Helgsnack: "Är det värt att köpa surfplatta?"

Permalänk
Medlem

För mig är asus transformer ett självklart köp när den lanseras. Smidigheten hos en surfplatta är överlägsen en laptop och när man slösurfar på olika tidningar, börsen, youtube, SVT play, Sweclockers eller vad man nu hittar på så är den perfekt.

Anledningarna till att jag köper tablet är: Batteritiden är lång, vikten är låg, skärmen är i bra storlek för ändamålet, surfningen går snabbt (iaf på ipad 2), låg uppstarningstid, fjärrkontroll till datorn och många olika spel / appar. Plattan är perfekt att ta med på resan (oavsett om du åker iväg på en flygresa eller tar en sväng ut till en närliggande holme med båten). Att använda tiden som man spenderar på flygplanet till att läsa lita mail eller spela lite spel är riktigt användbart! Har även använt ipaden som gps där den har uppfyllt mina förväntningar och har hjälpt mig att hitta rätt flera gånger.

När man dessutom kan ansluta ett tangentbord för att skriva längre foruminlägg eller skriva lite i word osv. så får datorn ännu fler användningsområden!!!

Jag skulle aldrig få för mig att under några längre pass ligga och surfa på min mobil då skärmen helt enkelt är för liten för ändamålet. Laptopen har tillräckligt bra skärm men blir varm och är för stor & klumpig. Skall jag spela "riktiga" spel så använder jag min stationära eller xboxen (beroende på vilket spel det är).

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

För mig käns "surfplattan" minst sagt överflödig, den hamnar i en gråzon mellan laptop och mobiltelefon.

Inte för att jag bara köpt livsnödvändiga prylar i mina dagar, men hela hysterin kring dessa plattor(framförallt apples variant) gör mig nästan förolämpad, hade inte köpt en om jag så sket pengar.

Skulle kunna fortsätta gnället med tex avsaknadet av flash mm men släpper det och återgår till att ignorera produktens existens......

iaf till den dagen det kommer en med vikbar skärm .. va väll på gång lr? aja .. =P

Permalänk
Moderator
Moderator

VM i att förenkla frågan; Är det värt det - ja eller nej?

Bena upp konceptet? Det ryms alldeles för mycket i begreppet surfplatta.
Är det värt det för vem? Vi har väldigt olika behov.

Idag börjar utbudet bli såpass brett att denna gråzon mellan smartphone och laptop är väldigt diffus. Man kan få med olika OS, olika hårdvara och massor med blandade funktioner. Det är inte så lätt att kategoriskt säga, ja eller nej.

I ena änden av skalan har vi de användare som vill nyttja den för media konsumtion (detta gör alla till viss grad och därför finns också flest varianter för detta) och i andra änden media kreation (minsta användargruppen och ofta rätt dyra därav).

Media konsumtion
Surfa, läsa post, skriva forumsinlägg, spela enkla spel.

Media kreation

Skriva dokument, rita grafiskt, editera layouts, vara uppkopplad mot ett större nätverk för samordnande funktioner (se sjukhus som ett bra exempel eller annan form av verksamhet). Egentligen allt som kan dra nytta av enkelheten och översikten som touchscreen funktionaliteten kan ge (ofta i kombination med input av en penna).

Personligen ser jag en framtid där

  • hela blankett & formulärs "industrin" förenklas till plattor och e-forms. Textigenkänning, ticka boxar, signera och skicka in.

  • dagligvaruhandeln och expediterna hanterar beställningar till underleverantören direkt från plattan när de går och tittar i butiken. Lagerpåfyllnad alltså.

  • lagerhantering (finns i viss form idag) sköts från en platta.

  • "shoppinglista", prisjakt är på god väg med sina mobila tjänster. Tänk om man kunde göra det för en hel shoppinglista med kartlänkar över shoppingcentrat? Som erfaren packåsna så är det ingen dum tanke...

Listan kan göras rätt lång över framtida möjligheter, har inte brytt mig om att spalta upp fördelarna idag. Det vet ni nog redan. I slutänden är det ni själva som beslutar om ni har nytta av eller råd med en platta. Idag är den absolut inte nödvändig för gemene man. Men det är roligt att ha en kan jag lova.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phroggyy:

..."gårdagens stationära", är du ett troll? bärbara kommer inte bli lika kraftfulla som stationära, och surfplattor inte lika kraftfulla som bärbara, motiverar detta svar på förfrågan. man kan lika gärna ha en 10,1" laptop som en 10,1" surfplatta? det är inte 90-talet då bärbara var tjocka och klumpiga, kolla på Macbook Air börja argumentera.. Sen skulle man väl inte sätta sig vid skrivbordet med en bärbar? då har man ju en stationär! Laptops har batterier och de flesta har trådlöst nätverk eller mobilt bredband = inga sladdar.

Det var det dummaste jag hört.
..en stationär dator kommer aldrig bli lika kraftfull som en stordator. En 3" hdd diskettenhet aldrig rymma lika mkt som en 5" hdd. Finns det några stordatorer eller 5" hdd hemma hos folk idag?

Nej.. en laptop är totalt obrukbar i soffan eller sängen eller till o kunna använda på nåt som helst smidigt sätt överhuvudtaget om du inte sätter dig i kontorsställning. O det är inte normalt år 2010 ens.
Aldrig att jag ligger på rygg i soffan o håller upp en Macbook air i luften framför mig. Den bärbara går inte o ha med sig nånstans utan flyttlåda.
Har man en stationär vid skrivbordet.. ja då är det ännu värre... fy fan för kablar damm o skit. Min stationära ligger nedbakad i vardagsrummet under en heltäckande tv-bänk o driver allt. O där stannar den. Funkar bra. Men vill inte se skiten eller bära omkring med den. Laptop är smidigare men långtifrån brukbar som en bok eller tidning.

Permalänk
Medlem

För alla dom som tänker köpa platta

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av m96:

Det var det dummaste jag hört.
..en stationär dator kommer aldrig bli lika kraftfull som en stordator. En 3" hdd diskettenhet aldrig rymma lika mkt som en 5" hdd. Finns det några stordatorer eller 5" hdd hemma hos folk idag?

Nej.. en laptop är totalt obrukbar i soffan eller sängen eller till o kunna använda på nåt som helst smidigt sätt överhuvudtaget om du inte sätter dig i kontorsställning. O det är inte normalt år 2010 ens.
Aldrig att jag ligger på rygg i soffan o håller upp en Macbook air i luften framför mig. Den bärbara går inte o ha med sig nånstans utan flyttlåda.
Har man en stationär vid skrivbordet.. ja då är det ännu värre... fy fan för kablar damm o skit. Min stationära ligger nedbakad i vardagsrummet under en heltäckande tv-bänk o driver allt. O där stannar den. Funkar bra. Men vill inte se skiten eller bära omkring med den. Laptop är smidigare men långtifrån brukbar som en bok eller tidning.

skulle väl säga att det beror på vad man ska göra Om du brukar surfa i soffan/sängen så är ju en surfplatta bra att ha, en bärbar är bra om du vill ha alla filer med dig eller jobbar på mer än ett ställe (hemma och kontoret t ex), och jag som spelar mycket och redigerar men inte behöver något portabelt väljer en stationär, ingen av dessa tillhör gårdagen utan alla har sin plats Sen är det ju 2011 kan jag lägga till som sidenote

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk

För mig är det värt det, har tvivlat länge dock innan jag fixa min nuvarande ipad. Har Laptop (faktiskt två) i jobbet som jag måste använda, numer står den ena dock som stationär hos kunden jag besöker för tillfället. Laptop nr2 behöver jag vid föreläsningar. Allt där imellan klarar jag mig med ipaden, till t.ex. mail, presentationer (grym som ritplatta vid större föreläsningar då man inte kan rita på whiteboard), enklare arbetsuppgifter i windows-appar (dock suger dessa oftast då dom inte är gjorda för en liten touch-skärm). Jag använder den hemma för att fjärrstyra min arbetsstation och barnens dator om dom behöver hjälp när jag inte är hemma, fjärr till xbmc, spel etc. Barnen och sambon använder den också flitigt. Ska köpa en eller två till när jag åker över till USA i maj. I övrigt använder jag den även när jag jobbar som ljudtekniker (även iphonen), för t.ex. db-mätare (tillräckligt exakt, diffar på ca 1db men cappad på 105db). Största nyttan är dock att jag kan fjärrstyra mixerborden med den. D.v.s. att jag kan stå på scenen och ratta monitorljud, stå ute i publiken när man har dålig mixerplats etc. Extremt prisvärda produkter.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Funderar själv på surfplatta efter sommarn. kan inte så mycket om det men transformer verkar fet som sagt!

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

så länge det inte kommer 24tums ipads eller laptops så vet jag en väldigt bra anledning att ha en stationär dator

En kabel från iPaden eller laptopen till TVn, alt. wifianslutning, poäng med stationär dator = eliminerad.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

En kabel från iPaden eller laptopen till TVn, alt. wifianslutning, poäng med stationär dator = eliminerad.

en apple mini displayport > hdmi kostar 300... då tar jag lite mer RAM till min stationära ist

Sen så får de mer prestanda för pengarna om du köper en stationär.

Köper du en laptop så kan du inte bygga ihop den själv (vilket är halva nöjet med att köpa en ny dator)

Om du känner att du inte nöjer dig med din laptop så måste du köpa en helt ny, men om du har en stationär så är det bara att köpa en ny processor eller vad det är man känner att man behöver.

Köper du en stationär (byggsats eller inet taurus/vox eller liknande) så slipper du massa reklamprogram från acer inbäddat i windows.

Oj, där kom lite fler anledningar

Permalänk
Medlem

Just nu känns det som en onödig pryl. En surfplatta är ju som det låter en platta för Internet. Användarområdet är för smalt.

Det behövs en mycket kraftfullare men också strömsnåla processorer (både cpu och gpu), men utan att kompromissa med den slanka formen. Lång batteritid är också väldigt viktigt, utan att batteriet väger för mycket. 8 timmar vore alldeles utmärkt. Dessutom ska den kunna ta de flesta olika minnesformat, ja helt enkelt kunna klara av det som en stationär dator kan.

Att ersätta ett tangentbordet så att det känns bekvämt att mata in text på snabbt och smidigt verkar vara en svår "nöt" att knäcka. Särskilt då man normalt inte brukar använda sig av "pekfingervalsen".

Det krävs mycket av tillverkarna. Det tar nog minst 5 år till innan det blir verklighet.

Visst blir man imponerad att Apples variant på surfplattan, men jag tror att den blir en dammsamlare i bokhyllan efter ett tag. Att betala för en del Appar gör den inte särskilt attraktiv. I alla fall inte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Just nu känns det som en onödig pryl. En surfplatta är ju som det låter en platta för Internet. Användarområdet är för smalt.

Jag använder min dagligen, ser film, spelar småspel, surfar runt på internet...

Se film är onödigt, spela spel är extremt onödigt, och surfa runt på internet är ännu mer onödigt..

Igenkligen borde vi alla jobba 24/7 för att uppnå kvoten av att icke göra nått onödigt, dock är det onödigt och jobba eftersom vi kommer dö inom en 50-60års tid, så vad är meningen med vårt liv?

Så jag köpte en iPad 2 efter den eftertanken.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cresoll:

Användarområdet är för smalt.

Det behövs en mycket kraftfullare men också strömsnåla processorer (både cpu och gpu), men utan att kompromissa med den slanka formen. Lång batteritid är också väldigt viktigt, utan att batteriet väger för mycket. 8 timmar vore alldeles utmärkt. Dessutom ska den kunna ta de flesta olika minnesformat, ja helt enkelt kunna klara av det som en stationär dator kan.

Att ersätta ett tangentbordet så att det känns bekvämt att mata in text på snabbt och smidigt verkar vara en svår "nöt" att knäcka.

Nja, definieras inte produktkategorin lite av att det främsta användningsområdet är att visa information (främst internet)? Det är förvisso trevligt om det inte är alltför omständligt att skriva kortare texter, men så mycket bättre än ipad-lösningen blir det nog inte inom överskådlig framtid och att de skall klara allt som en stationär dator kan är väl inget rimligt krav; för sådana användare finns redan stationära datorer, eller bärbara om mobilitet är viktigt - anledningen till surfplattornas framgång är väl snarare att många kan tänka sig att offra finesser man sällan använder till förmån för ett smidigare fysiskt format.

Jag vet inte heller varför det skulle behövas så mycket kraftfullare processorer; de gör väl redan idag det man vill rätt bra (ipad2 är förvisso roligare än ipad1 när man växlar mellan webbsidor och liknande, men det anses väl främst bero på att mängden minne har utökats)? Snabbare är förvisso vanligtvis roligare, men så viktigt kan det väl inte anses? Inte som till exempel vikt eller batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Just nu känns det som en onödig pryl. En surfplatta är ju som det låter en platta för Internet. Användarområdet är för smalt.

Det behövs en mycket kraftfullare men också strömsnåla processorer (både cpu och gpu), men utan att kompromissa med den slanka formen. Lång batteritid är också väldigt viktigt, utan att batteriet väger för mycket. 8 timmar vore alldeles utmärkt. Dessutom ska den kunna ta de flesta olika minnesformat, ja helt enkelt kunna klara av det som en stationär dator kan.

Att ersätta ett tangentbordet så att det känns bekvämt att mata in text på snabbt och smidigt verkar vara en svår "nöt" att knäcka. Särskilt då man normalt inte brukar använda sig av "pekfingervalsen".

Det krävs mycket av tillverkarna. Det tar nog minst 5 år till innan det blir verklighet.

Visst blir man imponerad att Apples variant på surfplattan, men jag tror att den blir en dammsamlare i bokhyllan efter ett tag. Att betala för en del Appar gör den inte särskilt attraktiv. I alla fall inte för mig.

Om du "behöver" det allra värsta hårdvarumässigt så kommer ju alltid en stationär vara att föredra.

En iPad 2 är rapp som attan och spelen anpassade för den ser redan idag otroligt bra ut. Visst är det alltid trevligt med snabbare hårdvara men att de som finns idag inte skulle vara tillräckligt för att göra produkten användbar fel. Tangentbordet har jag inget problem med och om man nu har det kan man ju köpa sig ett BT-tangentbord tex.

Som sagt, jag tror (och vill) inte att plattorna skall ersätta en stationär/kraftfull bärbar. För många som inte är i behov av det värsta och mestadels surfar, mailar, kollar på film och spelar lite kanske så kommer definitivt plattan vara ett alternativ dock.

För privat bruk så använder jag nästan enbart min platta.

Sen att apparna kostar pengar förstår jag inte varför det skulle göra den mindre attraktiv. De flesta hederliga människor betalar pengar för de mjukvaror vi köper till våra datorer så varför skulle det vara skillnad när det gäller plattorna? Priserna ligger ofta långt under var de kosta för andra platformar ändå.

Permalänk
Skrivet av Z0rk:

Då får du nog vänta ett bra tag då de android modeller som visats på mässor ligger högt i pris.

Motorola Xoom (32gb) kostar lika mycket som en ipad 2 3g med 16gb. Ipad 2 är inte särskilt mycket billigare än andra plattor.

Permalänk
Medlem

Är netbooks ett utdöende släkte numera eller vaddå? Tycker de har hamnat i skymundan av plattorna...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr. Vico:

Är netbooks ett utdöende släkte numera eller vaddå? Tycker de har hamnat i skymundan av plattorna...

Så är det nog; de konkurrerar ju om ungefär samma användare och surfplattorna är väl bättre på det mesta?

Permalänk
Medlem

Köpte min iPad för dryga halvåret sedan och den är ett bra substitut till en TV i sovrummet. Man kan slösurfa och spela lite spel på den men framförallt se film och serier från den stationära datorn genom programmet Air Video vilket funkar kanoners, även med 720p material! Är det något man behöver göra på datorn ja då är det bara att sparka igång RealVNC och få upp dataskärmen och klicka vidare.

Ut över detta, tja, är väl en kul produkt men inget måste om ni frågar mig, var mest ett impulsköp från min sida

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Så är det nog; de konkurrerar ju om ungefär samma användare och surfplattorna är väl bättre på det mesta?

Ja förutom prestandan, tangent borde, lagrings plattsen och office paketen som en netbook har.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matnojje:

Ja förutom prestandan, tangent borde, lagrings plattsen och office paketen som en netbook har.

Att köra office på en netbook är väl ändå något av en nödlösning (även om det är trevligt att det går); de flesta köper dem väl ändå just för att surfa, läsa e-post, se på film under resor eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att köra office på en netbook är väl ändå något av en nödlösning (även om det är trevligt att det går); de flesta köper dem väl ändå just för att surfa, läsa e-post, se på film under resor eller liknande?

Jag har en för att skriva på föreläsningar och jag har skrivit en hel b-uppsats på den. Det finkar när man vant sig. Ända nackdelen är att när ja sen ska skriva på ett normalt tangent bord så träffar ja fel tangenter.

Min surf platta som är totalt onödig används däremot för att se film på bussen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Jag använder min dagligen, ser film, spelar småspel, surfar runt på internet...

Se film är onödigt, spela spel är extremt onödigt, och surfa runt på internet är ännu mer onödigt..

Igenkligen borde vi alla jobba 24/7 för att uppnå kvoten av att icke göra nått onödigt, dock är det onödigt och jobba eftersom vi kommer dö inom en 50-60års tid, så vad är meningen med vårt liv?

Så jag köpte en iPad 2 efter den eftertanken.

Jag hålller med bra filosofi. Jag menar hela den här sidan handlar om onödig heter, ingen kan säga att en speldator för typ 20 000kr är nödvändigt när man kan köpa en dator för 500kr begangnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H.L:

Transformern är definitivt i mina ögon en riktig ersättare till netbook, kommer med största sannolikhet ersätta min EEE jag har nu.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr. Vico:

Är netbooks ett utdöende släkte numera eller vaddå? Tycker de har hamnat i skymundan av plattorna...

Nja det är väl en sanning med modifikation, det har väl snarast tvingat fram ett prisfall på kraftigare maskiner, culv baserade maskiner med normalt win 7 64 och mera lagringsutrymme o minne kan man ju få kring 4000kr idag, de är nått annat än en atom maskin med krympta os o dyl, min lilla culv maskin går utmärkt att köra office på och ha med sig på högskolan och allt annat, det enda den inte klarar är egentligen spelande och riktigt tunga grafiska saker, men allt man normalt gör som "svensson" fixar den ju galant, den hade ju prestandamässigt varit en "prestandamaskin" för 5-6år sedan, nu får man samma prestanda i en liten 1.5kilo tung maskin som går på batteri i ca 8h, tänk på att mobilerna idag är värre än en spelmaskin från tiden kring sekelskiftet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

en apple mini displayport > hdmi kostar 300... då tar jag lite mer RAM till min stationära ist

Sen så får de mer prestanda för pengarna om du köper en stationär.

Köper du en laptop så kan du inte bygga ihop den själv (vilket är halva nöjet med att köpa en ny dator)

Om du känner att du inte nöjer dig med din laptop så måste du köpa en helt ny, men om du har en stationär så är det bara att köpa en ny processor eller vad det är man känner att man behöver.

Köper du en stationär (byggsats eller inet taurus/vox eller liknande) så slipper du massa reklamprogram från acer inbäddat i windows.

Oj, där kom lite fler anledningar

Jojo, allt det där stämmer ju. För dig (och mig också), men för de som inte är det minsta geekiga stämmer det inget vidare. Av de jag känner är det inte så himla många som bygger egna datorer, utan de köper en ny dekaltrimmad Acer för 5000:- som fungerar som skit efter två år och då köper de en ny. För DEN målgruppen, och dom är vääldigt många, som inte behöver/vill mecka hårdvara och jaga FPS utan bara surfa, maila, kolla lite film/tv och lyssna på sina låtar tror jag en platta är ett klockrent val. Redan idag.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Just nu känns det som en onödig pryl. En surfplatta är ju som det låter en platta för Internet. Användarområdet är för smalt.

Det behövs en mycket kraftfullare men också strömsnåla processorer (både cpu och gpu), men utan att kompromissa med den slanka formen. Lång batteritid är också väldigt viktigt, utan att batteriet väger för mycket. 8 timmar vore alldeles utmärkt. Dessutom ska den kunna ta de flesta olika minnesformat, ja helt enkelt kunna klara av det som en stationär dator kan.

Att ersätta ett tangentbordet så att det känns bekvämt att mata in text på snabbt och smidigt verkar vara en svår "nöt" att knäcka. Särskilt då man normalt inte brukar använda sig av "pekfingervalsen".

Det krävs mycket av tillverkarna. Det tar nog minst 5 år till innan det blir verklighet.

Visst blir man imponerad att Apples variant på surfplattan, men jag tror att den blir en dammsamlare i bokhyllan efter ett tag. Att betala för en del Appar gör den inte särskilt attraktiv. I alla fall inte för mig.

På vilket sätt är prestandan för dålig på dagens surfplattor, typ ipad? Menar du att den inte klarar av att rendera webbsidor, spela musik, visa bilder, film och mail med dagens prestanda? Konstigt för det går alldeles utmärkt på min ipad G1. Snabbare GPU och CPU och mer minne är ju givetvis välkommet men prestandan räcker gott och väl. Visst behövs det för spel men det är en surfplatta inte en gameboy.

Batteritiden är förövrigt mer än 8h. Och det är inga problem att läsa minneskort i tex iPad.

Kan hålla med dig om att touchtangentbord inte är de är det bästa att skriva på men det räcker för att skriva forumsinlägg och måste man nu skriva en hel bok på sin surfplatta vilket produkten inte är tänkt för så går det att använda ett externt tangentbord. En surfplatta är inget produktionsverktyg som en PC dator. Surfplattor är inte tänkt att ersätta stationära eller bärbara datorer.

Det sistnämda blir jag i alla fall riktigt förbannad när jag hör, antar att du själv jobbar gratis eller pluggar till att jobba gratis när du blir vuxen. Det är ju inte så att tredjepartsutvecklare i allmänhet lägger ner hundratals timmar på sin fritid eller arbete utan att få lön för deras tid och slit.

Permalänk
Medlem

Detta har säkert redan tagets upp men jag vill ändå lyfta fram det. Är det inte märkligt att man släpper en produkt som enbart är till för webben men man väljer att inte stöda Flash som man faktiskt får erkänna är en stor del av webben?

Jag vet att Apples tekniska anledning är att det drar för mycket ström men är det inte upp till användaren att avgöra? Om man personligen håller med så kan man bara stänga av det men jag tror de flesta hade kört med det påslaget. Drar det inte relativt mycket ström att se en HD film?

Jag skulle vilja påstå att ett stort nöja på webben är webspel och dessa är oftast flash, så hur tänker man när man släpper en produkt som inte stöder detta?

Vad finns det för alternativ? Silverlight? Fungerar det ens på IPad?

Nu verkar det som att ex Asus Transformers stöder flash och då börjar vi faktisk nå en mogen produkt som går att köpa. Och att koppla ihop plattan med ett tangentbord är endast en naturlig utveckling, konstigt bara att det inte gjordes på andra hållet men då hade vi troligen haft en mycket dyrare produkt från början.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Jag vet att Apples tekniska anledning är att det drar för mycket ström men är det inte upp till användaren att avgöra?

En annan anledning är väl som sagt att flash fungerar så dåligt utan mus att få kan ha glädje av det (förutom för att se annonser)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

En annan anledning är väl som sagt att flash fungerar så dåligt utan mus att få kan ha glädje av det (förutom för att se annonser)?

Det handlar alltså inte bara om en anpassning i flash applikationerna? Jo jag förstår att de flesta idag är anpassade med mus men om möjligheten fanns så hade någon en hel del blivit anpassade (måste ju börja någonstans).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Det som är mest lockande är batteritiden. Att kunna flyga till Asien på en laddning, och då se film konstant i 12h gör en ipad ovärderlig. Hade Air haft samma batteritid hade jag köpt en sån istället.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit