Skyrim utnyttjar inte DirectX 11 fullt ut

Permalänk
Medlem

Skyrim är ett spel som antagligen kommer att ha en ganska lång livslängd, Bethesda borde verkligen försöka optimera spelet för DX11 för oss PC spelare. Men vi kan nog räkna med att spelet är mer högupplöst på PC, samt bättre texturer/shaders mm.

Permalänk
Medlem

Vad är det jag missat som alla gnäller över?

De stora sakerna directx 11 kom med var:
- Förbättrat GPGPU-stöd (spelar ingen roll i spel)
- förbättrat stöd för flera CPU-kärnor (CPU är ändå sällan flaskhals i simliga inställningar)
- Tesselering (ett mycket mer krävande sätt för att eventuellt få marginellt förbättrade resultat.)
- vissa prestandaförbättringar (som också förbättrar spelet) + lite annat smått där en del kanske kommer med.

Är det avsaknaden av överhypad tesselering som alla är så ledsna över? Tesselering kommer säkert bli riktigt bra om några år, men känns i nuläget mest som ett reklamjippo som nVidia/AMD använder för att få folk att köpa nya kort.

Permalänk
Medlem

Skall det fortsätta i den här takten så kan man sluta ta fram nya värsting grafik kort, vi kanske ska vara nöjda med DX9 och låta alla spel vara lika tråkiga även framöver

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du har tyvärr rätt, piratkopierandet har gjort att det säljs mycket färre spel till PC än till konsoller, självklart blir resultatet att företagen drar ned på utvecklingen till PC.
Lustigt att så många "fattiga", har råd med en dator för 10000, ett par krogbesök för 500 i månaden men inte ett spel för 500kr och nedåt.
Skyrim ger kanske 50 timmars nöje, kostar spelet 500kr är det 10kr i timmen.
Folk piratkopierar inte för att de saknar pengar, de gör det för att de är snåla.

Tror detta är något man skyller på.

Varför skulle de göra spelet till pc, xbox, ps3 istället för ps3 exklusivt?
Varför ge piraterna möjlighet att spela samma spel "gratis" på 2 av 3 system?
It doesnt make sense...

Att de släpper samma spel med minimala ändringar till 3 platformar för att tjäna så mycket pengar det går med så lite arbete som möjligt. Det känns som en rimlig anledning.

Permalänk

Skulle du vilja köpa någon av dessa i dagsläget? http://www.mobiledia.com/phones/date/q1-2004.html

Nej skulle inte tro det..Ge oss Dx11!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av pierretox:

Vartför ska det ena behöva utesluta det andra?
Skulle du inte vilja ha både och?
Ett spel med bra spelkänsla, story och grafik (i den ordningen)?

Har aldrig påstått att det ena måste utesluta det andra allt jag sa var att utseendehysterin har gått överstyr. Sen är det ju inte så att spel som inte är optimerade för DX11 ser fantastiska ut och alla andra ser förjävliga ut. Skillnaderna är för små för att denna hysteri ska vara befogad. Detta är min högst personliga åsikt dock.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Spel till PC = typ 399:-
Spel till konsoll = 599+

Klart som fan de skiter helt i PC, mindre jobb för mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Vad är det jag missat som alla gnäller över?

De stora sakerna directx 11 kom med var:
- Förbättrat GPGPU-stöd (spelar ingen roll i spel)
- förbättrat stöd för flera CPU-kärnor (CPU är ändå sällan flaskhals i simliga inställningar)
- Tesselering (ett mycket mer krävande sätt för att eventuellt få marginellt förbättrade resultat.)
- vissa prestandaförbättringar (som också förbättrar spelet) + lite annat smått där en del kanske kommer med.

Är det avsaknaden av överhypad tesselering som alla är så ledsna över? Tesselering kommer säkert bli riktigt bra om några år, men känns i nuläget mest som ett reklamjippo som nVidia/AMD använder för att få folk att köpa nya kort.

Du glömmer dx10 oxå + 11 så bättre rök, dimma ,vatten, skuggor osv sen brukar dom få lite bekymmer med öppna ytor (konsollerna) nä synd att man köpte sig en xbox en gång i tiden men den funkar som en dyr extender åtminstånde bara synd att man sponsrat konsollbranchen ,fast jag sponsrar pc branchen med åtminstånde en 10 spel om året + hårdvara

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det enda som gör mig besviken är att nu för tiden verkar alla spel ska funka med konsoler så det slutar att man som pc-boy blir lite ledsen i ögat, sadfazorz

Permalänk
Medlem

handlar inte bara om grafiken som alla tror, konsoll spel är väldigt begränsade PGA sin prestanda och att man inte kan ändra speciellt mkt i grafik inställningarna(om ens alls).
PC spel kan man bygga på helt andra sätt utan att ha samma begränsningar som en konsoll har, öppna ytor, andra animationer mm.

nån skrev att tesselering endast är ett reklam jippo kan ju faktiskt kika på lite skillnader mellan spel/test med och utan tesselering. tesselering är dessuton inte speciellt nytt utan kom redan 2001 men då i hårvaruformat till ATI radeon 8500, men det blev knappast något hit då.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

mer verklighetstroget än såhär kunde det ju inte bli....
http://spel.brafiler.se/upload/screenshot2678-2.gif

Goda gamla tider interiörn ser ju nästan bättre ut än nyaste need for speed

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Medlem

Fattar ni hur mycket mer jobb det är att implementera allt DX11 specifikt för _en_ version av spelet? Bättre lägga pengarna (arbetstimmarna) på att få alla versioner att se så bra ut som möjligt. Som att 95% av alla som skriker högt i den här tråden hade lagt märke till att det var just dx11 effekter och att de såg mycket bättre ut än något Bethesda snickrat ihop själva...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Haha känns ju inte helt otippat. Om folk längtar mycket efter DX11 kan de ju se fram emot Fable 3 till pc!
Microsoft lär göra en till goding i stil med Halo 2..

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Och den minst lönsamma, delvis pga. av betydligt högre piratkopieringstal. Många som lägger ner 10 000 kr på hårdvara har tydligen inte råd att köpa spel för 300 kr och gnäller sen över att alla utvecklare favoriserar konsolerna...

Finns piratkopiering på både Xbox 360 och Ps3. Se bara på gammla xbox och ps1/ps2 Där gick det fort innan det kom chip som tillät kopierade spel

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

ren jäkla slapphet från deras sida, vill bara köra en verson, och så blir det sjukt dåliga porteringar till dom andra plattformarna. Det är tråkigt hur speltillverkarna tänker bara pengar och släpper ofärdiga spel där dom senare tar betalt för extra mission m.m. nee ehuvva..

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Finns piratkopiering på både Xbox 360 och Ps3. Se bara på gammla xbox och ps1/ps2 Där gick det fort innan det kom chip som tillät kopierade spel

tyvärr är piratkopieringen mer omfattande bland pc-spelare samtidigt som det är så mkt enklare - enbart några musklick - än till konsoler. Samtidigt var dåtiden piratkopierade lite mer komplicerat då man inte hade torrent sidor utan man var tvungen att känna någon som kände någon som hade brända spel :).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jaha, ännu ett spel som jag inte kommer att spela. Åtminstone var det ett spel som inte var känt för att pressa gränserna. BF3, jag skall nog ta och köpa nån slags fanboy extra dyr variant av dig när du väl kommer.

För övrigt så såg jag någon kommentar om tesslering som verkligen var helt fel ute. Rätt använd så får man en enorm detaljupplösning på geometri med väldigt liten hårdvarukostnad, om hårdvara+OS+drivrutiner+spel alla stödjer tesselering. Ledet som saknas just nu är alltså att spelmakarna skall lägga in det i sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Vi PC spelare får väl hoppas att det snarast kan komma ut några bättre konsoller så att alla kan få bättre grafik.

2015 pratas det om, hoppas du gillar att vänta.

Skrivet av JesperT:

Skyrim lär väl iofs bli ett fantastiskt spel ändå, men mycket av behållningen i Oblivion och antagligen också i Skyrim är ju just den vackra grafiken.

Oblivion sög dase på alla sätt och vis. Det fanns ingenting som Oblivion gjorde bättre än Morrowind, eller jo, det skulle vara att tekniken var nyare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

haha.
take that pc-spelaren.
intressant att några här skyller på konsolerna då det snarare är den utbredda piratkopierandet som har ställt med detta.

Måste vara det dummaste jag har hört.. Vad har piratkopieringen (som är ganska utbredd på konsolmarknaden med) att göra med att utvecklarna inte vågar utnytja styrkan i en PC till 100%? Det enda jag kan komma på är att man ska kunna porta det till Xbox360/PS3 enklare utan att behöva göra om spelet allt för mkt!

Skrivet av Megacrash:

Att Fermi smiskat Ati/Amd i tesselation spel vad annars, men tydligen har Ati blivit bättre nu

Smiskar? sen när smiskar Nvidia AMD på något sätt? Är det en Nvidia Fanboy jag skådar med mitt vänstra öga?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10968481']Jag verkar vara en av de få nuförtiden som bryr mig mer om hurvida spelkänslan, storyn, gränsittet mm är bra. Jag bryr mig inte det minsta om hurvida spelet är optimerat för ditt eller datt ge mig bra spel i DX7 så lirar jag det. Grafikhysterin har ballat ur fullkomligt enligt mig.

Det har ballat ur i det avseendet att grafiken i många spel sätts före story och känsla. Därmed inte sagt att grafiken bör bortprioriteras. Men den avvägningen mellan grafik och story bör inte finnas. Ett grafiskt vackert spel utan story är ingenting att ha, fast lika lite anser jag att ett spel med grym story med värdelös grafik också är. Jag vill i alla fall ha gott från båda delarna.

Skrivet av Tumnus:

Måste vara det dummaste jag har hört.. Vad har piratkopieringen (som är ganska utbredd på konsolmarknaden med) att göra med att utvecklarna inte vågar utnytja styrkan i en PC till 100%? Det enda jag kan komma på är att man ska kunna porta det till Xbox360/PS3 enklare utan att behöva göra om spelet allt för mkt!

Fast så är det faktiskt. Så länge speltillverkarna gör störst vinst i att utveckla till konsol (vilket är ett resultat av piratkopieringen på PC), så finns det ingen anledning för dem att lägga ner kraft i PC-versionen.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Alla bakåtsträvare kan ju gå och bygga sig en kojja i skogen , blir billig el iaf.
Sen kan ni ju köpa en cyckel och trampa till jobbet på , billigare än det stigande bensinpriset xD
Men ärligt , hur tänker ni ? Så vi ska INTE använda ny teknik ?
En gammal volvo 140 eller 240 finns det många av som fungerar ypperligt. Visst , den är inte snabbast och inte snyggast men den tar dig dit du ska och inte sitter väl alla och kör en sådan för det ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem

Spela portal 2 istället, ett spel för pc

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

ja jösses säger jag bara... åt vissa kommentarer här då. ZOiD min vän, du, jag och några få andra har fattat vad det handlar om.

till er andra: Gå å gräv ner er...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ninnuam:

ja jösses säger jag bara... åt vissa kommentarer här då. ZOiD min vän, du, jag och några få andra har fattat vad det handlar om.

till er andra: Gå å gräv ner er...

Att säga åt andra att gå och gräva ner sig är ju inte direkt moget.. Smaken är som baken!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickard11:

Fast så är det faktiskt. Så länge speltillverkarna gör störst vinst i att utveckla till konsol (vilket är ett resultat av piratkopieringen på PC), så finns det ingen anledning för dem att lägga ner kraft i PC-versionen.

Tvivlar starkt på det.. Företag har tydligen pengar att utveckla halvkassa piratskydd så nog satsar det på marknaden alltid men de vill tydligen ha sina fingrar i fler än en kakburk (3 i detta fall) och då får PC scenen ta smällen!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Tvivlar starkt på det.. Företag har tydligen pengar att utveckla halvkassa piratskydd så nog satsar det på marknaden alltid men de vill tydligen ha sina fingrar i fler än en kakburk (3 i detta fall) och då får PC scenen ta smällen!

Satsar är nog att ta i, handlar väl snarare om att de inte vill förlora PC-marknaden helt. Den är trots allt vinstgivande. Men tydligen inte vinstgivande nog att komma före konsolmarknaden.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Tja, 70% av Steamgamers har Vista/Windows 7 och möjlighet till DX11. Sen har inte så många DX11-kort förstås, men API:et finns där och många har nog DX10-kort och uppåt nu i alla fall. Dags att speltillverkarna börjar fatta det och supporta majoriteten av marknaden. Microsoft gör dock inget för att hjälpa till och pusha för DX11-gaming på PC, de är så nöjda med att spel släpps på deras konsoll.

Något som inte snackas alls om är 64-bit gaming på PC. Det är något som vissa typer av spel skulle kunna ha stor nytta av, genom att kunna utnyttja stora mängder minne. Förstås finns det många spel där inte behovet finns. Här är problemet än värre, då det inte går att göra en motor som kräver massivt med minne om det är tänkt att släppas till konsoll också (jävla stoppklossar är vad de är).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Något som inte snackas alls om är 64-bit gaming på PC. Det är något som vissa typer av spel skulle kunna ha stor nytta av, genom att kunna utnyttja stora mängder minne. Förstås finns det många spel där inte behovet finns. Här är problemet än värre, då det inte går att göra en motor som kräver massivt med minne om det är tänkt att släppas till konsoll också (jävla stoppklossar är vad de är).

Lösning: Nästa generations konsoler med 16 GB ram!

Nä men tycker sånna här stora tillverkare skulle kunna lägga ner lite tid på att göra en strypt version och en "unleashed d00m!!"- version Alltid bra med spel som inte kan maxas förrens ett par år efter release!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

tyvärr är piratkopieringen mer omfattande bland pc-spelare samtidigt som det är så mkt enklare - enbart några musklick - än till konsoler. Samtidigt var dåtiden piratkopierade lite mer komplicerat då man inte hade torrent sidor utan man var tvungen att känna någon som kände någon som hade brända spel :).

Möjligtvis ps1 men det krävdes inga större kunskaper för att göra en backup.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

De spottar på dig? Det var något nytt argument.
Enbart fattigt folk som tjuvar spel via torrents mm?
Tänk lite?
Det piratkopieras mer pc-spel än de tre konsolerna tillsammans. Vart tror du företag lägger sin resurser på
...Tänk lite var det ja.

Det intressanta är försäljningen, fast åsido kan folk strunta i att köpa konsolversionen om de enkelt kan fixa pc-versionen.

En fundering jag har är om det kan vara lönsamt att medvetet välja göra vissa spel inte så mycket bättre på pc, just för att tilltala folk att köpa konsol-versionen. Liksom är spelet grymt mycket bättre på pcn, så kan detta negativt påverka konsolspelsförsäljningen.
Nu tror jag dock den främsta orsaken såklart är att de inte har tid att lägga ner den tid som behövs för att fixa dx11 stöd.

Angående mening att köpa nya grafikkort så finns det såklart fler saker än spel i världen som man behöver schysta grafikkort till, sedan är det inte bra med för hög "inflation" på systemkraven heller, då många inte har råd att uppgradera sin dator så ofta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".