Fransk datorsajt publicerar RMA-statistik för april månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Nej. Fler sålda produkter = mer tillverkning = mer som kan gå fel. Ju fler kockar desto sämre soppa.

Det stämmer, men i och med både antalet defekta enheter och antalet totalt tillverkade enheter ökar i samma takt så kommer det med tiden stabilisera sig runt en viss procentsats. Det är denna procentsats diagrammen visar.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag jobbar vanligen med stora datamängder där statistik och felmarginaler är av kritisk betydelse. Denna undersökningen är rätt relevant (den är ju otroligt mycket mer relevant än när folk på forum drar slutsatser av typen "Jag hade en Hitachi, den gick sönder, Hitachi suger! Jag hade tre WD, de höll, WD äger!" vilket sker hela tiden), om man tolkar den rätt. Det hade varit ännu bättre om de sagt bättre närmevärden på populationsstorleken, men det vill säkert inte tillverkarna ska vara allmänt känt.

Redan om man räknar på minsta populationsstorleken, 500 stycken, så blir felmarginalerna till en första approximation bara på ungefär ±0.2%, med minskad tolerans ju fler som undersöktes (går som 1/√n, där n är antalet enheter. Till en första approximation, som sagt). Problematiken kan vara

  • att en tillverkare kanske fått iväg en dålig batch

  • att en viss leverans kanske fick en större smäll under frakten än någon annan

  • att olika modeller kan ha olika felfrekvens

  • de säger inget om priset på sålda varor

etc. Finns mycket att ta hänsyn till, men statistiken i sig är det inget fel på.

Men skillnaden ligger då klart inom felmarginalerna. Om ett företag får en returfrekvens på 0% och ett annat 0.001% med en felmarginal som i detta fall hamnar på ~±0.001% så bedömer man ju inte det företaget vara sämre. Om man dock ser procentsiffrorna som ett absolut mått utan fel så är man fel ute (som nyheterna gillar att göra när opinionsundersökningar presenteras).

Som sagt, det är inget fel på statistiken, men man får veta vad "felmarginal", "konfidensintervall", och för den delen "sannolikhet" är för något. Annars tolkar man fel.

Fin genomgång Jag måste dock bara tillägga att eftersom det är relativt stora tillverkare som är med på listan så tror jag det är helt ok att anta att de har sålt tillräckligt många enheter för att det inte ska påverka jämförelsen i den grad att det är märkbart om man redovisar procent med endast 1-2 decimaler.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dachloo:

Det stämmer, men i och med både antalet defekta enheter och antalet totalt tillverkade enheter ökar i samma takt så kommer det med tiden stabilisera sig runt en viss procentsats. Det är denna procentsats diagrammen visar.

Så man skulle kunna säga att diagrammet visar vilken kvalitet produkterna har i överlag med tanke på att företagen själva styrt hur snabbt de vill växa och öka deras tillverkning, kvalitetskontroller, transporter osv?

Är jag ute och cyklar i mina tankebanor?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Går att laborera med statistiken och lägga in "antal sålda" eller "pris" som beroendevariabel och få lite andra värden som i vissa fall kan upplevas som mer rättvist. Anta att de flesta fel uppstår pga felaktig installation eller fabriksfel. En billig datorprodukt hanteras kanske inte ofta lika varsamt som en dyr. Det finns alldeles för mycket felmarginaler att blint lita till den här statisitken. Resultaten visar även på annat än bara fabrikationsfel.

Permalänk

Jag fick två felaktiga Asus kort hemskickade under denna tid. Så

0.013 * 0.013 = 0.000169
1 / 0.000169 = ~ 5917

Sannolikheten för att detta skulle ske var alltså 1:5917. Känns lagom kul

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

oj, Gainward låg ju bra till!

Men vart fasen är chieftec i nätagg -grafen?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Ännu en gång så regerar Intel SSD marknaden. Det finns en anledning till att jag fördrar Intel SSD i min arbetsstationer där stabilitet är viktigare än pris och prestanda. Man har ju backup men ett haveri är fortfarande tidskrävande och kostsamt. Trots det så är jag jävligt sugen på Vertex 3. :/

Jag blev förvånad över hur bra WD gjort i från sig i statistik på sistone. Jag har själv haft mycket problem med WD diskar i mina servar förut och folk som jag känner också men aldrig med Samsung och Seagate. Känns som att man kan komma över sin skräck för att köra WD i servern från tidigare haveri nu och börja köpa dem igen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Var det inte firmware strul med sandforce enheterna?

Hur stor del sålda diskar av t.ex hitachi diskarna var 2tb 7200rpm diskar, hur många av WDs diskar var green 5200rpm?

Intressant ang nätagg statistiken också vore vad som är orsaken till rma. coilwhine, fläktkontroller m.m är ju inte speciellt allvarligt.
Om t.ex 3% är mindre obekvämligheter från en tillverkare o en annan ligger på 0.5% där det ger sig med en riktig smäll så blir ju statistiken riktigt missvisande. dvs om man väljer delar efter detta.

Jag tycker personligen att statistik oftast inte är mycket att gå efter.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Devil May Cry:

EDIT: XFX förvånade samt OCZ.

XFX är inte ett dugg förvånande, de har aldrig hållt särskilt bra kvalitet.
Hög RMA-statistik pga fusk med komponentkvaliteten var förresten anledningen att de tappade sin Geforcelicens för några år sedan.

Skrivet av lang666:

Dessa siffror säger ingenting.
Då de som säljer mest givetvis oxå har mer rma.
Naturligt , eller vad ska man säga.

Så varför har Asus så bra statistik? De har ensamt drygt 40% av moderkortsmarknaden och nånstans i området 25-30% av grafikkortsmarknaden.

Samma vad gäller Western Digital.

Skrivet av Orici:

Tråkigt att dom tar med så få tillverkare.

De fick med alla de stora.

Skrivet av sj6:

oj, Gainward låg ju bra till!

Men vart fasen är chieftec i nätagg -grafen?

Jätteliten tillverkare som ändå bara återförsäljer Antec?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast

Jag vill ha data för antal sålda enheter samt lite standardavvikelser och konfidensintervall. Annars är vissa av de där siffrorna rätt meningslösa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

överraskad att Fortron ligger så "dåligt" till på nätaggen. de är väl än av de största, som också gör delarna till många andra märken?

Permalänk
Hedersmedlem

hehe, tycker 3% är på tok för mycket..
Nu kan man väl säga att sannolikheterna inte är helt oberoende (t.ex. ökar sannolikheten att något annat går sönder om nätagget också gör det, rätt naturligt)...

Men...
Sannolikheten att datorn inte *pajjar* är ju sannolikheten att allt håller.
0,97^n....krävs inte sådär jättemånga delar. Sedan om man som vissa säger har en felprocent per
komponent på 10% då är man helt enkelt K:Ö:R:D

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaik:

Intel är alltid stabila, man förstår varför dom vuxit sig så stora.

Nu är det ju knappast deras SSD-division som fått Intel att bli ett stort företag. Enda skillnaden till varför Intel har så låg RMA mot de andra är just för att de redan var ett enormt stort företag med enormt kapital. Intels testavdelning för SSD, vill jag minnas, har mer pengar att röra sig med än OCZ's SSD-avdelning har totalt. Detta gör att de bland annat kan testa sina enheter mer utförligt än övriga. Färre defekta enheter hittar därmed ut till återförsäljarr. Nu är det sannerligen inte hela historien, men säkerligen en stor del.

Intels Prescott-serie var för övrigt allt annat än stabil

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Dessa siffror säger ingenting.
Då de som säljer mest givetvis oxå har mer rma.
Naturligt , eller vad ska man säga.

Så Intel säljer färre SSD diskar än de andra aktörerna då? Och extremt mkt färre dessutom?

Permalänk
Medlem

Intressanta siffror. Problemet är väl att det finns risk att man jämför felprocenten på budgetprodukter från märke x med entusiastprodukter från tillverkare y. Ingen är väl särskilt intresserad om PNY har högre felfrekvens på GTX480 än vad Powercolor har på 5450 exempelvis.

Skulle ju vara intressant att se hur felfrekvensen ser ut på säg, 7200rpm hårddiskar på 2TB eller på moderkort med ett visst chipset osv.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Tänk om all RMA och felstatistik var helt öppen gällande alla produkter, hade det inte varit fantastiskt? Då hade de kunnat ha grafer på prisjakt där man kunde se felstatistik samt se när där har varit en dålig batch ute. Ur konsument synpunkt hade det ju varit helt underbart. Ett problem med sådana här kommentar-trådar är att en ganska stor skala folk kommer vara subjektiva för märken de själva köper och samma gäller rekommendationer även om vi inte själv vet om det eller märker det. Rent psykologiskt så är det naturligt för en människa att försvara en investering och det kan även ofta leda till en del dumma undermedvetna beslut i vardagen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Verkar vara de mest sålda produkterna som har mest RMA också. Inte så konstigt dock.

No offence, men detta var ett lite korkat argument Hur mycket dom säljer har ju inget med saken att göra, utan det är ju hur många produkter/100 eller 1000 som felar. Och jag antar att de flesta i listan tillverkat mer än 1000 enheter under minst 3 år.

Till exempel så har troligtvis Corsair en bra drös mer RMA på nätaggen till antalet än vad Antec har, men dom säljer ju samtidigt en hel del fler nätagg. Lite svårt att förklara, men hope you get my point

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk

Det finns både rätt och fel i kommentarerna till undersökningen. Ja visst måste man ta hänsyn till att det inte finns angivet hur många enheter som sålts av respektive märkes produkter (om det sålts fem ex och två råkar ha fel, så blir den procentuella felfrekvensen onaturligt hög, då man kan anta att det inte skulle finnas procentuellt lika många felaktiga ex i en större population).
Dessutom är det inte redovisat vilka modeller ur respektive tillverkares sortiment som sålts. Är det budgetmodeller eller high-end? Om en tillverkare både har high-end och budgetmodeller och sålt många budgetmodeller är risken för dåliga siffror större jämfört med om tillverkaren enbart råkar leverera high-end produkter till den aktuella leverantören.
Det finns med andra ord ett stort antal felkällor, men det är ändå bra att det kommer fram några siffror över huvud taget, eftersom det annars inte finns något som helst att gå på när det gäller kvalitetsfeedback.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Verkar vara de mest sålda produkterna som har mest RMA också. Inte så konstigt dock.

Vet inte vad du menar, eftersom samtliga produkterna verkar ligga under intervallet 1-3 %. Om du möjligtvis menar företagsspecifika produktresultat kan man bl.a. nämna att Asus står för mer än hälften av all försäljning av moderkort idag (enligt killen som stod som Asus-representant på CeBIT-mässan), och verkar enligt dessa siffror ha mycket goda resultat.

Vad var det du syftade på?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att se t.ex. om allt var statistiskt signifikant, dvs att de presenterade både procent och antal, samt p-värden och konfidensintervall.

För övrigt kan jag rekomendera Darrell Huff's bok "How to lie with statistics".

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Verkar vara de mest sålda produkterna som har mest RMA också. Inte så konstigt dock.

Det står i procent.

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Går att laborera med statistiken och lägga in "antal sålda" eller "pris" som beroendevariabel och få lite andra värden som i vissa fall kan upplevas som mer rättvist. Anta att de flesta fel uppstår pga felaktig installation eller fabriksfel. En billig datorprodukt hanteras kanske inte ofta lika varsamt som en dyr. Det finns alldeles för mycket felmarginaler att blint lita till den här statisitken. Resultaten visar även på annat än bara fabrikationsfel.

Statistiken gäller garantiärenden. Garantin täcker inte oaktsamhet.

Permalänk
Medlem

Mycket bra information!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Så om intel sålt 1000 enheter och 3 av dem har varit felaktiga
medans ocz hunnit sälja 500 enheter och även här lyckades 3 felaktiga diskar hamna i den batchen

Vips ser det ut som att OCZ har dubbel så hög felfrekvens än intel.

Som med all statisk så går det att vinkla och tolka det som man vill.

Enda sätt att få någorlunda bra stats är att ta statistik över flera länder och slå ihop det.
Några miljoner sålda enheter per tillverkare spridda över flera länder borde ge en bättre bild.
Borde också jämna ut måndagsex, transportskador mm.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Ja dessa siffror är ju omöjliga att tolka.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Förstår du bra eller ska jag rita bilder kanske?

Om man köper mer av en produkt en av en annan.
Så blir de självklart ett högre procent än på de märket man köper mindre av.
Då fel alltid förefaller oavsett tillverkare, fabriksfel.

Va skiljer de mellan varje tillverkare 0.1 %?
Måndagsexemplar.

Du verkar inte förstå skillnaden mellan en, ett och än. Inte konstigt att du inte förstår procent.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av krafs:

Statistiken gäller garantiärenden. Garantin täcker inte oaktsamhet.

Nej det ska den inte göra. Men det är svårt för återförsäljaren att kunna bevisa handhavandefel. Billiga moderkort hamnar ofta i OEM-datorer som hamnar hos folk som inte vet vad en dator tål och inte tål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krafs:

Statistiken gäller garantiärenden. Garantin täcker inte oaktsamhet.

Problemet är om det är godkända RMA's , advance-RMA's eller inkluderar även nekade.
Saker som är högst troliga är ju om det inkluderar bara submittade till RMA:
Nisse råkade välta sin datorlåda med 8 diskar i och nu startar de inte, iväg på RMA.
Klas drog igång 2 x GF 580, 16 diskar osv på ett 800w agg, bränner det och skickar iväg på RMA.
Petter klockade grafikkortet och någon minnescell inte mådde bra.

Så i mina ögon skulle det vara högst relevant att veta vilket av det som det är för typ av RMA-stats.

Oavsett Intel inger respekt med den låga statistiken.

Halv-off-topic:
Jämför gärna WD mot Samsung i Non-recoverable Read Error, faktor 10 som skiljer de åt i Samsungs favör.
Approximera sedan chans för fel i raid 5 och raid 6.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Pontooz:

Nej. Fler sålda produkter = mer tillverkning = mer som kan gå fel. Ju fler kockar desto sämre soppa.

Ditt antagande är felaktigt, det är precis tvärt om. En högvolymstillverkning har inte råd att tillverka trasiga produkter och de produkter som inte är felfria vid monteringslinans slut screenas ut mha verifieringstest innan utskeppning. Blir felfrekvensen för hög triggas ett nödstopp i produktionen.