Uran en möjlighet i framtidens hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Uran en möjlighet i framtidens hårddiskar

Kärnkraft i all ära, uran kan användas till mer än elproduktion och vapen. Ett potentiellt användningsområde är hårddiskar med skyhög lagringskapacitet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

haha, ja varför inte kan ju inte alls vara farligt

2Kelvin varm hårddisk med uran i sig! låter ju superkanonskitbra! hahaha

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Vad kul, världen behöver mer uranbrytning!

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Kan man ha radioaktiva partiklar i brandvarnare kan man väl ha det i hårddiskar?

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Detta skulle inte alls fungera för mig, jag äter ju mina hårddiskar.

Permalänk

Synd att dagens pseudovetenskapliga samhälle är så livrädda för allt vad isotoper heter. De flesta tror att de kommer få en extra arm bara de är i närheten av någonting radioaktivt, eller att U genast är synonymt med fissilt. Efter den strålfysik jag gjort och de experiment jag utfört med olika isotoper himlar jag mest med ögonen åt folk som till och med är rädda för mikrovågsugnar. Jag menar, det är ju inte radium vi snackar om här. Man får till och med i sig joniserande strålning när man äter en banan...

(Gjorde mitt EE-experiment med reflekterande alfa- beta- och gamma-strålar, och även om jag i slutändan fick acceptera min nollhypotes i brist på data pga svaga isotoper så blev den största insikten i experimentet för min del hur små och harmlösa de flesta radioaktiva ämnen är).

Det här låter ju helt klart som en väldigt smart idé, hur som helst. Synd på kylan som behövs dock, men för överklockare kanske det inte är ett problem ;D

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Hahaha, minns att jag brukade ha en "varning för radioaktivitet" skylt på min dator i tonåren. Snart blir det på riktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Kan man ha radioaktiva partiklar i brandvarnare kan man väl ha det i hårddiskar?

Skillnad på att ha väldigt lite Americium och trycka en hårddisk full med Uran faktiskt

sen det lilla problemet att det lär vara kallare än 2 grader kelvin gör ju inte saken bättre
Men roligt av dom iallafall att dom faktiskt gör sånt här

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Okej, nu blir det verkligen dags att sänka tempsen i datorn! Tänk er att köra systemet 24/7 @ 1.5Kelvin

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Ska man ner i de temperaturerna kan man ju passa på att göra hela datorn till en superledare, bara för skojs skull

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Skillnad på att ha väldigt lite Americium och trycka en hårddisk full med Uran faktiskt

sen det lilla problemet att det lär vara kallare än 2 grader kelvin gör ju inte saken bättre
Men roligt av dom iallafall att dom faktiskt gör sånt här

Mja, Uran är ju svagt strålande. Går ju utmärkt att hålla i det så länge man har rätt handskar, exempelvis. Ungefär som Strontium 90, som strålar i stort sett bara negativ beta, som är helt ofarliga att handskas med så länge man inte typ sväljer det eller riktar det direkt mot huden under en längre tid. Dessutom sönderfallet U-238 som trots allt är vanligast i stort sett bara genom alfa, så räckvidden är väldigt kort dessutom. Slut in hårddisken i typ lite plåt och knappt en enda alfapartikel kommer smita ut.

Hm, dock har jag inte läst mycket om radioaktivt sönderfall nära nollpunkten. All typ av jonisering nära de temperaturerna lär ju vara lite jäkligare, som du säger.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sovereign:

Mja, Uran är ju svagt strålande. Går ju utmärkt att hålla i det så länge man har rätt handskar, exempelvis. Ungefär som Strontium 90, som strålar i stort sett bara negativ beta, som är helt ofarliga att handskas med så länge man inte typ sväljer det eller riktar det direkt mot huden under en längre tid. Dessutom sönderfallet U-238 som trots allt är vanligast i stort sett bara genom alfa, så räckvidden är väldigt kort dessutom. Slut in hårddisken i typ lite plåt och knappt en enda alfapartikel kommer smita ut.

Hm, dock har jag inte läst mycket om radioaktivt sönderfall nära nollpunkten. All typ av jonisering nära de temperaturerna lär ju vara lite jäkligare, som du säger.

Sen är ju uranet inbakat i en molekyl hur beter det sig då?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Mer inne på de organiska minnena.
Så länge man matar de korrekt växer utrymmet dag per dag. (i labriatoruim iafall).

Permalänk
Medlem

Känns ju som att halveringstiden i uran inte kan ge livstids garanti på hårddisken iaf.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Mer inne på de organiska minnena.
Så länge man matar de korrekt växer utrymmet dag per dag. (i labriatoruim iafall).

Tänkte precis på samma sak! Tycker att det är mer intressant än uran.

http://www.idg.se/2.1085/1.378714/bakteriell-iq-krymper-dator...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Sen är ju uranet inbakat i en molekyl hur beter det sig då?

Hur menar du med inbakat? Så som i att det är en del av molekylen, eller hålls på plats av en stor vikt molekyl? I vilket fall som helst så förekommer ju Uran oftast i kärnkraftverk som en uranoxoid, som - så vitt jag vet - strålar svagare än "fritt" uran just för att det är en del av en molekyl, där antingen krafterna till de andra atomerna ger uranet lite mer stabilitet, eller för att de andra atomerna kan absorbera eller degradera en del av strålningen.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av abb313j:

Tänkte precis på samma sak! Tycker att det är mer intressant än uran.

http://www.idg.se/2.1085/1.378714/bakteriell-iq-krymper-dator...

Väldigt intressant faktiskt.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Häftigt! Sen om man kan använda vårt radioaktivt avfall så vore det bra, då får vi nytta av det med.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

Nice! Jag tar fyra stycken!

Vore trevligt med ett kärnkraftverk i ATX-nätaggsstorlek också, på tal om uran.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

man kan ju försegla hårdisken med bly istället för alumnium som idag för slippa radioaktivitet. annars kan man ju också andvänds lite flytande helium på hårdisken också.

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Medlem

vad det bara jag som hörde att den unga killen i videon nämnde "depleted Uranium". det strålar väll inte alls.
Dom bygger ju till och med pansarvagnar med det.

Permalänk
Skrivet av kmzdapimp:

man kan ju försegla hårdisken med bly istället för alumnium som idag för slippa radioaktivitet. annars kan man ju också andvänds lite flytande helium på hårdisken också.

Uran strålar med alfastrålar, som kan blockeras med ett papper. Man behöver verkligen inget bly, de flesta sorters metall fungerar utmärkt. I mina egna experiment med både alfa-och betastrålar räcker 2mm aluminium till att blockera alla alfapartiklar och de flesta betastrålar. Handlar det dessutom om uttömt uran så är strålningen nästan noll till att börja med.

Som sagt, det är inte radium vi pratar om här

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av Sovereign:

Uran strålar med alfastrålar, som kan blockeras med ett papper. Man behöver verkligen inget bly, de flesta sorters metall fungerar utmärkt. I mina egna experiment med både alfa-och betastrålar räcker 2mm aluminium till att blockera alla alfapartiklar och de flesta betastrålar. Handlar det dessutom om uttömt uran så är strålningen nästan noll till att börja med.

Som sagt, det är inte radium vi pratar om här

hopp, viste inte att det var beta strålar

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Skrivet av kmzdapimp:

hopp, viste inte att det var beta strålar

Det är det inte, det är i stort sett bara alfa från uran.

Mitt exempel med aluminium och betastrålar var bara för att illustrera att man inte behöver bly för vanligt uran, då betastrålar som är svårare att stoppa går att stoppa med aluminium, och att Uran med sina alfapartiklar därför inte är något problem (mina experiment med betastrålar gjorde jag med strontium 90)

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Det är det inte, det är i stort sett bara alfa från uran.

Mitt exempel med aluminium och betastrålar var bara för att illustrera att man inte behöver bly för vanligt uran, då betastrålar som är svårare att stoppa går att stoppa med aluminium, och att Uran med sina alfapartiklar därför inte är något problem (mina experiment med betastrålar gjorde jag med strontium 90)

Sedan så rörde det sig om två uranatomer, tveksamt om det ger dina barn nio huvuden.

Permalänk
Medlem

Bra alternativ för servrar som kan stå i kyl rum och i "skyddsrum" om nu detta skulle ha någon påverkan på människor etc.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Vad kul, världen behöver mer uranbrytning!

Precis min tanke. Hoppas vi kan få lite uranbrytning i sverige med, finns ju så mycket onödig natur här lika bra att få nytta av skiten istället.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Efta:

Sedan så rörde det sig om två uranatomer, tveksamt om det ger dina barn nio huvuden.

Haha, exakt.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Den där proffessorn är så jävla cool!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Den där proffessorn är så jävla cool!

Hahah han har hyffsat många ikoner på sitt skrivbord iaff=)

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"