Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007

Uppgradera 400 MHz DDR

Jag har en gammal P4 2,4 Ghz med 4 minnesplatser/1 kanal. Just nu sitter det en 1 GB sticka, men kan jag uppgradera genom att stoppa i t.ex en 512 MB och en 256 MB?
Det är 400 MHz DDR minne vi snackar om, från typ 2003. Och måste det vara ECC?

I Sisoft Sandra står det:
Memory DC Line - 2,50 volt.
Jag antar att det måste vara samma volt på dom nya modulerna?

Vad betyder CL3?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

1) Ja
2) Nej
3) Ja, default för DDR är 2.5 volt
4) CAS Latency = 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007

Tack för svaren. Följdfråga - Är det nån vits att uppgradera från 1 GB till 1,5 GB eller 2 GB?
Datorn används till att ha en massa Firefoxflikar öppna samt att se tv-avsnitt från olika sajter på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av swahnroger:

Tack för svaren. Följdfråga - Är det nån vits att uppgradera från 1 GB till 1,5 GB eller 2 GB?
Datorn används till att ha en massa Firefoxflikar öppna samt att se tv-avsnitt från olika sajter på.

Med tanke på att Firefox gillar RAM-minne kan det nog inte skada. Speciellt inte om du kör 4an, som i alla fall på min dator gillar att använda ~1GB med ca 20 flikar.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av ToJa92:

Med tanke på att Firefox gillar RAM-minne kan det nog inte skada. Speciellt inte om du kör 4an, som i alla fall på min dator gillar att använda ~1GB med ca 20 flikar.

Mjo, mitt personliga rekord på den nya datorn med 4 GB RAM ligger på 2,6 GB åt Firefox, men då kraschade skiten också