Plugga till (spel)programmerare

Permalänk
Medlem

Det är helt riktigt att många hoppar av programmen ja, så var det i datavetenskap också, efter första året rök en hel del, efter andra året nästan hälften, de som var kvar 3e året var dock kvar 4e och resten också. Vissa kan ha svårt med speciellt programmering, får det efterhängande utan godkänt, sedan får man inte plugga påbyggande kurser osv, det gäller att man lär sig allt så snabbt som möjligt och inte hoppar över grejer, det får man ändå sota för i framtiden, tro mig. Men iaf, på 4e & 5e året så var det väldigt få man kände igen, kan ju vara så att en del nöjde sig med c examen också.

Permalänk
Medlem

Detsamma gäller matten på ingenjörsprogrammen. Man ska inte dömma program på de avhoppade, utan på de som examineras.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontewut:

Jag går första året på Dataspelsutveckling - programmering i Skövde och hittills är jag supernöjd med programmet och kurserna. Det stämmer att många hoppar av, i min årskurs var vi nog 60 pers när vi började och nu i slutet av 1an är vi nog 30-40 kvar. Anledningen till detta är att det är ett ganska högt tempo, i alla fall jämfört med gymnasiet men ett milt tempo jämfört med t.ex. Teknisk fysik på Chalmers. Jag läste programmering A-C på gymnasiet och det jag lärde mig där gick vi igenom på ungefär 2 veckor. Värt att nämna kan vara att många som inte har provat på programmering tidigare tar fel på skillnaden mellan att göra spel och att spela spel.

Det är egentligen som vilken programmeringslinje som helst, förutom att vi läser 2 spelprojekt (med andra inriktningar som design, grafik och ljud), datorgrafik, spelfysik och en kurs i AI.

Om du har några mer frågor så är det bara att hojta till!

Sjysst svar tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontewut:

Jag går första året på Dataspelsutveckling - programmering i Skövde och hittills är jag supernöjd med programmet och kurserna. Det stämmer att många hoppar av, i min årskurs var vi nog 60 pers när vi började och nu i slutet av 1an är vi nog 30-40 kvar. Anledningen till detta är att det är ett ganska högt tempo, i alla fall jämfört med gymnasiet men ett milt tempo jämfört med t.ex. Teknisk fysik på Chalmers. Jag läste programmering A-C på gymnasiet och det jag lärde mig där gick vi igenom på ungefär 2 veckor. Värt att nämna kan vara att många som inte har provat på programmering tidigare tar fel på skillnaden mellan att göra spel och att spela spel.

Det är egentligen som vilken programmeringslinje som helst, förutom att vi läser 2 spelprojekt (med andra inriktningar som design, grafik och ljud), datorgrafik, spelfysik och en kurs i AI.

Om du har några mer frågor så är det bara att hojta till!

Jag har sökt till Dataspelsutveckling - Programmering i Skövde till hösten. Jag gick på BTH först men hoppade av, för jag håller med. Tempot är mycket högre i början. Men då var jag ganska skoltrött.

Jag gör ett blindval i år igen, har inte varit på skolan och kollat. Då roligt att höra ifrån någon som går där.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Jag har sökt till Dataspelsutveckling - Programmering i Skövde till hösten. Jag gick på BTH först men hoppade av, för jag håller med. Tempot är mycket högre i början. Men då var jag ganska skoltrött.

Jag gör ett blindval i år igen, har inte varit på skolan och kollat. Då roligt att höra ifrån någon som går där.

Oh vad roligt! Jag kommer förmodligen vara fadder åt dig på nollningen också. Under nollningen (eller officiellt, introduktionen) som pågår under första veckan rekommenderar jag att vara med så mycket som möjligt men det vet du nog redan från BTH. Det som är roligt med Skövde är den sammanhållning som finns mellan studenter på DSU (Dataspelsutveckling). Jag har lärt känna många desginers, grafiker och ljudläggare istället för bara programmerare. Vi var totalt 185st DSU studenter i vår årskull och alla har ju ungefär samma intressent vilket gör det väldigt lätt att hitta massvis med vänner.

Eftersom du har lite programmeringskunskaper från BTH så kommer det nog inte vara några problem i de första kurserna men jag kan ändå rekommendera att försöka lägga en 30-40 timmar i veckan för att inte hamna efter och få jobba typ 60-70 timmar veckan de sista veckorna. Vissa har fortfarande inte lärt sig det.

Vi ses i höst!

Permalänk
Medlem

Jag läste en kurs på Högskolan på Gotland i Speldesign vilken var helt ok. Vill man syssla med spel så kan det vara en bra grund att börja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontewut:

Oh vad roligt! Jag kommer förmodligen vara fadder åt dig på nollningen också. Under nollningen (eller officiellt, introduktionen) som pågår under första veckan rekommenderar jag att vara med så mycket som möjligt men det vet du nog redan från BTH. Det som är roligt med Skövde är den sammanhållning som finns mellan studenter på DSU (Dataspelsutveckling). Jag har lärt känna många desginers, grafiker och ljudläggare istället för bara programmerare. Vi var totalt 185st DSU studenter i vår årskull och alla har ju ungefär samma intressent vilket gör det väldigt lätt att hitta massvis med vänner.

Eftersom du har lite programmeringskunskaper från BTH så kommer det nog inte vara några problem i de första kurserna men jag kan ändå rekommendera att försöka lägga en 30-40 timmar i veckan för att inte hamna efter och få jobba typ 60-70 timmar veckan de sista veckorna. Vissa har fortfarande inte lärt sig det.

Vi ses i höst!

Låter väldigt bra. Jag ser väldigt mycket fram emot att träffa nya kompisar och gärna folk från andra inriktningar också. Var väl så på BTH med men då var vi blandade hela tiden så man visste typ inte vilka som gick vad. Ser fram emot att plugga, men även vara med kompisar och hitta på roliga saker.

Kommer inte flytta med en gång så hoppas kunna vara med på så mycket som möjligt ändå.

Men hoppas verkligen att jag kommer in och ser fram emot att börja plugga till höst.

Så kanske vi ses

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk

Jag sökte också till skövde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokhylla2000:

Jag sökte också till skövde

Härligt! Blev det programmering eller?

Permalänk
Skrivet av jontewut:

Härligt! Blev det programmering eller?

Yes, sökte både grafik och programmering. Är osäker på programmering då jag inte är så bra på fysik. (Läser det just nu på komvux).

Permalänk

Gött, fler dsuare alltså! ;D
Håller med Jonte. Riktigt mycket skönt folk alltså. Själva utbildningen tror jag blir mycket vad man gör den till. Man kan (iaf som grafiker) slacka på ganska stabilt och ändå kanske få godkänt. Men om man faktiskt ska lära sig något gäller det nog att man ligger i och är motiverad. Tror iof programmeringen är avsevärt mycket hårdare, men du fattar poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokhylla2000:

Yes, sökte både grafik och programmering. Är osäker på programmering då jag inte är så bra på fysik. (Läser det just nu på komvux).

Just fysik och programmering är inte väldigt relatera. Det kommer väl endast vara viktigt i kursen Spelfysik som vi läser tredje året. Det viktiga är att du förstår programmeringstänket. Men behöver inte vara bra på matte för att programmera, men självklart hjälper det, speciellt i spel. Så fokusera in på de grundläggande ämnena, har du svårt för fysik så kan det ju vara att du inte lär dig det på ett roligt sätt. Spelfysik å andra sidan kanske du kan relatera till ditt fritidsintresse vilket gör det roligare och därmed mycket enklare att lära sig.

Grafik är också ett häftigt program, det är precis som Generalkyckling säger (se posten ovan) ganska lätt att slappa sig igenom vilket gör att man kan jobba mycket på fritiden med just det man är intresserad av att arbeta med. Till exempel att träna på 3D-modellering eller 2D-grafik i Photoshop beroende på vad man vill jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokhylla2000:

Gött, då kanske vi hamnar i samma klass(eller vad man kallar det på högskolan) om vi båda kommer in på programmering Eller du kanske valde grafik som förstahandsval.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jontewut:

Just fysik och programmering är inte väldigt relatera. Det kommer väl endast vara viktigt i kursen Spelfysik som vi läser tredje året. Det viktiga är att du förstår programmeringstänket. Men behöver inte vara bra på matte för att programmera, men självklart hjälper det, speciellt i spel. Så fokusera in på de grundläggande ämnena, har du svårt för fysik så kan det ju vara att du inte lär dig det på ett roligt sätt. Spelfysik å andra sidan kanske du kan relatera till ditt fritidsintresse vilket gör det roligare och därmed mycket enklare att lära sig.

Grafik är också ett häftigt program, det är precis som Generalkyckling säger (se posten ovan) ganska lätt att slappa sig igenom vilket gör att man kan jobba mycket på fritiden med just det man är intresserad av att arbeta med. Till exempel att träna på 3D-modellering eller 2D-grafik i Photoshop beroende på vad man vill jobba med.

Tack för den informationen! Jag har läst Programmering A och C på gymnasiet. Jag valde grafik som andrahandsval fast det verkar roligt att läsa det.

Skrivet av Jimicro:

Gött, då kanske vi hamnar i samma klass(eller vad man kallar det på högskolan) om vi båda kommer in på programmering Eller du kanske valde grafik som förstahandsval.

Jag valde programmering som förstahandsval

Permalänk
Skrivet av jontewut:

Det viktiga är att du förstår programmeringstänket. Men behöver inte vara bra på matte för att programmera, men självklart hjälper det, speciellt i spel.

Vad är det som gör att någon blir en bra programmerare? Vilken egenskap ska vara utmärkande?

Eftersom jag inte är insatt har jag trott att programmering handlar mycket om matematik och eftersom matte inte är något för mig har jag tänkt att programmering inte kan vara något för mig heller.
Däremot är jag väldigt intresserad av design och grafik, med en sån inriktning skulle jag kanske slippa en massa matte? Har läst MaC på gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontewut:

J... Jag läste programmering A-C på gymnasiet och det jag lärde mig där gick vi igenom på ungefär 2 veckor. Värt att nämna kan vara att många som inte har provat på programmering tidigare tar fel på skillnaden mellan att göra spel och att spela spel.

Det är sanningen med många utbildningar på högskola och universitet. På maskin @ KTH när vi läste matlab programmering gick vi igenom allt vi läste i programmering A på gymnasiet och mer därtill under första veckan i princip. Folk som inte är beredda på detta halkar efter direkt och sedan är det jobbigt att ta sig tillbaks

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av APPRENTIcide:

Vad är det som gör att någon blir en bra programmerare? Vilken egenskap ska vara utmärkande?

Eftersom jag inte är insatt har jag trott att programmering handlar mycket om matematik och eftersom matte inte är något för mig har jag tänkt att programmering inte kan vara något för mig heller.
Däremot är jag väldigt intresserad av design och grafik, med en sån inriktning skulle jag kanske slippa en massa matte? Har läst MaC på gymnasiet.

Det här är en jättesvår fråga att svara på. Just spelprogrammering kräver en hel del matte och det är därför vi läser 3 mattekurser. Dom kurserna är ju väldigt generella eftersom ingenjörer också läser dom. Men när du väl programmerar spel så är ju inte matten i samma kontext som på t.ex. gymnasiekurserna när man satt i klassrum och räknade på en massa uppgifter. När man gör det "praktiskt" och får se resultatet visuellt så kan det vara lättare att förstå matten. Dock måste jag varna dig för mattekurserna på högskolan, för om du tyckte det var svårt på gymnasiet så måste du verkligen ligga i och plugga utanför lektionstid på mattekurserna.

Dataspelsutveckling - Design fokuserar mer på att göra spel intressanta med kurser i typ regelsystem, dramatologi och gränssnitt. Grafik är ju rätt självklart. Ingen av dessa program kräver några vassa mattekunskaper, design innehåller dock någon programmeringskurs men det är lugnt.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att ni har det så satans bra. På min tid (jag är snart 36) så fanns det nästan INGENTING för den datorintresserade. Jag rörde inte en enda dator på skolan under högstadietiden, däremot hade vi maskinskrivningslektioner och då med mekaniska sådanna.
Sure, det fanns ju datorsystem (VAX/VMS samt datorasalar med 286 och Mac)) på ÅSÖ Gymnasium men inga lektioner som gick ut på att lära sig annat än "ordbehandling".
Vi som hade datorintresset grupperade oss själva för informationsutbyte (hyss och tricks) och endast de som hade de genuina intresset utvecklades inom området. Alla de som pysslade med datorer då jobbar idag med det, liksom jag.

Ja, det är lite "farfar - när jag var liten fick jag gå 1 mil till skolan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Måste bara säga att ni har det så satans bra. På min tid (jag är snart 36) så fanns det nästan INGENTING för den datorintresserade. Jag rörde inte en enda dator på skolan under högstadietiden, däremot hade vi maskinskrivningslektioner och då med mekaniska sådanna.
Sure, det fanns ju datorsystem (VAX/VMS samt datorasalar med 286 och Mac)) på ÅSÖ Gymnasium men inga lektioner som gick ut på att lära sig annat än "ordbehandling".
Vi som hade datorintresset grupperade oss själva för informationsutbyte (hyss och tricks) och endast de som hade de genuina intresset utvecklades inom området. Alla de som pysslade med datorer då jobbar idag med det, liksom jag.

Ja, det är lite "farfar - när jag var liten fick jag gå 1 mil till skolan".

Men det är väl fortfarande lite tjusning i att vara i framkanten av en ny teknik som kommer bli etablerat i hela världen? Det hade inte jag tackat nej till : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Låter väldigt bra. Jag ser väldigt mycket fram emot att träffa nya kompisar och gärna folk från andra inriktningar också. Var väl så på BTH med men då var vi blandade hela tiden så man visste typ inte vilka som gick vad. Ser fram emot att plugga, men även vara med kompisar och hitta på roliga saker.

Kommer inte flytta med en gång så hoppas kunna vara med på så mycket som möjligt ändå.

Men hoppas verkligen att jag kommer in och ser fram emot att börja plugga till höst.

Så kanske vi ses

Nollningar i skövde var trevliga när jag gick där

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Nollningar i skövde var trevliga när jag gick där

Låter väldigt bra! Jag får väl se till att vara med då.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av APPRENTIcide:

Ren matematik är inget man måste vara extremt bra på generellt sett, logik och reguljära uttryck, boelsk algebra det är däremot nått som återkommer i alla språk, så matte beror ju på vad man ska göra, ska man simulera o dyl är ju matte bra, men ska du fixa nått inmatningsinterface till ett program så är ju inte matten så krävande för att lösa det. Allt beror på på vad man ska göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ren matematik är inget man måste vara extremt bra på generellt sett, logik och reguljära uttryck, boelsk algebra det är däremot nått som återkommer i alla språk, så matte beror ju på vad man ska göra, ska man simulera o dyl är ju matte bra, men ska du fixa nått inmatningsinterface till ett program så är ju inte matten så krävande för att lösa det. Allt beror på på vad man ska göra.

Hur pass viktig matematik är inom "programmering" beror ju helt på vad man ska göra. Grundläggande kunskaper som man fulpatchar med lite pluggande inför det som ska göras kan man komma långt med.

Men det viktigaste av allt tror jag faktiskt är att man tycker det är roligt och intresserad och det är det som driver inlärningen. Det är iafl så det fungerar för min ADD-hjärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontewut:

Det här är en jättesvår fråga att svara på. Just spelprogrammering kräver en hel del matte och det är därför vi läser 3 mattekurser. Dom kurserna är ju väldigt generella eftersom ingenjörer också läser dom. Men när du väl programmerar spel så är ju inte matten i samma kontext som på t.ex. gymnasiekurserna när man satt i klassrum och räknade på en massa uppgifter. När man gör det "praktiskt" och får se resultatet visuellt så kan det vara lättare att förstå matten. Dock måste jag varna dig för mattekurserna på högskolan, för om du tyckte det var svårt på gymnasiet så måste du verkligen ligga i och plugga utanför lektionstid på mattekurserna.

3st mattekurser är dock ganska lite...
Men, jag håller med om att viss matte behövs inom spelprogrammering/fysik/3d-datorgrafik, nån grundkurs samt algebra är ju ett måste. Själv behöver jag minst 4st mattekurser inom mitt program (master), då är det generell grundkurs, diskret matte, algebra samt calculus, har påbörjat ett par som inte finns kvar i dag och vet inte vilka de jämförs med, men det är ju struntsamma... Som sagt så gäller det att man verkligen lär sig matten man läser, vilket man oftast gör om man ens vill ha G/3. Har man dessa så klarar man sig igenom programmet någolunda då man ofta har förmåga att snabbt läsa in något lite om så behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delot:

Lånar tråden lite, har skaparen något emot det så får du säga till!
Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter inom spelprogrammering? Var det som ni hade tänkt er, vad gick ni/skulle ni valt något annat för att bli spelprogrammerare. etc.

Tack på förhand

Jag har hört att du tjänar dåligt och får jobba mycket över. Om du satsar hårt och blir än av de bästa på de företag du hamnar på så kan det säkert vara bra men det är inte en bransch som betalar bra för sig. Gillar du den så kanske du inte har några problem med att satsa hårt men det är vad jag hört i alla fall.

Själv arbetar jag med utveckling av olika affärssystem och det känns bra. Om du inte väljer spelbranschen men vill utveckla så se till att skaffa en civil- eller ingenjörsutbildning inom området. Systemvetare finns det en del fördomar mot, ibland befogat och ibland inte.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag har hört att du tjänar dåligt och får jobba mycket över. Om du satsar hårt och blir än av de bästa på de företag du hamnar på så kan det säkert vara bra men det är inte en bransch som betalar bra för sig. Gillar du den så kanske du inte har några problem med att satsa hårt men det är vad jag hört i alla fall..

Jag sänkte min lön en del när jag började som spelutvecklare, så det är lite lägre betalt än "vanliga" programmerar-tjänster. Det är många som jobbar över, det är sant, men är man tydlig med att man inte tycker det är ok och att man som person mår sämre av det har det enligt min erfarenhet inte varit några problem. Jag har jobbar över några få dagar på över 3 år nu, och det har alla varit att fixa panikbuggar jag själv introducerat inför en leverans. Visst finns det företag som kräver extrem övertid, men om fler och fler visar att det inte är accepterbart kommer det så småning om att bli undantag snarare än regel. En viss crunch för att polera upp och fixa det sista inför en viktig leverans kan det nog fortfarande bli.

Det är som jag tänkt mig, och det är riktigt kul att få hålla på med det man gillar mest i programmeringsväg. Jag lär mig nya saker varje vecka också, och industrin rör sig så det känns aldrig riktigt som att det blir stelt ock tråkigt.

Jag läste (som jag skrivit tidigare) civ.ing. i datateknik med bild/grafik-inriktning. Just den typen av utbildning gav bra lågnivå- och algoritm-kunskaper som man har mycket nytta av, speciellt som lågnivåprogrammerare. Programmera större och mer specifika spelsaker fick man dock göra på fritiden men det var ett kul komplement till teorin i kurserna.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.