Helgsnack: "Är det värt att köpa surfplatta?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Är det värt att köpa surfplatta?"

Sommaren närmar sig med stormsteg, och för veckans helgsnack efterfrågas tankar, åsikter samt erfarenheter runt surfplattan som semesterkompanjon.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skulle gärna ha en men tycker dem är dyra.

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

dyrt, finns mer i världen än en sån.

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Avstängd

Ipad 2 är ju ända gedigna just nu :/ Android versionerna verkar lite halv krassliga ännu men det kanske uppdateras med ny mjukvara?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

För 5000:- hade jag köpt en ipad2 utan tvekan, problemet kommer om man har mer än ett barn då räcker det inte med en, men det problemet blir ju samma med t.ex. en laptop.

Har en ipad som jag köpte förra året och den används flitigt av både mig och frugan.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

För dyrt, iaf ipad. Hoppas att det kommer komma några vetiga android snart

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är värt just nu. Till sommaren, när det kommit androidplattor med flash, ja. För att köpa en SURFplatta, som inte går att surfa på helt, det säger ju emot sig självt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

onödigt enligt mig en liten kraftfull laptop är bättre. Tex ta i pad vs macbook air 11 skulle klart tagit laptopen skönare att skriva på snabbare... Käns som en så onödig pryl även ifall den är kul att spela lite spel på så är det fortfarande roligare att typ spela mv2 på en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

För dyrt, iaf ipad. Hoppas att det kommer komma några vetiga android snart

Då får du nog vänta ett bra tag då de android modeller som visats på mässor ligger högt i pris.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk

Jag skulle ju gärna vilja ha en surfplatta. Det är ju jättesmidigt men... det är så dyrt och jag ska lägga pengarna på en ny speldator. Kanske i höst

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Skulle själv inte köpa en surfplatta förens man kan få Ipad kvalité för runt 1000 kr.

På tok för dyrt imo. :/

Permalänk
Medlem

Det finns för dåligt utbud nu. Trist nog så är Ipad 2 bäst och den kan inte spela flash. Det gäller alltså att vänta på Androidplattorna. Asus Transformer verkar intressant som tusan.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

onödigt enligt mig en liten kraftfull laptop är bättre. Tex ta i pad vs macbook air 11 skulle klart tagit laptopen skönare att skriva på snabbare... Käns som en så onödig pryl även ifall den är kul att spela lite spel på så är det fortfarande roligare att typ spela mv2 på en laptop.

Du jämför en produkt som kostar 9500:- i billigaste utförande med en som kostar från 4400:-
Med andra ord en helt meningslös jämförelse.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Skulle tagit en laptop före en surfplatta för samma pris alla dagar i veckan, Visst en surfplatta kanske är lite smidigare... Men man får ett väldigt mycket mer begränsat OS och prestandan är ju därmed mycket sämre en i en laptop för samma pris.. Tycker inte det är ett dugg värt att köpa en surf platta atm..

Permalänk

Känns som en onödig pryl imo, jag skulle lagt pengarna på en laptop istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Är det värt att köpa surfplatta?"

Nej.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

I dagsläget, nej.
Det är för lite (ingen) konkurrens på den marknaden, vilket gör prissättning och produktutbud undermåligt. Min spåkula säger 9-12 månader, då kan det vara intressant

Permalänk
Medlem

En laptop är mycket kraftfullare och fylld med mer funktioner än någon av dagens surfplattor.

Plattor har precis börjat komma ut med dual core och ny grafik, det som krävs är fler utvecklare så att konkurrensen blir stenhård och priserna sjunker.

Köpte nyligen en bärbar åt min morsa för 2499 kr med Dual core intel och allt på den flyter på som det ska, man kan göra allt utom spela spel och redigera stora filmer.

Måste komma flera android plattor som är budget modeller för att det ska funka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r.olofsson:

Känns som en onödig pryl imo, jag skulle lagt pengarna på en laptop istället.

De är ju så klumpiga...dessutom så är ju touch paden helt värdelös!! Väntar tills det kommer touch screen till laptops

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Varför hänga upp sig på om man ska ha en platta eller en laptop?
Har själv både och ibland är det smidigt att sitta med plattan och ibland är laptopen smidigare. En surfplatta är ingen laptop och jag hoppas att det aldrig blir det för då är det ingen surfplatta längre utan bara en laptop.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0rk:

Du jämför en produkt som kostar 9500:- i billigaste utförande med en som kostar från 4400:-
Med andra ord en helt meningslös jämförelse.

Det är väl inte värre än att jämföra en bil med en moppe när man diskuterar transportmedel. Bilen är dyrare och kan mer men vissa behöver inte mer än en moped för att ta sig från A till B.

Permalänk
Medlem

Ja!

(Skriver från min 2 dagar gamla iPad 2, sittandes på en lång bussresa)

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga nej om man fick en genom jobbet eller liknande, men betala för en själv, nej tack jag tar nog hellre en bärbar.
Men visst finns det "vill ha" begär som med allt annat nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Det är väl inte värre än att jämföra en bil med en moppe när man diskuterar transportmedel. Bilen är dyrare och kan mer men vissa behöver inte mer än en moped för att ta sig från A till B.

Hehe ja det är ju ett annat sätt att se på det

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Jag tycker inte att det är värt just nu. Till sommaren, när det kommit androidplattor med flash, ja. För att köpa en SURFplatta, som inte går att surfa på helt, det säger ju emot sig självt.

Skrivet av pecill:

Det finns för dåligt utbud nu. Trist nog så är Ipad 2 bäst och den kan inte spela flash. Det gäller alltså att vänta på Androidplattorna. Asus Transformer verkar intressant som tusan.

Det är rätt skönt att slippa flash tycker jag. Jag kör flash-blocker i firefox när jag kör på datorn just för det. De enda siterna som behöver white-listas är typ youtube/vimeo och de har ju alternativ för iOS (ipad).

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Det är det helt klart! Använder knappt min MacBook Pro nu när jag har en iPad. Funderar tillochmed på att skaffa mig en till. iPad 2 då.

Permalänk
Medlem

På ebay är de värt för en 1000lapp inte för en värdelös ipad eller nått annat skräp.
Kostar ju lika mycket som en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

Många ser surfplatta som en lyxprodukt, iaf ett kompliment till dator, men jag funderar faktiskt på att köpa en till min mormor, som inte haft nån dator tidigare, så att hon kan maila och surfa. Det är ju mindre krångel med drivrutiner och antivirus och liknande och det är lättare att lära sig peka på det man vill än att navigera med mus och tangentbord. Hon verkar också positiv till den idén.

Nån som har nån synpunkt på detta?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Nej, finns inget som motiverar inköp av en "surfplatta" Men ett utmärkt exempel på att allt går sälja med rätt reklam. Datorn gjorde att vi inte enbart var konsumenter på nätet då vi kan bidra, diskutera osv. Surfplattor gör oss till lydiga konsumenter igen när man tar bort det enkla sättet att kommunicera och reducerar oss till klickande konsumenter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Surfplattor är en intressant produktkategori. I nuläget så är det endast ipad2 som är värt priset. Eftersom jag av principskäl inte använder mina privata pengar till att gynna Apple så väntar jag med att köpa nån tills det kommit vettiga öppna alternativ.