Iphone lagrar positionsdata i hemlighet

Permalänk
Medlem

Fick mail imorse, tänkte att det passar här:

Citat:

Hi,

To protect your privacy we would like you to know that Google Latitude is running on your mobile device and reporting your location.

If you didn't enable this or want to stop reporting your location, please open Latitude privacy settings or sign out of Latitude. To learn more, visit the Latitude Help Center.

Thanks,

Google Latitude Team

(c) 2011 Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA. Terms of Service | Privacy Policy

Har någon med iPhone fått ett sådant mail från Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Seriöst, du gnäller över en chache-fil på din telefon.... Sedan vill du påstå att man inte bryr sig om sitt privatliv om man anser att cachefilen inte är så satans farlig? Jag bryr mig väldigt mycket om mitt privatliv, förmodligen mer än dom flesta. Men detta, att min telefon cachar saker, skiter jag fullständigt i. Det är tomtar som borde skickas ut i en bur någonstans långt ifrån civilisationen som sysslar med konspirationsteorier, enbart för att skapa förvirring. Syftet torde vara att dom inte har tillräckligt mycket vettiga saker för sig.

Så nu går det vidare till att göra sig löjlig över andras åsikter och någon magisk grundlös kännedom om andras motiv. Vad bra att du vet bättre än alla andra.
Återigen, bra argument...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit läsa hela tråden, men det finns ett program i Cydia som rensar denna fil.
Untrackerd heter programmet.

Permalänk
Medlem

jag bryr mig inte så mycket, däremot tycker jag inte att det är okej utan att det står att dom loggar en.
Men om någon t.ex skulle försvinna så kan det juh vara bra att kunna spåra personen, så på gott och ont.

Permalänk
Medlem

Detta bevisar att om man vill vara lite paranoid hur otroligt lätt ett kontrollsamhälle införs. Locka med lite ny teknik, folk flockas likt getingar runt socker, och låter sig frivilligt bli påprackad en komplett spårningsutrustning.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nembo:

Har inte hunnit läsa hela tråden, men det finns ett program i Cydia som rensar denna fil.
Untrackerd heter programmet.

Ska testas! Tack för infon

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Bara för att övervakningssamhället kliver framåt i små små steg så betyder det inte att det är ofarligt. När folk accepterar små inskränkningar i deras privatliv utan bry sig, än mindre säga något. Ja då kommer större förändringar inte vara så svåra att genomföra.

Men det kränker ju inte ens in på ens privatliv. Den visar en massa prickar på en karta med tidpunkter. Inte vad du gjorde på varje prick eller ens vem du är.

Sen är detta något som man godkänner som användare

http://www.apple.com/privacy/

Det enda som jag tycker är svagt av Apple är att dessa filer inte är krypterade, och det däremot är en säkerhetsrisk som dom genast bör se över.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av belga:

Så nu går det vidare till att göra sig löjlig över andras åsikter och någon magisk grundlös kännedom om andras motiv. Vad bra att du vet bättre än alla andra.
Återigen, bra argument...

Som man postar får man svar, liksom. Du tycker inte ditt senaste inlägg är att kasta sten....?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Är inte det minsta förvånad över detta. Det är ju trots allt Apple vi snackar om.

Däremot så är jag förvånad att flera människor tycker detta är okej. Tycker ni FRA är okej också?

Skulle inte förvåna mig om google's Android gör exakt samma sak i bakgrunden. . .

Permalänk
Medlem

Ni kan tycka vad ni vill om det är bra att Apple samlar in information utan erat medvetande, men jag tycker iaf att principen som Apple håller på med är fel sätt att behandla sin kunder.

Visa signatur

PowerPC-base Core @3.2GHz ,7 x SPE @3.2GHz ,RSX @550MHz,Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, * 256MB XDR Main RAM @3.2GHz
* 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Fy fan, jag valde nog rätt i o köpa android, steve jobs i sopkorgen bara! tillräckligt många miffon köper skitprodukterna!

Fint inlägg hörru.
Jag kan förstå att man av olika anledningar inte gillar de produkter Apple erbjuder, men att kalla dem för skit visar bara på dåligt omdöme.

Att det sen generellt skulle vara mer miffon som köper dem visar också på hur lätt det är att dra slutsatser baserad på vad kokat ihop i sin egen begränsade hjärna. Onyanserat, trångsynt.

Skrivet av Alcazaar:

Ni kan tycka vad ni vill om det är bra att Apple samlar in information utan erat medvetande, men jag tycker iaf att principen som Apple håller på med är fel sätt att behandla sin
kunder.

Håller med dig. Ska bli intressant att se vad Apple säger till sitt försvar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk

tur att man inte har nån sån skit mobil då old time phone ftw! (Nokia 3310)

Visa signatur

http://www.youtube.com/user/TheHarduploader?feature=guide För dig som gillar Hardcore Hardstyle Dubstep Drumstep Triphop Electro

Permalänk
Medlem

har jag missat nåt nu? vad är det google har gjort som är värre?

OnTopic: så bryr jag mig faktiskt inte ett skit om det här, om jag hade en iphone skulle jag inte heller göra det, låt dom hålla på om dom vill, är ju inte så att dom kommer hem en dag och knackar på dörren o säger, vi såg dig på stadium igår när du köpte skor...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

* Om du stänger av location services så slutar telefonen spara data.

Varför står det bara på idg och på apples EULA att man kan stänga av detta?

Är det någon med iphone som kan stänga av detta? Om nu man kan det (dock har ingen i tråden sagt detta) så är det bara att infon är okrypterad som är kasst.

Ja android gör detta också OM MAN VILL. Man kan stänga av det. Dock vet jag inte om infon är krypterad eller ej det kanske någon annan har info om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Som man postar får man svar, liksom. Du tycker inte ditt senaste inlägg är att kasta sten....?

Mitt senaste inlägg var som svar på att du först kalla alla som bryr sig för idioter och sedan påstå att alla som inte gillar detta skall spärras in och kastas ut från samhället. Sen går du vidare till att påstå att du vet att de som yttrar sig negativt enbart gör det för att skapa förvirring för att de inte har något bättre för sig.

Kontentan av det du hävt ur dig hitills har vart påhopp på personerna istället för vad de säger. Lägg dessutom till att alla som inte håller med dig är dumma i huvudet, att du på något magiskt vis vet vad som motiverar de som inte håller med dig och att alla dessa skall frihetsberövas och avhysas. Så eftersom du fortfarande inte ägnat dig ett dyft åt att faktiskt argumentera varken för eller mot eller ens motivera frånvaron av detta så håller jag med, som man postar får man svar.

Och tills du har vett nog att faktiskt argumentera för din sak, eller i alla fall motivera frånvaron av argument så är det du säger av ingen vikt över huvud taget, så varför skulle jag bemöta sådant dravel med annat än att visa hur fullständigt obetydligt dina påhopp är? Sen att jag visar detta med ironi är upp till mig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

På många sätt är det här väldigt positivt men samtidigt negativt att Apple gör.

Dels, varför hålla det hemligt att dom lagrar din long respektive latitude samt tidpunkten över den plats du befann dig på och varför inte bara säga: "Vill du börja spara data över din position?"? Varför okrypterat, räknas denna faktan som helt oviktig? Det är väl lite negativt från Apples sida att lämna sådan fakta okrypterad så att vem som helst kan få reda på vart man befann sig på den tidpunkten samtidigt som det är väldigt positivt om man ser det från ett annat perspektiv t.ex. är det ett väldigt bra stöldskydd eller "tracking" system. Blir telefonen stulen kan man alltid kolla igenom denna historiken och vad jag förstår så kan den inte tas bort. Väldigt simpelt att hitta sin stulna telefon då.

Även om detta är av och påslagbart och även om man blivit informerad en gång så bör man notifieras om det här eftersom det är nytt vad jag förstått, eftersom det följde en IOS uppdatering? Google's motsvarande produkt som gör det här på din Android mobil heter Latitude, det vad jag förstått och vad jag märkt genom att använda det själv är att du kan se vart andra Android användare befinner sig som har ett GMAIL konto länkat. Det här är lite mer offentligt än iPhones version då du kan se vart du är Nu och du kan se vart dina kompisar är Nu. Jag tror däremot att första gången jag starta det här programmet frågade dom mig om jag verkligen ville ha och dela min information med andra.

Men från Apples sida hade jag hellre informerat användaren om det här, samt göra så man kan slå av det.
Jag är ingen IOS användare men jag hade inte velat ha sån fakta bara liggandes helt oskyddad. Vad Apple verkligen planerat att göra med det här blir väl mer intressant att se, om det nu är i stöldsyfte eller om dom bara vill veta vart du befinner dig eller vart deras produkter är(?).

Jag har däremot inget emot det, ingen data över vem jag är eller vilken exakt plats jag varit på bortsett från long och latitude men menar inte det utan som t.ex. "Sibylla i Östersund klockan 19:30 2011-04-20, mitt namn och efternamn" så är det helt okej, däremot hoppas jag dom kommer i fortsättningen kryptera denna informationen då många tycker det är stötande och om inte annat farligt i fel händer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem

Det ska sannerligen bli intressant att se vad Apple säger till sitt försvar...

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Och stycket i Apples EULA som citerades tidigare skulle kunna tolkas som att de har informerat om denna datainsamling.

Jag tolka texten som att man ska stänga av trackingen om man stänger av locations tracking bland inställningarna. Men som det står skriver tidigare så detta separata loggningar som inte går att stänga av och de är alltid på från början. alltså stämmer inte texten i appels EULA.

Denna data insamling har de alltså inte informerat om.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Men det kränker ju inte ens in på ens privatliv. Den visar en massa prickar på en karta med tidpunkter. Inte vad du gjorde på varje prick eller ens vem du är.

Sen är detta något som man godkänner som användare
http://www.f-secure.com/weblog/archives/itunes_location.png

http://www.apple.com/privacy/

Det enda som jag tycker är svagt av Apple är att dessa filer inte är krypterade, och det däremot är en säkerhetsrisk som dom genast bör se över.

Det är den loggning som artikeln handlar om denna logging har slutanvändaren ingen kontroll över.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Att folk kan tycka detta är okej övergår mitt förstånd, de kartlägger helt vanliga människor utan några misstankar överhuvudtaget.

Apple kör den personliga integriteten i en jävla köttkvarn.

Sony Ericsson Satio är djävulens redskap och Symbian är helt klart bland de värsta telefon OS någonsin. Men de sparar i alla fall inte ner vart man befinner sig.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Den största faran är väl när filen kommer i fel händer. Nu vet alla att filen finns. Om en vecka finns 50 trojaner som snor filen från din backup mapp på din dator och 5 iPhone appar som snor den från telefonen.

Sedan väntar vi ett litet tag till när kriminella organisationer planerar sina rån efter exakt tidpunkt då du och din fru lämnar lägenheten. Innan ni kommit hem så är lägenheten tömd.

De kan få reda på specifika personer, kanske en nyckelperson i ett företag som betalar in en större summa pengar samma tid varje vecka eller månadsvis - bra byte - liten insats.

En sjuk stalker som får reda på din 14åriga dotters veckoschema till skolan och kan på pricken följa henne när han så vill.

Exemplen blir många - men det är väl inget bra om det kommer i fel händer. Helst skall denna information inte finnas på vanliga persondatorer som säkert i 9 fall av 10 har någon sorts av virus eller känd säkerhetshål pga dåliga uppgraderingar.

Så "go Apple".

Visa signatur

Intel Core 2 Q9450 2.66GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-X48T-DQ6 | Corsair TWIN3X4096-1600C7DHX G 2x2048MB DDR3 7-7-7-20 | Sapphire Radeon HD4870 | Noctua NH-U12P Quadra-heatpipe | Zalman ZM850 HP Silent 850W | 2x Raptor WD1500 150GB RAID 0 | Intel M80G2 SSD | Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hojte:

Varför står det bara på idg och på apples EULA att man kan stänga av detta?

Är det någon med iphone som kan stänga av detta? Om nu man kan det (dock har ingen i tråden sagt detta) så är det bara att infon är okrypterad som är kasst.

Ja android gör detta också OM MAN VILL. Man kan stänga av det. Dock vet jag inte om infon är krypterad eller ej det kanske någon annan har info om?

De man stänger av är GPS delen de som den här hysterin handlar om är triangulerings information från master som pekar ut väldigt exakt var du har varit. Den ska tydligen inte gå att stänga av men som någon skrivit här tidiagre så finns det program som rensar dessa loggar. Tycker endå att det är högst märkligt att folk tycker det är OK att detta görs utan slutanvändarens godkännande. GPS tracking är helt ok eftersom man kan stänga av den om man inte vill veta var man är eller att någon annan ska veta det.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hundkex:

Fick mail imorse, tänkte att det passar här:

Har någon med iPhone fått ett sådant mail från Apple?

Man får det mailet för att man kanske inte vet att man slagit på positionsuppdateringen i Latitude, har ju egentligen inget alls att göra med den här nyheten då det är ett eget program och inte en påtvingad hemlig funktion.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Dubbelmoralen är ett faktum!
-Jag bryr mig inte om att äpplet kan kolla vart jag är, äpplet är bäst!
-Nä FRA ska inte alls få signalspana!

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt vsd det som är så iontressant med att veta vart jag är

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Jag bryr mig inte... Apple får gärna kolla på min väg mellan jobbet och hemmet...

Jag tror nog att diplomater, kungar, presidenter, soldater etc inte håller med dig.
Men bara inte det rör DIG så är det ok eller hur?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja veta vart mina skattepengar försvinner och vad de används till av just "kungen, diplomater etc".

Skrivet av freethinker:

Jag tror nog att diplomater, kungar, presidenter, soldater etc inte håller med dig.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Jag skulle gärna vilja veta vart mina skattepengar försvinner och vad de används till av just "kungen, diplomater etc".

Vad fan har det med saken att göra. Jag talar om personlig och nationell säkerhet.

Ta t.ex en Svensk sjöman som är ombord båten som patrullerar i Afrika mot pirater. Hans I-phone blir stulen av en Somailer och vips så har piraterna extakta positioner och tidspunkter för svenskarnas patrull mönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Dels är det nog inte så många diplomater, kungar och presidenter som har en iPhone med iOS4. Om man är mån om säkerheten så har man nog en Blackberry. Sen måste folk ha tillgång till antingen din telefon eller till dina backups där annan information som är mycket viktigare ligger. Typ kontakter, mail, sms osv. Och om du har känslig information på din telefon så har du antagligen satt upp så att du kan "remote-wipa" din telefon om du tappar den.

Så kan folk sluta tro att hela världen kommer gå under eftersom du har en fil på din telefon som visar var du har varit!

EDIT: Sen undrar jag också om det är nån som har lite kolla på när din position reggas? Är det bara när appar på telefonen efterfrågar din position (vilket skulle vara logiskt) eller reggas din position med jämna mellanrum utan att du gör någonting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aridif:

Dels är det nog inte så många diplomater, kungar och presidenter som har en iPhone med iOS4. Om man är mån om säkerheten så har man nog en Blackberry. Sen måste folk ha tillgång till antingen din telefon eller till dina backups där annan information som är mycket viktigare ligger. Typ kontakter, mail, sms osv. Och om du har känslig information på din telefon så har du antagligen satt upp så att du kan "remote-wipa" din telefon om du tappar den.

Så kan folk sluta tro att hela världen kommer gå under eftersom du har en fil på din telefon som visar var du har varit!

EDIT: Sen undrar jag också om det är nån som har lite kolla på när din position reggas? Är det bara när appar på telefonen efterfrågar din position (vilket skulle vara logiskt) eller reggas din position med jämna mellanrum utan att du gör någonting?

För det första visste nog inte ens 99.99% av alla 70 millioner användare om at detta pågick så då kan det vara svårt at "skydda" sig.
Jag kan på rak arm tänka mig ett 20 tals scenarion då detta kan missbrukas å det grövsta och leda till direkt livsfara för inblandade. Värde transportörer, soldater, arbetare i högriskländer osv.

Men det mest anmärkningsvärda är hur detta kan ha tilllåtits fortgå i huvudtaget rakt under våra ögon.