Permalänk

herregud, detta handlar om en fyraåring som ska spela flashspel, och ni lägger in extra processorkylare och radeon 6850 m.m?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/389788/2011-04-24
+/- SSD, tänkte bara att han kommer märka större skillnad mellan HDDn och SSDn än på 1/2/4gb RAM Sätter du in en billig SSD i hans dator kommer han att vara helt övertygad om att han har världens snabbaste dator
Alla som går i kommunala skolor i min kommun har fått varsin macbook 2010 med dualcore socket 775, 2gb RAM, m.m, och vi spelar cod4 på rasterna utan problem
egentligen skulle nog detta räcka, men du kanske vill vara lite framtidssäker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Läs första inlägget?

Skrivet av zupermac:

Jag har ett R2 hemma. Tack ändå.

Vad är alternativet till Asrock 880G Extreme3 (slut i lagret)?

ojdå, missade det...
Ber om ursäkt:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dv81151:

Ett litet tips gällande mus. När mina pojkar var små och hade små händer köpte jag notebookmöss. Underlättade rejält för dem.

Ok tack, bra tips.

- Nytt krav. Alla grejerna ska finnas i lager.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att SSD är lätt motiverat trots att det rör sig om budget. 7-800:- för en Intel 320 40Gb. Låt grabben växa upp i en värld utan knastrande diskar ;D

Jag hade gått på 4Gb minne.

Optisk enhet har jag personligen inte använt sedan 2006. Men kidsen har kanske skivor idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Min grabb (4 år) har börjat surfa och spela lite spel så nu vill jag ha min dator för mig själv.

Jag tänkte snickra ihop en mindre maskin till honom och eftersom han inte kör så krävande spel (ännu) så behövs inga värsting grejer. Jag har ett chassi över (R2) men sedan är det stopp.

Jag behöver lite hjälp med vilka grejer jag ska köpa, är det någon här som har några bra förslag?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/389885/barn-dator

Detta är ett bra val enligt mig. Ville hålla ner budgeten åxå men blev ett externt grafikkort då det är mer framtidssäkert, även samma med nätaggregat, lite mer famtidssäkert. Athlon är inte den bästa CPUn till AM3... långt ifrån. Men den presterar bra för en 4 åring. Går att uppgradera till en phenom senare om man vill. Jag försökte hitta ett moderkort som får stöd för bulldozer men budgeten skred iväg alldeles för mycket eller så fanns inte de billigare i lagret, men det skulle göra datorn ytterligare lite framtidssäker. 2x2gb minnen är mer än vad jag har i min dator nu... hehe HDDn är även den mer än vad jag har... så 1tb är ALLDELES för mycket för en 4 åring. Det där är en hyffsat framtidssäker dator om man tänker i en 4årings banor... klart att en äldre person tröttnar på en sådan dator väldigt fort... men inte en 4 åring. Så enligt mig: Bra, Billig, Hyffsat Framtidssäker pga åldern av användaren.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Permalänk

sjukt overkilll för lilla grabben som spelar flash spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Ok tack, bra tips.

- Nytt krav. Alla grejerna ska finnas i lager.

Inom budget, utbyggbart samt i lager.
Jag tycker att den integrerade gpun kommer att lösa uppgiften med "lätt" spel och film tillsvidare.
Nätagget klarar driva ett grafikkort om så behövs, dock ej något monster (vilket är onödigt med hänsyn till cpun).
Börja enkelt och utvärdera behovet efterhand.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/390035/2011-04-24

Ett barn på fyra år behöver ej mycket, max world of goo tänker jag mig.
Mvh Andreas

Permalänk

Personligen tycker jag att en fyraåring som sitter så mycket vid datorn att föräldrarna tvingas köpa honom en egen dator för att få ha sin egen ifred, är påväg åt fel håll. Lägg pengarna på något annat istället, typ en resa.

I övrigt så tycker jag _MmattiasS_ paket var bra, men du kan säker skippa den mekaniska hårddisken till förmån för priset, mer än 32gb lär ej behövas.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/387545/2011-04-23

Det går att låsa upp prollen till en x2 4400... Tror inte att din som bryr sig så mycket om prestanda

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/367614/2011-04-13
har inte orkat kolla igenom alla andras förslag men där är ett paket som du sparar in på ifrån dina 5k, du har integrerad grafik och när sonen din behöver lite extra kräm så är det bara att köpa ett grafikkort och trycka in

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Personligen tycker jag att en fyraåring som sitter så mycket vid datorn att föräldrarna tvingas köpa honom en egen dator för att få ha sin egen ifred, är påväg åt fel håll. Lägg pengarna på något annat istället, typ en resa.

I övrigt så tycker jag _MmattiasS_ paket var bra, men du kan säker skippa den mekaniska hårddisken till förmån för priset, mer än 32gb lär ej behövas.

Håller med. speciellt om man köper en dator för 5k.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns OS? Annars behövs en W7 licens också.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag tror att alla överdriver, jag satte ihop ett litet paket för ca 2900, borde vara mer än tillräckligt.
Siktade på att det skulle vara tyst och kallt. Här är det.

Edit: Glömde DVD-enhet! Crap.

Permalänk
Medlem

För er som verkar oroliga så sysselsätter jag mina barn med annat än att bara spel i datorn. Ni behöver inte ligga sömnlösa på nätterna, jag lovar.

För övrigt så tackar jag så mycket för alla förslag. Det är så många att jag inte har någon koll på vilken jag ska ta (beslutsångest).

Jag vill ha något enkelt som jag kan bygga vidare på i framtiden och det kanske inte är helt omöjligt att jag sätter mig ibland och lirar lite.

Jag funderar på ett moderkort som inte har grafik integrerat eftersom jag iaf kommer att köpa bättre graffe-kort i framtiden. Då kan jag lika gärna köpa ett hyggligt nu så behöver jag inte ha så brottom med uppgraderingen där. Maskinen ska helst vara ljudlös så det blir en liten utmaning där. Annars kan ett integrerat fungera så länge tills det verkligen behövs med tryck i grafiken. Svårt....

Minne, disk, dvd, processor verkar vi vara ganska överens om och det är ju bra.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk

Ett av mina syskon sitter och kör flashspel, mulle meck och kalle kunskap med mera på min första dator som bara står där annars. Den riggen ser ut: AMD Athlon 64-bit 1core 3200+ 939 socket, 1,5 gb ddr pc 3200 400 mhz minnen, 300 gig hårddisk 7200 rpm, 300 w nätagg, billigt moderkort från MSI och det fixar biffen galant så det borde nog inte vara några som helst problem , fick ett grafikkort gratis från en kompis som jag satte i (XFX HD 4550)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

För er som verkar oroliga så sysselsätter jag mina barn med annat än att bara spel i datorn. Ni behöver inte ligga sömnlösa på nätterna, jag lovar.

För övrigt så tackar jag så mycket för alla förslag. Det är så många att jag inte har någon koll på vilken jag ska ta (beslutsångest).

Jag vill ha något enkelt som jag kan bygga vidare på i framtiden och det kanske inte är helt omöjligt att jag sätter mig ibland och lirar lite.

Jag funderar på ett moderkort som inte har grafik integrerat eftersom jag iaf kommer att köpa bättre graffe-kort i framtiden. Då kan jag lika gärna köpa ett hyggligt nu så behöver jag inte ha så brottom med uppgraderingen där. Maskinen ska helst vara ljudlös så det blir en liten utmaning där. Annars kan ett integrerat fungera så länge tills det verkligen behövs med tryck i grafiken. Svårt....

Minne, disk, dvd, processor verkar vi vara ganska överens om och det är ju bra.

Ändrade min kundvagn som jag postade tidigare till ett lite bättre graikkort, ett spel följer även med detta vilket kanske inte är relevant för din son.. men vet ej
http://www.inet.se/kundvagn/visa/391982/2011-04-25-barn-dator

det förra grafikkortet var tydligen inte värst tyst. Vet dock inte ljudnivå på detta.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Nu har han blivit några år till och det är dags för en ny maskin.

Vi reser en del men frågan är om datorn ska få följa med eller inte. Jag vill att han ska kunna ”jobba” som jag och inte vara beroende av platsen. Det är lite konkande med en stationär men det kanske är den mest priseffektivaste lösningen?

Jag har bärbar men å andra sidan så spelar jag inte. Jag skriver en del kod och då behöver jag inte så kraftiga grejer.

Jag har hittat en bärbar (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4912989) och funderar på om den är tillräcklig för hans behov. Eller rent av overkill?
Tyvärr vet varken jag eller han vad som krävs då vi inte vet vad han vill spela i framtiden.

Jag har byggt många maskiner genom åren så jag är inte främmande för det heller. Det blir dock problem när vi åker någonstans och han vill ta med skiten.

Vad är bäst?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Nu har han blivit några år till och det är dags för en ny maskin.

Vi reser en del men frågan är om datorn ska få följa med eller inte. Jag vill att han ska kunna ”jobba” som jag och inte vara beroende av platsen. Det är lite konkande med en stationär men det kanske är den mest priseffektivaste lösningen?

Jag har bärbar men å andra sidan så spelar jag inte. Jag skriver en del kod och då behöver jag inte så kraftiga grejer.

Jag har hittat en bärbar (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4912989) och funderar på om den är tillräcklig för hans behov. Eller rent av overkill?
Tyvärr vet varken jag eller han vad som krävs då vi inte vet vad han vill spela i framtiden.

Jag har byggt många maskiner genom åren så jag är inte främmande för det heller. Det blir dock problem när vi åker någonstans och han vill ta med skiten.

Vad är bäst?

Den där kommer duga bra till det mesta, jag har en likadan som primär datorn när jag jobbar borta (vilket jag gjort det senaste året). Man kommer inte kunna maxa grafikinställningarna på de nyaste spelen men jag har spelat The Witcher 3, Hitman, Rimworld, lite GTA V och andra spel åtskilliga timmar på den.

Dock ska man veta att den är ganska högljudd i vissa fall (som de flesta gaming laptops), inget som stör mig men är man känslig för det så är det bra att veta.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av zupermac:

Nu har han blivit några år till och det är dags för en ny maskin.

Hehe skulle precis kolla vem som hade svarat i en 8 år gammal tråd

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@zupermac:

Jag brukar förespråka en stationär dator. Men var är grabben nu, 11 år?
Det är väl i den åldern man börjar dra hem till kompisar och dygna med Fortnite eller whatever.
I det läget skulle jag vilja säga att en bärbar är ett bättre val.
Annars faller det bara på dig varje gång datorn ska nånstans. Typ man drar hem till en polare och kommer på i efterhand att man vill ha med datorn "pappa kan du köra hem min dator till Simon?".
Och det är inte så jävla kul att koppla in o ur en stationär dator i tid och otid, speciellt när det inte ens är din egen....

Jag rekommenderar dock att ta en titt på begagnatmarknaden. Jag köpte tex en 6mån gammal laptop åt min mor för 2500kr som fortfarande såldes på Elgiganten för 7000kr.
Facebook marketplace är ett bra ställe att fynda. Många människor där är sådana som bara vill bli av med skiten och inte bryr sig nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@zupermac:

"pappa kan du köra hem min dator till Simon?".

Precis vad jag tog upp nu på lunchen med mina kollegor. Jag gör det mer än gärna men jag misstänker hur många gånger jag kommer att behöva göra det... Speciellt den här "Pappa, jag vet att kl. är 03.24 men jag har dragit förmånga Jolt och jag vill hem nu. Jag mår illa...". Det går väl bra nån gång ibland men...

Skrivet av tBiorrith:

Jag rekommenderar dock att ta en titt på begagnatmarknaden. Jag köpte tex en 6mån gammal laptop åt min mor för 2500kr som fortfarande såldes på Elgiganten för 7000kr.
Facebook marketplace är ett bra ställe att fynda. Många människor där är sådana som bara vill bli av med skiten och inte bryr sig nämnvärt.

Jo, visst men då finns det inga garantier som ersätter när grejerna går sönder.

Jag funderar på den där jag länkade in tidigare och ev. skaffa något dockninsbart till den. Men det blir långt senare. Han lirar inte så avancerade spel ännu.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem

@zupermac: Garanti är såklart bra att ha, men tar slut förr eller senare.

Tex denna kostar 3000kr mindre än den du länkade, men med bättre grafikkort och extra hårddisk. Samt att mus och lurar medföljer.
https://www.facebook.com/marketplace/item/512080345975078/

Nu vet jag inte vart du bor, men du förstår min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@zupermac: Garanti är såklart bra att ha, men tar slut förr eller senare.

Tex denna kostar 3000kr mindre än den du länkade, men med bättre grafikkort och extra hårddisk. Samt att mus och lurar medföljer.
https://www.facebook.com/marketplace/item/512080345975078/

Nu vet jag inte vart du bor, men du förstår min poäng.

Jo, men han/jag har inte behovet av vassare komponenter just nu (hoppas jag) och då tycker jag inte det är värt beg.

Hur mycket minne behöver det finnas på grafik-kortet?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem

Igår när jag kom hem från jobbet så hade han arbetat hårt med en lista på komponenter han "behövde". Jag uppskattar verkligen att han har försökt och visat intresse för det som han önskar sig. Han har t.o.m. börjar prata som en liten nörd och kan alla beteckningarna. Sånt gillar jag...

Så jag har föreslagit att han ska läsa på lite mer här på siten och ev. kolla in Juldatorn 2018 som verkar vara ett vettigt startpaket som räcker till det mesta.

Jo, jag kommer nog få köra grejerna fram och tillbaka mellan kompisarna men han kanske kan lära sig något på vägen också. Eller vad säger ni?

Juldator 2018

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem

Behöver han stöd för två grafikkort redan nu även om jag kommer att köpa ett till att börja med?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Behöver han stöd för två grafikkort redan nu även om jag kommer att köpa ett till att börja med?

Tveksamt att det är något du behöver tänka på. Att köra flera kort är bara krångligt och är bättre att fokusera på att ha ett bra kort.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650