Mobilt bredband med dongel+vanligt simkort med fri surf?

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband med dongel+vanligt simkort med fri surf?

Hej.
Har en gammal dongel hemma från 3, en huawei E180. Den används inte längre men nu vill jag ha internet igen och kollar lite på mobilt bredband. Jag har ett telefonabbonemang hos Telenor som jag inte använder, där ingår fri surf. Går det på något sätt att få dongeln att fungera med det simkortet och använda det som mobilt bredband?

Försökte bara sätta i det, ändra till telenors APN med 3connects intställningar, men det ville sig aldrig.
Så kanske finns en annan lösning?

(fel forumdel kanske? isf kan ju ngn snäll moderator flytta tråden)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta in en annons här eller på Blocket och be att få byta din 3-dongel mot en Telenor-dongel. Då skulle det fungera utan problem (Jag vet för jag kör ett Telenor teleabb i min Telenor-dongel).

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Den är nog operatörslåst.
Googla och se om det går att få bort, annars kan säkert 3 göra det mot ett par hundralappar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Okay, vad bra, då är det egentligen bara att få bort operatörslåset på den, skall kolla hur man går tillväga
för att göra detta så billigt som möjligt eller om man kan fixa det själv.
tack för svaren!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

Här kan du låsa upp modemet gratis.
http://www.mobilabredband.se/unlockhuawei-2/

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk

Fungerade det att sätta i ett vanligt mobil-sim (typ telenor surfa) i en telenor dongle och sedan surfa?
Någon som vet om detta fungerar? Vore ju ypperligt att få fri surf (visserligen bara upp till 3 mbit men ändå) för 79:-/månad.

Supertacksam för alla svar!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Skrivet av tuffejalle:

Fungerade det att sätta i ett vanligt mobil-sim (typ telenor surfa) i en telenor dongle och sedan surfa?
Någon som vet om detta fungerar? Vore ju ypperligt att få fri surf (visserligen bara upp till 3 mbit men ändå) för 79:-/månad.

Supertacksam för alla svar!

Jag löste det så när jag jobbade natt för 2 somrar sen, startade ett Telenor abonnemang med fri surf som jag sa upp direkt samt köpte en dongle, fungerade kanon de 3 månaderna jag använde det! Nu i somras surfade jag via telefonen istället, lite sämre latency men gratis

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Jag löste det så när jag jobbade natt för 2 somrar sen, startade ett Telenor abonnemang med fri surf som jag sa upp direkt samt köpte en dongle, fungerade kanon de 3 månaderna jag använde det! Nu i somras surfade jag via telefonen istället, lite sämre latency men gratis

Tack för svar!
Du testade inte med dongle i somras så man vet om det fortfarande funkar??

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Skrivet av tuffejalle:

Tack för svar!
Du testade inte med dongle i somras så man vet om det fortfarande funkar??

Tyvärr inte, fungerade så pass bra med telefonen så jag såg inget behov av det.