Asus P6T SE, CM3X2G1600C9, Windows 7 ser bara 4gb, CPU-Z ser 6gb?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2010

Asus P6T SE, CM3X2G1600C9, Windows 7 ser bara 4gb, CPU-Z ser 6gb?

Som tråden lyder, vad har jag gjort för fel? Varför ser inte Windows 7 hela bunten?

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av incognition:

Som tråden lyder, vad har jag gjort för fel? Varför ser inte Windows 7 hela bunten?

Tack

Har du x86 eller x64 win 7?

mvh eller nått

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2010

Windows 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Har du ändrat något i windows? Syns allt minnet i bios, sist men inte minst var vänlig skriv ditt systems komponenter?!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2010

Trodde bara moderkortet och minnena spelade roll och dessa skrev jag i threadnamnet, men du får ursäkta då.

Processor: core i7 2.66Ghz (3.2Ghz)
Moderkort: Asus P6T SE
Minnen: Corsair CM3 3x2GB 1600Mhz
PSU: Fractal Design Tesla 650W
Grafik: XFX HD5870 *2

Bios ser alla minnen, bara Windows som insisterar på 4gb istället för 6gb. Och jag har inte ändrat något utav vad jag kan minnas, jag uppdaterade nyligen drivrutiner och AMD Profiles för grafikkorten, men det känns väldigt lurt om det skulle påverka?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Om du tittar i msconfig i fliken systemstart avancerade alternativ.. ser du något som är ibockat där så ta bort dessa

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2010

Hittade detta på google innan och den är urkryssad tyvärr :/ Någon annan idé?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005

kolla i performance monitors minnesflik , se om du har 2 gig hardware reserved.

Har du installerat denna installation av windows helt rent , eller som att det är en uppgradering från vista / win7 beta?

Har du placerat minnena i slots 2 4 och 6 räknat från processorn , eller på något annat vis?

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2010

Det är en ren installation av Windows 7. Jag fick dock för mig att orka öppna burken och testa minnena. Alla fungerade prima, till min förvåning så hittade Windows hela 6GB när jag väl kom in igen. Jag undrar vad som åstadkommit detta... I och med att båda bios och CPU-Z sa att jag hade 6GB redan innan?

Tack för alla inlägg.

P.S Devildoll: Dom satt i slot 2, 4 och 6