Datorn startar om efter 5 sek. Därefter inga problem...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

Datorn startar om efter 5 sek. Därefter inga problem...

Hej!

Igår byggde jag min andra dator och det första som jag reagerade på var att fläkten på mitt Corsair CX430 inte snurrade igång. Installationen av Win 7 hade redan hunnit börja så jag startade inte om datorn. Efter ca 10 minuter så började dock fläkten på mitt CX430 att snurra för fullt. Allt gick sedan smärtfritt och jag installerade alla program samt drivrutiner. Startade väl om datorn säkert 15 gånger.

Men i morse när jag skulle sätta på datorn så dog den efter ca 5 sekunder och efter det så startar den om sig själv och efter det så fungerar den smärtfritt. Jag har ett ASUS P8P67 Deluxe moderkort och när den "dog" så stod det 2E på moderkortet. Detta har med RAM-minnena att göra enligt manualen. Är det något galet med minnena eller är mitt nätaggregat dåligt? Jag kan också tillägga att jag bara hade 5 st moderkortsskruvar hemma så mitt moderkort saknar 4 st skruvar. Kan det ha med saken att göra?

Tack på förhand.

Daniel

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

5 skruvar är alldeles för lite och du riskerar att kortet nuddar plåten och kortsluts. Köp nya eller be om några hos närmaste datorverkstad.

CX430 är ett riktigt budgetagg som bör undvikas men fläkten ska starta direkt. Gjorde den inte det kan något vara fel på agget. Vad har du för komponenter i övrigt?

Som tips inför framtiden har XFX "riktiga" nätagg för i princip samma pengar men mycket bättre kvalitet i 450 och 550W.

Edit: Du skriver skruvar, menar du inte distanser? Hur är det med dem?

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

Jag har skruvat dit samtliga distanser men moderkortet sitter alltså fastskruvat med 5 av 9 skruvar. Det
kan omöjligt nudda chassit då det vilar på alla distanser. Jag har dock inte använt de röda brickorna som
jag har sett följa med i vissa skruvpåsar.

Nu har jag bytt nätagg till mitt gamla Zalman HP600 (som har fungerat utmärkt i 4 år) och problemet kvarstår.
Datorn dör efter ca 4-5 sekunder för att sedan starta om och då fungerar allt. Två gånger har den dock startat om ännu en gång för att sedan fungera bra.

Delarna sitter i ett Antec 300 chassi. Moderkort är Asus P8P67 Deluxe, CPU i7 2600K, 2 x 4 GB RAM från Corsair (1,5V), HDD från WD samt en Samsung DVR-RW. Jag har också ett Asus GT430 grafikkort.

Alla värden är fina med en idle temp på ca 25-30 grader, moderkortet är något svalare. Alla fläktar går som dom ska. Jag har monterat minnena i slot 2 och 4 som det står i manualen till moderkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

Problem troligen löst... :)

Jag satte mig ner och började fundera på vilka ändringar jag hade gjort under dag 2 och kom fram till att jag hade slagit på TPU samt EPU på moderkortet. Jag gick in under TOOLS i AI Suite II och såg att jag körde datorn med Turbo V EVO aktiverat samtidigt som jag hade valt Max Power Saving i EPU. Nu har jag ändrat EPU till High Performance som den stod på från början och nu har datorn startat som den ska tre gånger på rad.

Det var mao som det brukar vara:SBS! Skit bakom spakarna!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2011

Flasha om bios så löser det sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad