Permalänk
Medlem

vansinniga idle temperaturer i7 2600k

Ja, eller är det verkligen så, ?! Sjukt märkligt...

I Bios står det att CPU ligger på ca 31-34*C
När jag kommer in i windows så säger både Speedfan och HWmonitor att jag har närmare 70*C i idle temp på CPU.
Men båda två programmen inklusive Core temp säger att Core temperaturerna ligger på ca 32-34*C...

Vad beror detta på ?
Är det något man kan göra något åt tror ni, eller är det skicka tillbaka rubbet (BM och CPU) till Inet och vänta på att få nytt... ?! =(
Verkar ju som att temp givaren på CPU'n/MB är helt åt skogen, för det är väll en total omöjlighet att Core temp kan ligga på 31*C och CPU på 70*C....

Jag kör med en Noctua NH-c14 kylare och just nu hur mycket ventilering som helst och 20*c i rummet.

Edit: Kan detta lösas genom att flacha om Bio's tro ?

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Core temp programmet mäter temps på de olika kärnorna.
Speedfan brukar visa fel på temps också.

Om det står 31 grader i coretemp och bios stämmer nog det.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Tjenare
Hade nog också uppdaterat bios i detta läge, kan ju vara en felaktig tempsensor också eller att programmen inte har fullt stöd för din hårdvara och sensorerna men då ser du bara till att kolla efter uppdateringar på dem

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Speedfan visar i princip alltid galna temperaturer.

Permalänk
Medlem

Speedfan visade tokiga temps för mig.

Permalänk
Medlem

Men, båda Speedfan och HWmonitor ?!

Dessutom så går fläkten i 100% när den e ansluten till MB, som om MB anser temperaturen vara kritisk.. fast den visar 32*C...

Jag har nu försökt att Flacha om Bios, MEN Asus Windows basserade program för Bios flac, den säger bara att den inte fungerar på min version av Windors. Och ber mig kolla om jag har 32 eller 64Bit. Jag har 64bit och har laddat ner 64bit versionen (har till och med testat 32bit versionen, men det är ju samma skit där...) men det fungerar inte
känns som att allt som kan knöla gör det just nu...

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

Om både bios och Coretemp visar normala temperaturer så borde det inte vara några problem med dina temps.

Permalänk
Medlem

Håll handen närma fläkten/processorn så känner man ju ganska snabbt om det är ljummet eller varmt

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Men, båda Speedfan och HWmonitor ?!

Dessutom så går fläkten i 100% när den e ansluten till MB, som om MB anser temperaturen vara kritisk.. fast den visar 32*C...

Jag har nu försökt att Flacha om Bios, MEN Asus Windows basserade program för Bios flac, den säger bara att den inte fungerar på min version av Windors. Och ber mig kolla om jag har 32 eller 64Bit. Jag har 64bit och har laddat ner 64bit versionen (har till och med testat 32bit versionen, men det är ju samma skit där...) men det fungerar inte
känns som att allt som kan knöla gör det just nu...

1: Använd aldrig aldrig det windowsbaserade flash programet, finns utmärkt flash program inbyggt i bios som också fungerar, använd det...
Många som har förstört sina moderkort med det Windowsbaserade flash programmet också

2: Använd inte speedfan för att mäta temp, speedfan borde banlysas

3: coretemp eller realtemp brukar visa rätt

4: tempratur i coretemp eller realtemp ska inte visa samma temp som bios visar, dessa program mäter i kärnorna, bios visar temp på CPUs heatsink

5: Fläkt som har 3 pinskontakt går i full fart på Asus moderkort går ej att styra, du behöver i så fall en PWM styrd fläkt som har 4 pinskontakt, har du en sådan så måste du också aktivera bios styrningen, dufault är full fart.

6: Väldigt vanligt problem med att man får konstiga temperaturer med Asus SB moderkort, flasha till nytt bios lär avhjälpa detta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasfer:

Håll handen närma fläkten/processorn så känner man ju ganska snabbt om det är ljummet eller varmt

Luften är inte nämnvärt varm...

Skrivet av ggustavsson:

1: Använd aldrig aldrig det windowsbaserade flash programet, finns utmärkt flash program inbyggt i bios som också fungerar, använd det...
Många som har förstört sina moderkort med det Windowsbaserade flash programmet också

2: Använd inte speedfan för att mäta temp, speedfan borde banlysas

3: coretemp eller realtemp brukar visa rätt

4: tempratur i coretemp eller realtemp ska inte visa samma temp som bios visar, dessa program mäter i kärnorna, bios visar temp på CPUs heatsink

5: Fläkt som har 3 pinskontakt går i full fart på Asus moderkort går ej att styra, du behöver i så fall en PWM styrd fläkt som har 4 pinskontakt, har du en sådan så måste du också aktivera bios styrningen, dufault är full fart.

6: Väldigt vanligt problem med att man får konstiga temperaturer med Asus SB moderkort, flasha till nytt bios lär avhjälpa detta.

Hej och tack för att lysande svar, uppskattas !

1: Ok, det hade jag ingen aning om... Men då är det USB minne som gäller för att flacha Bios då...

2:Jag använder alldrig speedfan utan tog det bara nu för att se om även den visade helt galen temperatur. Även HWmonitor visade ju helt galen temp, men båda HWmonitor och Speedfan visar troliga Core-temps.
Coretemp visar nämligen samma Core temp som dom

3:realtemp ska kollas upp!

4: Jo, vet skillnaden, men skillad på 30-40*C mellan Core och heatsink va ju vad jag reagerade på och insåg att något med en sensor e trasig Eller att Bios e knasigt...

5: Ytterligare en sak som jag inte viste... Fan va ruttet
Aja då får jag reglera på annat sätt tills vidare.

6: Ja det va vad jag kände på mig, att ett nytt Bios borde råda bot på detta alltså
Att det va ett känt problem har jag inte hunnit kontrollera men e ju möjligt...

Några tips på hur jag ska göra för att upodatera Bios ?
Är inte helt hemma på den biten då jag aldrig haft några problem med mina moderkort och således alldrig behövt upodatera Bios heller...

Alla tipps e välkommna, allternativt länkar till beskrivningar

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Ok, ska kika på detta på måndag när jag e hemma igen, helgen blir nere i jönköping på Elmia bilmässan
Men spana lite i instruktionsboken ska jag ta och göra redan nu

Men man kan alltså låte filen ligga kvar på C ?
Den behöver väll läggas in på typ ett USB minne eller så och flächa från det ?!

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

I 9 fall av 10, så är det programmen som visar temperaturerna som inte är tillräckligt uppdaterade för att visa rätt. M.a.o. inget att bry sig om. Så länge som idle-temp i BIOS är OK, så är det riktigt. Men du kan ju kontrollera så att kylaren sitter ordentligt fast.
Om kylaren sitter ordentligt och kylflänsen inte känns särskilt varm, så är allt som det skall. Lita inte på tredjepartsprogram för temperaturvisning, i de allra flesta fall, så behöver programmeraren veta algoritmen för att räkna ut temperaturen och det brukar dröja ett tag innan de får det hela rätt.

Visa signatur

~Pelle~