, inte lika mycket dock.
http://www.overclock.net/attachments/intel-cpus/189639d129483...

Ah okey, men det skiljer ju bara drygt 50:- på i5-2500K vs i5-2500. Men bra att veta Har du någon uppfattning om när ett mini-itx P67 mobo kan komma att släppas? inköpet var planerat till om drygt 1-2månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Jag reagerade mest på att du satt ihop ett prestandasystem i övrigt men på H67, som att köra Porche på kostig liksom.

Sant, förstår att du reagerar lite på det. Grejjen var att jag ville ha ett smidigt mini itx system bara sen skulle designen på SG70B passa in perfekt för mig och ville göra det till ett riktigt bra prestanda system som endå är väldigt prisvärt. (bortsett från 3TB disken och benq skärmen som kanske inte är så prisvärda..)

Permalänk
Medlem

Påminner mycket om riggen jag funderar på att sätta ihop. Vad har du funderat på för kylare till CPU'n?

Skrivet av sorkin:

Egentligen behöver du inte tänka HTPC utan bara speldator när du bygger, kommer att funka utmärkt för filmtittande också.

Det där stämmer väl inte riktigt. Att få ihop en HTPC som funkar bra för spelande och för filmtittande kräver lite mer eftertanke eftersom man lätt kommer upp i ljudnivå.

Permalänk
Skrivet av hinds85:

Ah okey, men det skiljer ju bara drygt 50:- på i5-2500K vs i5-2500. Men bra att veta Har du någon uppfattning om när ett mini-itx P67 mobo kan komma att släppas? inköpet var planerat till om drygt 1-2månader

Gigabyte hade planerat in P67-moderkort som redan skulle ha släppts men det blir antingen inget av eller så skjuts det upp. Efter att ha läst lite om det så verkar det som om moderkortstillverkarna kommer skippa P67 och hoppa direkt till Z67 som kan överklocka och använda den inbyggda grafiken..

http://hardforum.com/showthread.php?t=1595795
Kille som skickat mail till flera moderkortstillverkare och frågat om P67 kommer som mini-itx. Ser inte så ljust ut, inte ens för Z67.

Permalänk
Medlem
Skrivet av migge100:

Påminner mycket om riggen jag funderar på att sätta ihop. Vad har du funderat på för kylare till CPU'n?

Det där stämmer väl inte riktigt. Att få ihop en HTPC som funkar bra för spelande och för filmtittande kräver lite mer eftertanke eftersom man lätt kommer upp i ljudnivå.

Boxed om det är ett oklockbart H67 mobo. Förslag annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinds85:

Boxed om det är ett oklockbart H67 mobo. Förslag annars?

Verkar vara ett Scythe Samurai ZZ som gäller i SG07. Begränsningen är 117mm och sedan vill man ha en CPU fläkt som inte blåser det mot grafikkortet.

Tydligen ska en Noctua NH-U9B SE2 också fungera bra. Finns ett bra test av den i en SG07 här.

Här finns en bra review av Silverstone Sugo SG07.

Personligen är jag lite orolig över det klickande ljudet som de säger att 180mm fläkten ger ifrån sig. De nämner även att fläkten låter rätt mycket vid belastning. Jag kommer att ha den inne i en tv möbel så skulle uppskatta om någon annan har erfarenheter av chassit och kan kommentera om man hör och stör sig på fläktljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av migge100:

Verkar vara ett Scythe Samurai ZZ som gäller i SG07. Begränsningen är 117mm och sedan vill man ha en CPU fläkt som inte blåser det mot grafikkortet.

Tydligen ska en Noctua NH-U9B SE2 också fungera bra. Finns ett bra test av den i en SG07 här.

Här finns en bra review av Silverstone Sugo SG07.

Personligen är jag lite orolig över det klickande ljudet som de säger att 180mm fläkten ger ifrån sig. De nämner även att fläkten låter rätt mycket vid belastning. Jag kommer att ha den inne i en tv möbel så skulle uppskatta om någon annan har erfarenheter av chassit och kan kommentera om man hör och stör sig på fläktljudet?

Kikade lite på Scythe Samurai ZZ, tror det blir att man kör med en sån.
MM har också hört att den ska låta lite och jag kommer ej ha min i en tv möbel utan nedanför plattskärmen så vill ju inte ha för hög dB på den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Gigabyte hade planerat in P67-moderkort som redan skulle ha släppts men det blir antingen inget av eller så skjuts det upp. Efter att ha läst lite om det så verkar det som om moderkortstillverkarna kommer skippa P67 och hoppa direkt till Z67 som kan överklocka och använda den inbyggda grafiken..

http://hardforum.com/showthread.php?t=1595795
Kille som skickat mail till flera moderkortstillverkare och frågat om P67 kommer som mini-itx. Ser inte så ljust ut, inte ens för Z67.

Ah återstår att se, efterforskat lite jag med och läst ikapp verkar inte finnas något riktigt klart svar. Ser väl mer ljust ut för Z67 men det lär ju dröja några månader.. å andra sidan lär dom inte gå ut med icke-officiella nyheter till förfrågningar av kunder per mail.