XBMC Nätverk/internet problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Apr 2011

XBMC Nätverk/internet problem

Hej! Hoppas på hjälp här. Installerade igår på Zotac ND-22 4 Gb ram, xbmc live via usb minne. Fick med hjälp igång nätverksuppkopplingen till min Telia router Thomson TG787 och min hemma pc med os win 7. Delade ut mappen med filmer, musik osv på pc. och via xbmc anslöt jag filmerna och musiken. Testade och allt flöt på bra. Gjorde inga speciella inställningar i routern. När jag idag skulle testa ordentligt så fryser filmen /musiken efter ca 2 -3 minuter och routern tappar internet uppkopplingen. Har provat detta flera gånger med samma resultat. Varje gång måste jag åter ansluta routern till internet. Har provat med port forwarding i routern osv men problemet kvarstår. Några förslag?
Funderar på att köpa en NAS för att slippa ha igång min pc när jag kollar på film men måste lösa detta först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Platypus59:

Hej! Hoppas på hjälp här. Installerade igår på Zotac ND-22 4 Gb ram, xbmc live via usb minne. Fick med hjälp igång nätverksuppkopplingen till min Telia router Thomson TG787 och min hemma pc med os win 7. Delade ut mappen med filmer, musik osv på pc. och via xbmc anslöt jag filmerna och musiken. Testade och allt flöt på bra. Gjorde inga speciella inställningar i routern. När jag idag skulle testa ordentligt så fryser filmen /musiken efter ca 2 -3 minuter och routern tappar internet uppkopplingen. Har provat detta flera gånger med samma resultat. Varje gång måste jag åter ansluta routern till internet. Har provat med port forwarding i routern osv men problemet kvarstår. Några förslag?
Funderar på att köpa en NAS för att slippa ha igång min pc när jag kollar på film men måste lösa detta först.

Du kommer alltså inte åt routern när det händer?(försök pinga den) ansluter du htpcn trådlöst? andra datorer trådlöst? prova belasta det tådlösa tungt med en annan dator i 5min

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Apr 2011

Hej,

Inte trådlöst uppkopplad. Jag kan inte pinga routern. Använder win 7 troubleshooter för att återställa routerns uppkoppling mot internet. Har precis installerat en ny skin till xbmc och lekte länge med inställningar osv utan att den tappade internet. Kunde bläddra i nätverket osv. Men började titta på en film och såg ungefär 10 minuter innan den frös och jag fick upprepa internet anslutningen till routern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av jocke92:

Du kommer alltså inte åt routern när det händer?(försök pinga den) ansluter du htpcn trådlöst? andra datorer trådlöst? prova belasta det tådlösa tungt med en annan dator i 5min

Hej. Missade detta med att citera! Se mitt tidigare svar till dig.

// Platypus59

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Du ska inte behöva någon portforward internt på nätverket.
Kan htpc:n pinga routern? Tror det var någon f-tangnet som öppnar konsollen i xbmc. Där du kan pinga.
Prova olika portar på routern.
Kan andra anslutna enheter komma åt routern när det här uppstår?
För jag skulle inte tro att troubleshootern i w7 kan in och greja i routern.

En annan grej du kan prova är en kabel mellan htpc<->dator och sedan en statisk adress på dem. Antagligen får du skapa upp utdelningen i xbmc igen fast med ip-adressen du satte. Du behöver ingen korsad kabel på modern hårdvara. googla fram hur du sätter en statisk ip-adress i de olika systemen