Nytt tyst grafikkort för 2000

Permalänk

Nytt tyst grafikkort för 2000

Hej!

Fick hem Dragon Age 2 förra veckan men blev lite ledsen då det inte ville flyta på min dator med ett Geforce 9600 GT. Så jag tänkte att nu är det dags för ett nytt grafikkort.

Budgeten för bara kortet ligger på drygt 2000 KR, sen tillkommer säkert runt 500 för annan kylning. Jag är mycket kräsen när det gäller ljudnivå (mitt nuvarande 9600 GT är passivt kylt med ett Acellero) så originalkylningen lär inte få sitta kvar.

Har ni några tips?

Tack!

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619971#reviews =2299kr köpte mitt när de var på rean för 2000kr, funkar utmärkt!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560-...
Jag tror detta skulle passa dig om du ställer in fläktkurvan som du vill ha den i MSI Afterburner.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

6850 med Accelero S1 rev. 2 torde fungera ypperligt. Går loss för totalt ~16-1700:- på inet.

Jag har själv funderat på den lösningen, men väntar på att hitta någon som kan bekräfta att det går att köra helt passivt Kortet har en TDP på 127W, vilket en Accelero bör klara av att leda - men det förutsätter självklart ett någorlunda väl-ventilerat chassi.

Det är väl det prestanda-kort du kan köpa idag som bör gå att kyla passivt. De flesta bättre korten har en TDP på över 150W (6870 ligger på 151W, vilket blir lite på gränsen - men kan eventuellt också funka med ordentlig ventilation i chassit).

EDIT: Båda korten i ovanstående poster har en TDP på över 200W, vilket bara är att glömma o köra passivt

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på hur tyst du vill ha det.
http://www.inet.se/artikel/5408946/gigabyte-radeon-hd5770sl-1...
Finns ju som är helpassiv. Dock är det ingen jätteuppgradering i prestanda mot vad du har just nu. Men har du riktigt bra luftflöde i ditt chassi skulle du nog kunna köra 2 st sånna i CF. Dock kommer det nog krävas riktigt bra luftflöde för det.
Annars är nog det bästa du kan hitta 6870/6950 eller GTX 560 TI med antingen Gigabytes Windforce eller MSI's Twin Frozr 2 kylare.

Permalänk

Oj, många svar snabbt. Trevligt. Ska kika lite mer på era tips när jag slutat jobba. Kortet måste inte vara passivt kylt, men jag ser det som en fördel. Ska det vara fläkt måste det vara mycket tyst.

Chassit är ett define R3, ganska bra ventilerat. Funkar riktigt bra med mitt nuvarande kort i alla fall.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Du kan jämföra här, för att se vad som möjligen går att kyla passivt (eller med en tyst fläkt-lösning). 9600 har ju en väldigt låt TDP, rentav under 100W. Prestanda-kort med så låg TDP finns dessvärre inte, så det kan bli svårt att säga vad som fungerar och inte.

Jag själv utgår ifrån Radeon 4850 (114W) och 4870 (157W) då jag testat att kyla båda dessa med nämnd kylare. 4850 fungerade prima att köra passivt, men inte 4870. Har däremot hört personer som kylt 4870 passivt, men då med ett väldigt väl-ventilerat chassi (minns inte exakt vilket, men var något i stil med HAF). Min slutsats är alltså att en TDP på 114W till ~ 150W bör gå att kyla passivt, alternativt med en lättare fläkt-lösning.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Om du inte vill ha det helt passivt (vilket verkar dumt om du har andra fläktar i chassit och på CPUn) så tycker jag du ska ta dig en titt på detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=815629

Sweclockers har provat nVidias 580, med samma kylare. De gillade hur tyst den är:

Citat:

Något vi absolut måste kommentera är den extremt låga ljudnivån Asus nya kylare håller. Då kylaren kan hantera otroligt mycket mer värme än Nvidia referensmodell kan fläktarna hållas på ett relativt lågt varvtal även när kortet belastas till max. Mest imponerande är dock att den kan hålla ljudnivån nere trots en relativt kraftig överklockning.

http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5...

Kolla dock att du får plats med den, den tar 3 slotplatser.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Om du inte vill ha det helt passivt (vilket verkar dumt om du har andra fläktar i chassit och på CPUn) så tycker jag du ska ta dig en titt på detta...

Jag förstår inte varför det skulle vara dumt att vilja ha ett helt passivt grafikkort bara för att han har andra fläktar? Det går att få ett tyst system även med fläktar. Det som ofta låter mest är ju grafikkortets kylning då dessa oftast har fläktar av mindre storlek.

Sen kan jag tänka att ditt förslag också är ett bra alternativ (som sagt går det att få tyst även med fläktar). Gäller väl att vara objektiv och smaken är individuell, men jag menar enbart att det inte är dumt att vilja lira passivt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jag förstår inte varför det skulle vara dumt att vilja ha ett helt passivt grafikkort bara för att han har andra fläktar? Det går att få ett tyst system även med fläktar. Det som ofta låter mest är ju grafikkortets kylning då dessa oftast har fläktar av mindre storlek.

Sen kan jag tänka att ditt förslag också är ett bra alternativ (som sagt går det att få tyst även med fläktar). Gäller väl att vara objektiv och smaken är individuell, men jag menar enbart att det inte är dumt att vilja lira passivt.

Min anledning till uttalandet är detta resonemang:
Om man ska ha fläktar så är det bättre att ha många fläktar på lågt varvtal än några få fläktar på högt varvtal (om vi antar samma totala luftflöde). Två fläktar som ger luftflöde X låter mindre än om man kör en av dessa fläktar med flöde 2X.

Därför tycker jag det är dumt att köra passivt på några av komponenterna. Däremot är jag ett stort fan av passiv kylning och har länge drömt om ett helt fläktlöst system. Men visst är det så att det finns andra nackdelar med att ha många fläktar. Större risk att nån av dem ger ifrån sig ett "biljud" pga dåligt lager eller liknande. Jag håller också med om att många grafikkort låter nåt alldeles förfärlligt. Fläktarna här är ofta underdimensionerade, troligtvis för att de flesta inte är beredda att betala för ett tystare system. Men att de flesta fläktar är dåliga och högljudda tycker jag inte är nåt bra argument för att köra utan fläktar helt och hållet?

Om man nu ska ha fläktar i sitt system ska man väl börja med att sätta dem på den komponent som avger mest värme (grafikkortet)?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Tack för alla tips! Ska kolla igenom mer noga senare. Såg att Dustin säljer 6870 för 1500 KR, det + accelero och en tystgående fläkt kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Min anledning till uttalandet är detta resonemang:
Om man ska ha fläktar så är det bättre att ha många fläktar på lågt varvtal än några få fläktar på högt varvtal (om vi antar samma totala luftflöde). Två fläktar som ger luftflöde X låter mindre än om man kör en av dessa fläktar med flöde 2X.

Därför tycker jag det är dumt att köra passivt på några av komponenterna. Däremot är jag ett stort fan av passiv kylning och har länge drömt om ett helt fläktlöst system. Men visst är det så att det finns andra nackdelar med att ha många fläktar. Större risk att nån av dem ger ifrån sig ett "biljud" pga dåligt lager eller liknande. Jag håller också med om att många grafikkort låter nåt alldeles förfärlligt. Fläktarna här är ofta underdimensionerade, troligtvis för att de flesta inte är beredda att betala för ett tystare system. Men att de flesta fläktar är dåliga och högljudda tycker jag inte är nåt bra argument för att köra utan fläktar helt och hållet?

Om man nu ska ha fläktar i sitt system ska man väl börja med att sätta dem på den komponent som avger mest värme (grafikkortet)?

Om man slipper använda fläktar ö.h.t. så är det ju bara bättre? Jag menar: om man har några fläktar i systemet (av den kvalité och storlek som inte låter speciellt mkt) så är det ingen nackdel att köra vissa delar passivt (blir ju färre ljudkällor). Förutsatt att temperaturerna faktiskt håller sig på rimliga nivåer.

Håller med om att ett helt passivt system vore nice. Jag själv, som tidigare nämnt, funderar på ett passivt kylt 6850. Med detta skulle jag även försöka kyla min CPU passivt genom att undervolta osv. samt använda så få chassi-fläkar som möjligt (2-3 tystgående 120mm-fläktar lär man få leva med).

Skrivet av AndreasA88:

Tack för alla tips! Ska kolla igenom mer noga senare. Såg att Dustin säljer 6870 för 1500 KR, det + accelero och en tystgående fläkt kanske kan vara något?

Det tkr iaf jag låter som en kanonbra deal!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

Om man slipper använda fläktar ö.h.t. så är det ju bara bättre? Jag menar: om man har några fläktar i systemet (av den kvalité och storlek som inte låter speciellt mkt) så är det ingen nackdel att köra vissa delar passivt (blir ju färre ljudkällor). Förutsatt att temperaturerna faktiskt håller sig på rimliga nivåer.

Håller med om att ett helt passivt system vore nice. Jag själv, som tidigare nämnt, funderar på ett passivt kylt 6850. Med detta skulle jag även försöka kyla min CPU passivt genom att undervolta osv. samt använda så få chassi-fläkar som möjligt (2-3 tystgående 120mm-fläktar lär man få leva med).

Det tkr iaf jag låter som en kanonbra deal!

Det är väl alltid trevligt om det är helt ljudlöst.
Men det beror väl på vad man är ute efter också. Låg ljudnivå och kanonprestanda med ett 6950, eller knäpptyst med ett sämre kort. 6850 ger ju inte samma prestanda såklart.

Men det är upp till TS om ljudlöst är högsta prio eller om det är av intresse att höja prestandaribban och även ljudnivån något.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av scienta:

Om man slipper använda fläktar ö.h.t. så är det ju bara bättre? Jag menar: om man har några fläktar i systemet (av den kvalité och storlek som inte låter speciellt mkt) så är det ingen nackdel att köra vissa delar passivt (blir ju färre ljudkällor). Förutsatt att temperaturerna faktiskt håller sig på rimliga nivåer.

Mja, det jag menade underförstått är att om du har en fläkt på grafikkortet också så kan du dra ner hastigheten på de andra fläktarna vilket ger en sammanlagt lägre ljudnivå, men samma kylningspotential.

Det bygger ju iofs på att man har fläktkontroller till sina övriga fläktar så man kan justera dem

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men det är upp till TS om ljudlöst är högsta prio eller om det är av intresse att höja prestandaribban och även ljudnivån något.

Självklart, det är ju en prioritering som är upp till var och en. Men vi har iaf lagt fram några resonabla förslag, alla med sina möjligheter

Skrivet av Mackansson:

Mja, det jag menade underförstått är att om du har en fläkt på grafikkortet också så kan du dra ner hastigheten på de andra fläktarna vilket ger en sammanlagt lägre ljudnivå, men samma kylningspotential.

Det bygger ju iofs på att man har fläktkontroller till sina övriga fläktar så man kan justera dem

Det kan du ju ha rätt i! Jag gillar personligen inte fläkt-kontroller. Tkr enbart det är krångligt att skruva hela tiden hit och dit Jag vill alltid ha allting på lägsta - det ska vara så tyst som möjligt såväl i idle som i load. Men igen - det är en personlig prioritering.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather