Köra med bara en st 4Gb ddr3 sticka?

Permalänk

Köra med bara en st 4Gb ddr3 sticka?

Hej, jag håller på att hjälpa en släkting att köpa / bygga ihop en ny dator men gjorde en tabbe när jag beställde komponenterna.

Det är ett i5 2500K system med ett billigt Asus P8H67 mobo. Men jag råkade köpa en 4Gb sticka (Corsair Vengeance) istället för 2st 2Gb:are.

Jag vet att man ska köra minnena i par för att det ska funka som det ska, men vad får det för konsekvenser att bara köra med 1 sticka? Ska jag säga åt honom att köpa en till sticka eller köra på som det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Hej, jag håller på att hjälpa en släkting att köpa / bygga ihop en ny dator men gjorde en tabbe när jag beställde komponenterna.

Det är ett i5 2500K system med ett billigt Asus P8H67 mobo. Men jag råkade köpa en 4Gb sticka (Corsair Vengeance) istället för 2st 2Gb:are.

Jag vet att man ska köra minnena i par för att det ska funka som det ska, men vad får det för konsekvenser att bara köra med 1 sticka? Ska jag säga åt honom att köpa en till sticka eller köra på som det är?

Det flyter bara på bättre med 2 stickor, en sticka är inget farligt han kommer nog inte märka någon skillnad. Han kan ju alltid beställa en till 4gb:are om nån månad annars

Permalänk
Medlem

Det ända som händer är att man tappar lite prestanda eftersom du inte kör
dual channel du kan ju alltid köpa en till senare så inga problem förövrigt.

Visa signatur

PC 1: AMD Ryzen 9 7900X ROG STRIX B650E-E Gaming WIFI, Ram Kingston 32GB 6000 Mhz
Gpu ASRock RX 7900 XTX Phantom OC Lagring: PNY CS3140 2TB, WD Black SN850X, 2TB Kingston FURY Renegade 4TB, Skärm Asus Rog Strix XG43V

PC 2: i9 10900x, MSI X299 Pro, Gpu: Msi Rtx 370Ti Ram 32GB. M2 980 Pro1TB,
PS5 Disc Edition PNY CS3140 2TB + VR