Sandy Bridge moderkort med intel SATA3

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge moderkort med intel SATA3

Hej!

Jag hade som så många andra tänkt att hoppa på Sandy Bridge tåget för att få ut lite mer kräm ur burken.
En viktig sak för mig är att få en så snabb lösning för mina kommande Vertex3 HDD:s som möjligt.

Läste på guru3d och lite andra forum att Intels native SATA3-portar presterar mycket bättre än exempelvis Marvells som många tillverkare använder sig av.

Tänkte därför höra med er om ni har koll på ett bra 1155 moderkort med så många Intelbaserade SATA3-portar som möjligt, marvell är inte intressant för mig.

Har skummat igenom lite alternativ men tillverkarna och framförallt återförsäljarna tycker jag är dåliga på att speca korten ordentligt på sina sidor. Står oftast bara 4 eller 6st SATA6-portar.

Har ni något tips på vilket kort jag bör välja? Har sneglat på ASRock P67 Extreme6 men är osäker hur många av deras 6st SATA3-portar som är Intel.

Mvh
Micke

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikerrer:

Hej!

Jag hade som så många andra tänkt att hoppa på Sandy Bridge tåget för att få ut lite mer kräm ur burken.
En viktig sak för mig är att få en så snabb lösning för mina kommande Vertex3 HDD:s som möjligt.

Läste på guru3d och lite andra forum att Intels native SATA3-portar presterar mycket bättre än exempelvis Marvells som många tillverkare använder sig av.

Tänkte därför höra med er om ni har koll på ett bra 1155 moderkort med så många Intelbaserade SATA3-portar som möjligt, marvell är inte intressant för mig.

Har skummat igenom lite alternativ men tillverkarna och framförallt återförsäljarna tycker jag är dåliga på att speca korten ordentligt på sina sidor. Står oftast bara 4 eller 6st SATA6-portar.

Har ni något tips på vilket kort jag bör välja? Har sneglat på ASRock P67 Extreme6 men är osäker hur många av deras 6st SATA3-portar som är Intel.

Mvh
Micke

Är det inte så att med de nuvarande chipseten som används så har ALLA 2 st Intel Sata 6Gb/sek-portar?
Allt utöver dessa två är externa tillverkare, t.ex. Marvell.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk

Formfaktor och kan du ge oss ett ungefärligt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Är det inte så att med de nuvarande chipseten som används så har ALLA har 2 st Intel Sata 6Gb/sek-portar?
Allt utöver dessa två är externa tillverkare, t.ex. Marvell.

Känner igen det också faktiskt. Så det kan nog stämma.
Frågan är om P67 endast klarar av två SATA6 och att man måste köra tredjepart på resterande portar...

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Formfaktor och kan du ge oss ett ungefärligt pris

Som är av intresse för mig?
ATX, budget spelar ingen större roll, men under 2000kr är väl lämpligt.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikerrer:

Känner igen det också faktiskt. Så det kan nog stämma.
Frågan är om P67 endast klarar av två SATA6 och att man måste köra tredjepart på resterande portar...

Ja det var ju precis det jag skrev

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets#5.2F6_Ser...

Alla Cougar Point-chipset har "6 Gbit/s, 2 Ports & 3 Gbit/s, 4 Ports".
Du får vänta på Socket LGA2011 så får du upp till 10 st Intel 6 gb/s-portar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Ja det var ju precis det jag skrev

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets#5.2F6_Ser...

Alla Cougar Point-chipset har "6 Gbit/s, 2 Ports & 3 Gbit/s, 4 Ports".
Du får vänta på Socket LGA2011 så får du upp till 10 st Intel 6 gb/s-portar.

Tack för svaret! Då var det utrett
Blir snällt till att vänta och dras med den gamla burken under sommaren...

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikerrer:

Tack för svaret! Då var det utrett
Blir snällt till att vänta och dras med den gamla burken under sommaren...

Ja om det är tok-viktigt att få MAX-MAX prestanda av mer än två Sata 6 gb/s-diskar så är det nog bäst att vänta

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |