Om jag fick välja fritt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2008

Om jag fick välja fritt...

Såg en tråd här där någon skulle bygga en HTPC för 7 k och insåg då att man får riktigt fina komponenter för den summan, ssk om man, som jag, inte tänker lagra mediafilerna på HTPCn. Plockade därför ihop ett paket med de prylar jag skulle ta om jag fick välja fritt utan hänsyn till pris.

Kraven var förutom möjligheter att spela upp alla tänkbara mediafiler lagrade på en NAS
-Tyst
-Strömsnålt
-Smidigt och snyggt chassi
-Koaxial digitalutgång

Behöver inte kunna så mycket annat varför krav nr 1 i listan ovan fick bestämma mycket i val av komponenter, och även höll ned kostnaden betydligt.

Detta blev resultatet
Chassi - OrigenAE M10 150W
Moderkort - Gigabyte GA-H67N-USB3-B3
Processor - Intel Core i3 2100T 2,5GHz
CPU kylare - Scythe Big Shuriken
Hårddisk - Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB
Optisk enhet - Sony Optiarc BC-5640H

Slutnotan för detta hamnade under 8000 även om man väljer bort de tveksamma återförsäljarna, vilket var betydligt mindre än vad jag trodde innan. Blev lite sugen på att plocka ihop en sådan burk.

Listan på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Traktorpojken&k=979534

Om någon orkar diskutera detta en vända till får ni gärna komma med förslag på förbättringar på min burk eller egna önskelistor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Byggde precis något liknande. Jag har dock valt att använda HTPC:n till mediaserver också varför jag behöver en lite större låda. Chassit har plats för ännu en 3TB-disk vilket borde räcka ett tag. Chassit har tre inbyggda fläktar men det räcker med att hålla bara en av dem igång för att hålla tempen under 40 grader.

Chassi - Silvertstone SST-GD04B HTPC Svart 968:- (Komplett)
PSU - Antec PowerSupply 350W Basiq 335:- (Webhallen)
Moderkort - ASUS P8H67-M PRO 949:- (Webhallen)
CPU - Intel Core i3-2100T 1099:- (Webhallen)
Minne - Kingston DDR3 HyperX blue 1333MHz 4GB 449:- (Komplett)
Hårddisk (OS)- Intel® SSD 320 Series 40GB 790:- (Webhallen)
Hårddisk (Lagring)- Western Digital Caviar® Green 3TB 1.469:- (Komplett)
Optisk enhet - Samsung Intern SATA BD±R 12x/DVD±RW 16x SH-B123L 638:- (Webhallen)

Totalt 6727:-

Läs gärna också detta test av Core i3-2100T-processorn där den ställs mot andra HTPC-kandidater. http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i3-2100t.ht...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av 14ccKemiskt:

Byggde precis något liknande. Jag har dock valt att använda HTPC:n till mediaserver också varför jag behöver en lite större låda. Chassit har plats för ännu en 3TB-disk vilket borde räcka ett tag. Chassit har tre inbyggda fläktar men det räcker med att hålla bara en av dem igång för att hålla tempen under 40 grader.

Chassi - Silvertstone SST-GD04B HTPC Svart 968:- (Komplett)
PSU - Antec PowerSupply 350W Basiq 335:- (Webhallen)
Moderkort - ASUS P8H67-M PRO 949:- (Webhallen)
CPU - Intel Core i3-2100T 1099:- (Webhallen)
Minne - Kingston DDR3 HyperX blue 1333MHz 4GB 449:- (Komplett)
Hårddisk (OS)- Intel® SSD 320 Series 40GB 790:- (Webhallen)
Hårddisk (Lagring)- Western Digital Caviar® Green 3TB 1.469:- (Komplett)
Optisk enhet - Samsung Intern SATA BD±R 12x/DVD±RW 16x SH-B123L 638:- (Webhallen)

Totalt 6727:-

Läs gärna också detta test av Core i3-2100T-processorn där den ställs mot andra HTPC-kandidater. http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i3-2100t.ht...

Trevligt paket du plockat ihop, även om jag tycker det finns klart finare chassin med samma funktioner som Grandian.

och tack för länken. Gjorde mig inte direkt mindre sugen på att göra verklighet av tanken...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2008

Tyckte först att Fusion verkade som ett starkt kort för en HTPC men i3ans bättre prestanda och tester som den i länken ovan har fått mig tveksam. Stämmer länken och i3an drar mindre ström i idle och vid uppspelning av HD-material så bör den inte kräva ssk mycket mer kylning än Fusionkortet.

Har någon testa att bygga ihop den passiva burken? Jag är lite tveksam till hur bra komponenterna mår av den totala avsaknaden av fläkt, Silverstone-agget blir enl de recensioner jag läst ganska så varmt och även ett tyst fläktkylt nätagg hjälper till med kylningen av resten av systemet om man tänker till lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Patols:

Tyckte först att Fusion verkade som ett starkt kort för en HTPC men i3ans bättre prestanda och tester som den i länken ovan har fått mig tveksam. Stämmer länken och i3an drar mindre ström i idle och vid uppspelning av HD-material så bör den inte kräva ssk mycket mer kylning än Fusionkortet.

Har någon testa att bygga ihop den passiva burken? Jag är lite tveksam till hur bra komponenterna mår av den totala avsaknaden av fläkt, Silverstone-agget blir enl de recensioner jag läst ganska så varmt och även ett tyst fläktkylt nätagg hjälper till med kylningen av resten av systemet om man tänker till lite.

Sätt in en lågvarvad 120mm fläkt så klarar det sig fint...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av stn1337:

Sätt in en lågvarvad 120mm fläkt så klarar det sig fint...

Vilket var vad jag har i mitt förslag i första inlägget... och även den fäkten går ju att byta