Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Stora problem att starta Windows

Hej!

Under januari månad uppgraderade jag min dator och gick från Core 2 Duo till Core i5. I samma veva bytte jag moderkort och någon månad därpå utbröt hysterin med Sandy Bridge kexen. Mitt moderkort var ett av de som återkallades.

Dock fungerade datorn (hyffsat) så jag valde att avvakta lite med att reklamera moderkortet i väntan på att tillgången på de nya skulle finnas. Nu gör det visserligen det men jag är ännu inte säker på om det är läge att reklamera.

Detta är visserligen inte mitt problem men jag misstänker att det kan ha med saken att göra.

Ända sedan jag byggde ihop datorn med de nya delarna har jag haft vissa mindre problem. Den har haft svårigheter då och då att hitta systemdisken (har 4st hårddiskar). Vissa gånger dyker den inte upp i Bootlistan, andra gånger dyker den upp men då får jag "Disc error, can't read system disk" eller något liknande står det. Nu när jag startar datorn så syns disken i bootlistan men därefter står endast "Loading Operative System" på skärmen och inget händer.

Emellanåt startar datorn upp. Ibland snabbt, ibland efter en längre tids bootning. När datorn väl är igång så händer det att den kraschar och startas om med samma felmeddelanden. Krascherna sker sporadiskt, ibland under idle, ibland under surfning och ibland under spel.

Om jag öppnar datorn och vickar lite på SATA-kabelns anslutning till moderkortet så brukar detta vanligtvis göra att datorn går igång fläckfritt så jag har misstänkt att det glappar där. Det senaste dygnet har jag dock inte fått igång datorn alls.

Frågan således:

* Är det moderkortet som spökar och kan det ha att göra med felet som gjorde att de återkallades?
* Håller hårddisken på att krascha? Den har några år på nacken så det skulle inte förvåna mig det minsta.

Tacksam för era funderingar och eventuella svar innan jag sätter fart med att plocka isär eländet och påbörja en regelrätt felsökning. Skulle vara skönt att först få höra vad ni anser så jag vet vad som är värt att kika närmare på.

Med vänliga hälsningar

// Peter

Obs, dator i sign.

Edit 1: Skit i detta! Fann i BIOS att boot-ordningen på hårddiskarna av någon anledning hade ändrats. Systemet är fortfarande visserligen instabilt men jag får gå på djupet med det en annan gång, nu funkar datorn igen i alla fall.

Edit 2: Nix, datorn kraschade efter någon timme och nu får jag inte igång den igen. Skall börja gå på djupet nu...

Stationär: Windows 7 64-bit Pro | FD Define S | Gigabyte GA-P55-USB3 | Corsair 8 GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 | Intel Core i5 760, 3.3GHz | Asus Radeon R9 280X | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server WHS 2011 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i3 3220T 2,8Ghz + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Om jag inte minns fel så var det väl just SATA det var problem med vad gäller de återkallade Sandy bridge-moderkorten. Man klarar sig om man inte har fler än två hårddiskar, har jag för mig, men att det var problematiskt om man hade fler.

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Eventuellt löst.

Problemet kan vara löst. Efter att ha forskat runt i diverse forum och testat olika saker så verkar det som att ett byte av SATA-kabel till hårddisken var vad som behövdes. Den tidigare kabeln hade några år på nacken, var böjd och vriden och saknade "klämmor" som håller den fast i porten.

Sedan jag bytte kabel i morse har datorn varit stabil. Återkommer om det visar sig annorlunda.

Vad gäller mitt moderkort så ingår det tydligen inte i den serien som var återkallade efter att ha varit i kontakt med Inet. Så det får gå ett par år till.

Mvh

// Peter

Stationär: Windows 7 64-bit Pro | FD Define S | Gigabyte GA-P55-USB3 | Corsair 8 GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 | Intel Core i5 760, 3.3GHz | Asus Radeon R9 280X | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server WHS 2011 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i3 3220T 2,8Ghz + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE |