Permalänk
Medlem

OCCT "error test" pålitligt?

Hej!

Märkte för någon dag sedan av att mitt grafikkort lägger av i vissa spel (minst i ett). Skärmarna tappar signalen från grafikkortet och man kan höra ljudet hänga sig. Ex BFBC2 verkar dock inte få datorn att krascha.

Nu till den egentliga frågan. Jag körde OCCTs "GPU error test" (bocka i error check) och fick efter 2h och 20 minuter 2710 fel. Räcker denna data för att fastställa att grafikkortet är kaputt eller är den inte särskilt precis?

Om OCCT inte är något vidare, finns det i så fall något liknande test?

Permalänk
Medlem

Om samtidigt ett minnes test av datorn RAM är felfritt så kan man nog säga att ditt grafikort har nått problem, testa RAM med memtest86+ ladda ner CD avbildning http://www.memtest.org/ bränn på CD och boota med denna, USB minne kan ju också användas, felsökning nästan oavsett fel börjar med minnestest

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så letar OCCTs "error check" efter skillnader mellan renderade frames. Med andra ord efter artefakter, som oftast inträffar på grund av minnesfel. Om grafikkortets VRAM är överklockat något så kan det ju vara en bra idé att gå ner lite.
Det enda tips på ytterligare test jag har är att möjligen pröva VMT (Video Memory stress Test) som också letar efter minnesfel. Dock i min mening mer utförligt! Om dina problem beror på några minnesfel är dock svårt att säga! Ser du några artefakter i några spel?

Här är en länk till VMT förresten:

http://www.mikelab.kiev.ua/index_en.php?page=PROGRAMS/vmt_en

Permalänk
Medlem

Kör igång VMT nu och memtest ikväll/över natten. Har haft problemet med att signalen lägger av på samma sätt med mitt gamla grafikkort som konstaterades trasigt av eVGA, det var då jag fick mitt nuvarande ~15 månader sedan.

Skrivet av Arrogant:

Om grafikkortets VRAM är överklockat något så kan det ju vara en bra idé att gå ner lite.
Ser du några artefakter i några spel?

Kortet är inte klockat och har inte märkt några större problem i spel förutom dessa krascher likt dem jag fick när mitt gamla grafikkort var sönder. Hände en gång på kvällen och igen på morgonen. CPU är klockad men klarade 10h prime95 utan problem. Spelet jag spelade vid kraschtillfällena var Half Life: Source så har svårt att tänka mig att det beror på att nätgaget inte orkar. Speciellt med tanke på att BFBC2 inte får det att krascha.

Återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

furmark om man nu vågar köra det brukar hitta fel inom 5 minuter som andra test inte hittar inom 24 timmar. dock bör man se till så resten av datorn är stabil först (prime, memtest), hög fsb eller liknande kan lägga av efter ett tag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

furmark om man nu vågar köra det brukar hitta fel inom 5 minuter som andra test inte hittar inom 24 timmar. dock bör man se till så resten av datorn är stabil först (prime, memtest), hög fsb eller liknande kan lägga av efter ett tag...

Har kört lite Furmark och allt flyter på bra. Dock verkar det inte rapportera fel utan bara belasta?

Värt att tillägga kan vara att jag kunde köra Furmark i evigheter med mitt gamla kort när det var sönder utan att något hände. Medan det i vissa spel kraschade inom 10-100 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Har kört lite Furmark och allt flyter på bra. Dock verkar det inte rapportera fel utan bara belasta?

Värt att tillägga kan vara att jag kunde köra Furmark i evigheter med mitt gamla kort när det var sönder utan att något hände. Medan det i vissa spel kraschade inom 10-100 minuter

furmark krashar oftast pga gpu, eller extrema minnesfel, minnesfel kan annars smita förbi... har man gddr5 minnen kan det vara problematiskt då det finns felkorrigering, som kan sänka prestanda eller ge kritiska fel endast ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

Om jag inte missminner mig så letar OCCTs "error check" efter skillnader mellan renderade frames. Med andra ord efter artefakter, som oftast inträffar på grund av minnesfel. Om grafikkortets VRAM är överklockat något så kan det ju vara en bra idé att gå ner lite.
Det enda tips på ytterligare test jag har är att möjligen pröva VMT (Video Memory stress Test) som också letar efter minnesfel. Dock i min mening mer utförligt! Om dina problem beror på några minnesfel är dock svårt att säga! Ser du några artefakter i några spel?

Här är en länk till VMT förresten:

http://www.mikelab.kiev.ua/index_en.php?page=PROGRAMS/vmt_en

Kört VTM i 2h nu, 11 pass och inga fel. Bör jag köra det mer? VMT upptäcker inte några fel medan OCCT upptäcker 2710 st :/

Permalänk
Medlem

Körde OCCT ytterligare två gånger. Det ena testet rapporterade 33 fel. Det andra körs fortfarande och 9554 fel har hittats. Jag såg en stor vit artefakt vid ett tillfälle i det nu pågående testet samtidigt som antalet fel ökade med 2-3k.

Tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Körde OCCT ytterligare två gånger. Det ena testet rapporterade 33 fel. Det andra körs fortfarande och 9554 fel har hittats. Jag såg en stor vit artefakt vid ett tillfälle i det nu pågående testet samtidigt som antalet fel ökade med 2-3k.

Tankar?

Dra ner minnesklockan med 100 MHz och kör om testerna. Vad får du för resultat då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

Dra ner minnesklockan med 100 MHz och kör om testerna. Vad får du för resultat då?

Testar detta över natten. För supporten på EVGA verkade dock dessa tester vara tillräckliga för RMA.

"based on this test results we should handle RMA. To handle RMA with us you need...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Testar detta över natten. För supporten på EVGA verkade dock dessa tester vara tillräckliga för RMA.

"based on this test results we should handle RMA. To handle RMA with us you need...."

Det verkar onekligen som att något är mer än fuffens med kortets VRAM och kortet således är ett RMA-ärende!
Men det kan ju vara spännande att se om det blir bättre om du drar ner minnesklockan!