Problem med standbyläge Asrock Xtreme 6

Permalänk

Problem med standbyläge Asrock Xtreme 6

Har problem med att få min dator att gå ner i rätt standbyläge. Har provat aktivera suspend to ram i bios, har provat välja både strömsparläge och viloläge på windowsknappen, har provat Asrocks egen "instant boot" men hur jag än gör blir det inte som jag vill. 2 olika scenarion uppkommer.

1. Skärmarna slocknar, men datorn stängs inte av. Powerdioden blinkar.

2. Skärmar och dator slocknar, men när man puttar på musen och datorn ska starta så startar fläktar osv, men skärmarna tänds inte. Slutar med att jag får bryta strömmen till datorn och då bootar den upp och det står "resuming windows".

Jag vill alltså att datorn ska slås ifrån tillsammans med skärmarna, men när man väl puttar på mus eller trycker på tangent så ska man inte behöva vänta på en reboot av bios. Funkade utmärkt på mitt Asus mobo som jag hade tidigare.

Förslag på vad jag gjort fel? Har provat avinstallera Asrocks instant boot utan resultat.
Kollar man i energialternativ så står där 2 olika förinställda att välja på. Asrock instant boot och Asrock OC-något. Dessa fanns alltså inte när jag hade min Asusbräda. Hjälper inte att försöka välja egna inställningar för det faller tillbaka på någon av de två ovanstående.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk

Hade samma problem, reseta bios.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Tusen tack för hjälpen!

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |