HD6950 slutar svara, skärmen blir svart

Permalänk
Medlem

HD6950 slutar svara, skärmen blir svart

Mmh har haft problem nu i två dagar typ. Köpte uppgraderingspaket förra veckan med en i5-2500k, XFX Radeon HD6950 2GB och 8gb ddr3 ram.

Först trodde jag det var PSU problem för när jag ibland gjorde en kallstart av datorn kunde den efter 5 sekunder boota om sig igen och sedan in i Windows, även i spel kunde den starta om sig. Dock hade det fungerat bra 2 dagar före. Hade en 600w Seasonic och uppgraderade till en 650w Fractual design som visserligen löste problemet för en dag men dagen efter var sammma problem tillbaka. Googlade lite och kom fram till att ASUS moderkortsserien hade stora problem med kallstarter och det är nu löst genom uppdatering av BIOS och rensning av CMOS. Så nu är jag tillbaka på mitt Seasonic 600w eftersom det skall vara tillräckligt för att driva burken.

Problemet består nu av att i spel, 3d-applikationer osv så slutar grafikkortet att svara, skärmen blir svart. Den återställs aldrig utan jag måste göra en reset. Tiden är väldigt olika, i Furmark tar det 5 sekunder innan kortet slutar svara och skärmen blir svart. Temperaturen är det inget fel på, 41grader idle och vad den är under load har jag ingen aning om eftersom den aldrig kommer så långt. Jag har uppdaterat och ominstallerat drivrutiner men ingenting verkar fungera. Är det bara att skicka tillbaka kortet?

Skall testa med mitt gamla Radeon 1950XTX och se om det fungerar då, återkommer med rapport.

Permalänk
Medlem

Du har ju felsökt ganska väl, kan ju vara så att moderkortet är halvdefekt men testa även för skoj skull att switcha till en annan pci-express port för grafikortet. Svårt då det är sånna där random problem med ny burk. Kolla även kablarna till monitorn bara för att utesluta det (byt powerkabel och även dvi om du har nån annan). Men hade jag varit dig hade jag Rma:at moderkortet om det inte fungerar efter du testat med nytt graffe osv.

Permalänk
Medlem

Låter ju som hårdvarufel på grafikkortet.

Kan ju underlätta om du har en annan burk att testa kortet i så får man ju "säkert" reda på att det faktiskt är grafikkortet

Du kan nog komma undan med ett defekt nätagg på ett mindre effekthungrigt kort.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Verkar ha fått till det nu, väldigt konstigt. Skulle testa det zombz sa och byta plats på GFXkortet till en annan pci-e port men det tyckte inte moderkortet om och började pipade. Sedan när jag satte tillbaka det och avinstallerade alla drivrutiner kom jag på att testa XFX's skiva som följde med kortet. Körde den och blev skickad till deras hemsida för att registrera produkten och sedan fick jag ladda ner drivrutiner från deras hemsida.
Filen jag laddade ner från ATI's hemsida hette "11-3_vista64_win7_64_dd_ccc_ocl"
och den jag fick från XFX var "11-3_vista64_win7_64_dd_ccc_enu". Vet inte vad skillnaden är mellan de två men det löste problemet iaf och nu fungerar spelen klockrent.

Får se om problemet kommer tillbaka imorgon, men det hoppas jag inte på! Tack för svaren.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cuel:

Mmh har haft problem nu i två dagar typ. Köpte uppgraderingspaket förra veckan med en i5-2500k, XFX Radeon HD6950 2GB och 8gb ddr3 ram.

Först trodde jag det var PSU problem för när jag ibland gjorde en kallstart av datorn kunde den efter 5 sekunder boota om sig igen och sedan in i Windows, även i spel kunde den starta om sig. Dock hade det fungerat bra 2 dagar före. Hade en 600w Seasonic och uppgraderade till en 650w Fractual design som visserligen löste problemet för en dag men dagen efter var sammma problem tillbaka. Googlade lite och kom fram till att ASUS moderkortsserien hade stora problem med kallstarter och det är nu löst genom uppdatering av BIOS och rensning av CMOS. Så nu är jag tillbaka på mitt Seasonic 600w eftersom det skall vara tillräckligt för att driva burken.

Problemet består nu av att i spel, 3d-applikationer osv så slutar grafikkortet att svara, skärmen blir svart. Den återställs aldrig utan jag måste göra en reset. Tiden är väldigt olika, i Furmark tar det 5 sekunder innan kortet slutar svara och skärmen blir svart. Temperaturen är det inget fel på, 41grader idle och vad den är under load har jag ingen aning om eftersom den aldrig kommer så långt. Jag har uppdaterat och ominstallerat drivrutiner men ingenting verkar fungera. Är det bara att skicka tillbaka kortet?

Skall testa med mitt gamla Radeon 1950XTX och se om det fungerar då, återkommer med rapport.

Kommer skärman tillbaka efter några minuter? se punkt nio i denna tråd.
Buggar i Catalyst, lösningar och worarounds.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nej Ratatosk, den slutade svara och efter ytterligare 10 sekunder började allt ljud loopa (dvs datorn hängde sig)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cuel:

Nej Ratatosk, den slutade svara och efter ytterligare 10 sekunder började allt ljud loopa (dvs datorn hängde sig)

Kan du inte heller göra allt-tab ur spelet eller starta aktivitetshanteraren?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nej. Vet inte om du såg detta inlägg som jag gjorde ovanför ditt.

Skrivet av Cuel:

Verkar ha fått till det nu, väldigt konstigt. Skulle testa det zombz sa och byta plats på GFXkortet till en annan pci-e port men det tyckte inte moderkortet om och började pipade. Sedan när jag satte tillbaka det och avinstallerade alla drivrutiner kom jag på att testa XFX's skiva som följde med kortet. Körde den och blev skickad till deras hemsida för att registrera produkten och sedan fick jag ladda ner drivrutiner från deras hemsida.
Filen jag laddade ner från ATI's hemsida hette "11-3_vista64_win7_64_dd_ccc_ocl"
och den jag fick från XFX var "11-3_vista64_win7_64_dd_ccc_enu". Vet inte vad skillnaden är mellan de två men det löste problemet iaf och nu fungerar spelen klockrent.

Får se om problemet kommer tillbaka imorgon, men det hoppas jag inte på! Tack för svaren.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cuel:

Nej. Vet inte om du såg detta inlägg som jag gjorde ovanför ditt.

Missade jag, slarvigt av mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

skönt att det löste sig

Permalänk
Medlem

Jag har/hade exakt samma fel som dig, dock så körde jag som du nämner med skivan de skickar med, registrerade kortet och laddade drivrutinerna, fungerade i ca en halv dag. Men mitt problem återkom, har nu skickat tillbaka kortet.

Hoppas du slipper det, du får gärna meddela om det fungerar för dig i längre perioder.

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem

Okej det var inte kul alls att höra. Återkommer om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Tjena, har fått tillbaka mitt kort från INET och enligt de var det inget fel på kortet...men har samma problem igen, har även testat detta en gång till för att se vad det kan vara.

Har även kört olika stabilitetstester osv, som lyckats

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Avstängd

Hade samma problem med mitt 6950. Vickade lite på kortet och tryckte till så jag va helt säker på att kortet var på plats. Problemet löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Hade samma problem med mitt 6950. Vickade lite på kortet och tryckte till så jag va helt säker på att kortet var på plats. Problemet löst

Inte hjälpte det

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Inaktiv

Testa att klocka ner grafikkortet. Om det löser ditt problem är det
troligen ditt nätagg som är problemet.

Permalänk
Medlem

a ledsen för sent svar. glömde denna tråd. Får testa att klocka ner kortet och hoppas på att det fungerar. Ang nerklocking, ska jag bara klocka ner herzen?

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som ovan med mitt asus 6950 direct CUii. Är det nån som kommit på nån lösning ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skiren:

Har exakt samma problem som ovan med mitt asus 6950 direct CUii. Är det nån som kommit på nån lösning ännu?

Slutade med att jag köpte nytt nätagg med mer kräm i, och sedan dess har mina problem försvunnit helt. Kör t.o.m upplåsta shaders samt 6970 clocks

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att jag reklamerade mitt istället och det visade sig vara defekt!