Permalänk
Medlem

tips på att laga saker!!

hej
jag behöver lite tips för att kunna laga lite saker, som min mp3 högtalare

vad tycker ni att jag ska kolla på och sånt

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att berätta vad som är fel på den

Visa signatur

i5 2500K | 12GB Corsair Vengence @ 1600Mhz | GTX 970 @ 1516Mhz / 7612Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0z64:

Du kan ju börja med att berätta vad som är fel på den

det är en liten högtalare som drivs på batterier och laddare, den heter SanDisk Sansa Speaker Dock for Sansa e100 and m200 Series Players, du kan googla. problemet är den slutade fungera. för en vecka sedan tappade jag den och sedan upptäckte jag att en "trådrulle" har lossnade, men den fortsatt fungera(med batterier), jag har alltid använt batterier så jag har glömt var jag ha lagt laddaren.
men i alla fall så jag lödde tillbaka "trådrullen" och jag hade en laddare som hade samma spec som den förra men inte samma powerport så jag tänkte lödda lite sladdar som sedan går ut ur högtalaren och sedan kopplas till den nya laddaren(har inte kopplat det) men sedan så upptäckte jag att powerporten var en sån med säkring( med tre pinnar, som lödas till kretsen) ska ladda upp lite bilder

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ungefär samma svar. Va?
Var lödde du fast "trådrullen" om det inte påverkade funktionen i sig? Vad var "trådrullen" för något.
Gå till Kjell & Co, eller Biltema och köp en omvandlar så slipper du löda elkontakter.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Lol.

Antar att trådrullen var en spole http://sv.wikipedia.org/wiki/Spole, fast i "micro" format.

Kan du inte fotta efter att du har "lödda lite sladdar som sedan går ut ur högtalaren", skulle vara kul att se. Var försiktig så du inte gör några kall-lödningar.
Lycka till.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Ungefär samma svar. Va?
Var lödde du fast "trådrullen" om det inte påverkade funktionen i sig? Vad var "trådrullen" för något.
Gå till Kjell & Co, eller Biltema och köp en omvandlar så slipper du löda elkontakter.

jag har faktiskt sökt efter en omvandlar, den billigaste kostade 170kr och högtalaren har jag köpt för ung. tre hundra för ett år sedan, så jag ville inte lägga 170kr på en sån omvandlare och eftersom jag hade en laddare med samma spec så vrf skulle jag köpa en ny

trådrulle är faktiskt en spole

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gulbanan:

jag har faktiskt sökt efter en omvandlar, den billigaste kostade 170kr och högtalaren har jag köpt för ung. tre hundra för ett år sedan, så jag ville inte lägga 170kr på en sån omvandlare och eftersom jag hade en laddare med samma spec så vrf skulle jag köpa en ny

trådrulle är faktiskt en spole

Kanske dags för en ny högtalare annars..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Lol.

Antar att trådrullen var en spole http://sv.wikipedia.org/wiki/Spole, fast i "micro" format.

Kan du inte fotta efter att du har "lödda lite sladdar som sedan går ut ur högtalaren", skulle vara kul att se. Var försiktig så du inte gör några kall-lödningar.
Lycka till.

jag har redan lött bort dem :P, jag har några bilder men kommer inte ihåg var jag har min bluetooth, laddar upp dem så fort jag har hittat min bluetooth

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Kanske dags för en ny högtalare annars..

tack för tipset

Permalänk
Medlem

Du verkar tappa bort en del saker, funderat på o städa??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

jag har redan lött bort dem :P, jag har några bilder men kommer inte ihåg var jag har min bluetooth, laddar upp dem så fort jag har hittat min bluetooth

Din bluetooth?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

jag har faktiskt sökt efter en omvandlar, den billigaste kostade 170kr och högtalaren har jag köpt för ung. tre hundra för ett år sedan, så jag ville inte lägga 170kr på en sån omvandlare och eftersom jag hade en laddare med samma spec så vrf skulle jag köpa en ny

trådrulle är faktiskt en spole

Men å andra sidan så får du en uppsjö med transformatorer i en o samma, Jag använder min till 3 olika produkter som jag inte använder så ofta. Funkar perfa, bara snurra på skivan för att ställa in styrkan och köra på.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Din bluetooth?

jag tar bilder med min mobil och behöver bluetooth för att skicka dem till datorn

Permalänk
Medlem

Vad vill du egentligen få ut av den här tråden? Hur man lär sig grejer?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På diverse otrevliga inlägg och svar på dessa.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBoX:

Vad vill du egentligen få ut av den här tråden? Hur man lär sig grejer?

lite tips på att reparera saker, felsöka och sånt

Permalänk
Entusiast

Att reparera saker i blindo fungerar visserligen ibland, men om du nu är ute efter att lära dig mer om elektronik, kan jag rekommendera Svenska Elektronikforumets Wiki:
http://www.elektronikforumet.com/wiki/index.php/Inneh%C3%A5ll...

Den "rullen" som har nämnts misstänks vara en spole. Mer om information den och liknande komponenter hittar du wiki'n ovan, under rubriken "Komponenter - Induktans".

Ett annat tips är också att skaffa en eller flera böcker om elektronik. (En bra start är böcker som tar upp något i stil med "Analoga kretsar" )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)