Raid-1 (ICH9R) falerar efter uppgradering av grafikkort

Permalänk
Medlem

Raid-1 (ICH9R) falerar efter uppgradering av grafikkort

Frustration

Lite data:
- Moderkort: MSI P35 Platinum (ICH9R raid)
- Gammal grafikkort: NVidia: XFX GForce 8800 GT 512MB
- Nytt grafikkort: ATI: MSI Radeon HD 6870 Hawk 1TB
- Nätagg: 550W
- RAID påslaget i BIOS
- Två 1TB samsung diskar i RAID-1 med Windows 7 på, alltså bootbart system på RAID-1
- - RAID-1 skapat i raid bios (trycka CTRL-I vid boot)
- - Disk 1 i SATA port 2
- - Disk 2 i SATA port 5
- En 500GB seagate data disk
- - Non-raid i raid bios
- - SATA port 6
- DVD är IDE (alltså inte SATA)

Med gammalt gfx kort:
- Allt funkar fint, detta har jag kört med ett tag.
- Kan trycka CTRL-I vid boot för att komma in i raid bios.

Med nytt gfx kort:
- Bootar inte längre
- Diskar verkar registreras/listas efter minnescheck.
- Däremot verkar inte raid bios hitta/lista diskarna och det blir inget stopp för att kunna trycka CTRL-I för att komma in i raid bios.
- Sedan hittar givetvis systemet inget att boota ifrån.

Inget verkar dock ha pajat för jag kan byta mellan gfx korten, gammalt funkar, nytt funkar inte.
Det nya gfx kortet verkar också funka för 500GB seagate disken är igentligen en gammal system disk med XP32 på, vilket jag kunde boota och köra med det nya gfx-kortet.

Det är som att raid bios inte hittar raid diskarna utan bara non-raid disken när det nya gfx-kortet är i.

När jag växlar mellan gfx-korten och startar om så kör datorn endast nån sekund och bootar sedan om, resettar MB någonting vid byte av kort?

Jag har googlat en massa men inte hittat nått vettigt, är det någon som han nån ide?

Jag tänkte närmast prova följande:
- kolla att jag fortfarande kan köra non raid XP med nytt gfx kort
- stoppa in lite andra diskar för att se om raid bios kan hitta dom och att jag kan trycka CTRL-I vid boot.
- prova ett annat gfx kort, Radeon 5870
- uppdatera bios. kommer det att uppdatera raid bios också tro? jag ror jag har 7.? nu.

Föresten, om jag måste ge upp raid1, går det att sätta dom till non-raid i raid bios utan att förlora data? Borde fungera men raid bios och MB manual säger "lose data" men det kan vara en generell kommentar för alla raid-typer.

Tackar

EDIT: Problemet verkar vara att det hela kräver en fetare PSU, den jag hade var 520, inte 550. Kopplar jag ur allting utom en disk så funkar det.