Permalänk
Medlem

Liten lekserver

Hej,
upptäckte efter att inte ha använt den på ett tag att min tidigare server inte startar. Om det beror på power switch, moderkort eller PSU har jag inte lyckats utröna ännu men ska väl felsöka ordentligt senare....

Hur som helst så var det inte så långsökt att börja titta på nya grejer också, och då på en gång anpassa mig mer till vad jag har för behov. Den gamla servern är en Antec P182 vilket iofs är en förträfflig burk, men lite väl stor och svårplacerad. Därför sökte jag mig mot Mini-ITX istället.

tldr: Vill ha en ny server i litet format.

Hade tänkt mig följande prylar:
http://www.webhallen.com/varukorgen/14245/
Målet har varit att komma undan så billigt som möjligt i just detta chassi (det är den enda komponenten som inte är förhandlingsbar). Sneglade på Atom men tyckte det var lite i klenaste laget.
Minnet är det billigaste 4GB alternativet i Asus QVL jag kunde hitta.

Ubuntu server som OS, eventuellt med en eller två virtuella servrar.
Tänkte hosta min privata web, kanske en MySQL, en minecraft server. Lär även köra lite egna program, mest java antar jag.
Dessutom tänkte jag ha TVn som skärm och kunna titta på film, eller köra en PS3 Media Server och kolla film den vägen.

Har alltså inga grandiosa planer utan mest leka med den.

Någon som har några erfarenheter av liknande byggen eller kanske samma komponenter?