Nya Samsung S27A950D och S27A750D - 27" WIDE TFT LED 120HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Tycker denna skrämen är fantastisk, Designen och färgerna är helt fenomenala, Och jag kan varmt rekomendera denna skärmen, för 3990:- är det enligt mig ett givet köp. Huvudsyfte för min del är fps spel, även provat lite blue-ray filmer och kan bara säga att jag är mer än nöjd.

Som alla andra ggr så säger jag: Du har väl troligen ingen aning om vad korrekta färger är heller.

Med tanke på att för det priset får du en Yamakasi Catleap Extreme så känns det ganska överprisat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Som alla andra ggr så säger jag: Du har väl troligen ingen aning om vad korrekta färger är heller.

Vad spelar det för roll? Alla har inte samma smak.
Jag personligen har sett en kalibrerad P50ST50Y plasma ståendes brevid en icke kalibrerad och jag föredrog den icke kalibrerade bilden.
Och för att vara en TN så är 950D rätt sjuk och i några av dom expert recensioner jag har läst så är den i klass med många av dagens ips skärmar.
Och vad är Yamakasi för märke? Hittar inte en enda svensk återförsäljare.
Anyhow, grym skärm men kass fot/design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Vad spelar det för roll? Alla har inte samma smak.
Jag personligen har sett en kalibrerad P50ST50Y plasma ståendes brevid en icke kalibrerad och jag föredrog den icke kalibrerade bilden.
Och för att vara en TN så är 950D rätt sjuk och i några av dom expert recensioner jag har läst så är den i klass med många av dagens ips skärmar.
Och vad är Yamakasi för märke? Hittar inte en enda svensk återförsäljare.
Anyhow, grym skärm men kass fot/design.

Smak? Vem vill se en bild som inte är verklighetstrogen? Ja, jo, med tanke på hur många som inte kalibrerar sina tv-apparater och hur många som köper skräp så en stor andel. Tror det handlar om okunskap än något annat. Vi reagerar positivt på överdrivna färger, oavsett vad man väljer så vänjer man sig efter några minuter, så varför inte köra på korrekta färger och få en bättre upplevelse av det man tittar på?

Yamakasi säljs inte i Sverige. Du får beställa ifrån Korea och får då en IPS-skärm som med AMD-kort klarar 120hz och med Nvidia-kort klarar 100hz eller mer beroende på om man kör SLI eller olika serier.

Vilka expertrecensioner då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vi reagerar positivt på överdrivna färger, oavsett vad man väljer så vänjer man sig efter några minuter, så varför inte köra på korrekta färger och få en bättre upplevelse av det man tittar på?

För att IPS skärmar över 60hz inte finns på den svenska marknaden vad jag vet samt att TN lämpar sig bättre för spel och är billigare, eller ja, dom mesta.
En smaksak helt enkelt, jag personligen finner det här med "korrekta" färger att vara en enda stor hype

Skrivet av Dreas89:

Yamakasi säljs inte i Sverige. Du får beställa ifrån Korea och får då en IPS-skärm som med AMD-kort klarar 120hz och med Nvidia-kort klarar 100hz eller mer beroende på om man kör SLI eller olika serier.

Okej, känns lite riskfullt att beställa från Korea: /

Skrivet av Dreas89:

Vilka expertrecensioner då?

Googla S27A950D reviews, finns en hel del.
Kommer inte ihåg vilken det var specifikt där dom kollade färger osv, var ett tag sedan som jag läste den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

För att IPS skärmar över 60hz inte finns på den svenska marknaden vad jag vet samt att TN lämpar sig bättre för spel och är billigare, eller ja, dom mesta.
En smaksak helt enkelt, jag personligen finner det här med "korrekta" färger att vara en enda stor hype

Jo, det gör det. Dell 2209WA fanns, Dell U2312 kan man troligen pressa upp lite också. Dock inte så mycket högre än 70hz.
Lämpar sig bättre för spel för att de är snabbare vid övergången mellan grått till grått? Mmm, just det.

Hurvida en skärm är bra för spel eller inte beror inte på dess panel!
Ja, du vill berättiga ditt köp av skräp, jag förstår det.

Skrivet av aXz:

Okej, känns lite riskfullt att beställa från Korea: /

Ja, för din Samsung är ju inte ifrån Korea

Skrivet av aXz:

Googla S27A950D reviews, finns en hel del.
Kommer inte ihåg vilken det var specifikt där dom kollade färger osv, var ett tag sedan som jag läste den.

Jag pratar vettiga recensioner, att någon helt okänd kallar sig proffs och säger att den har bra färger ger jag inget för, det borde inte du heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jo, det gör det. Dell 2209WA fanns, Dell U2312 kan man troligen pressa upp lite också. Dock inte så mycket högre än 70hz.
Lämpar sig bättre för spel för att de är snabbare vid övergången mellan grått till grått? Mmm, just det.

Hurvida en skärm är bra för spel eller inte beror inte på dess panel!
Ja, du vill berättiga ditt köp av skräp, jag förstår det.

Du tycker det är skräp, inte jag.
Och då har sambon min en nyare IPS så jag vet skillnaden, och att en TN lämpar sig bättre för spel är pga den högre HZ dom erbjuder samt inget input lagg.
Här blåser jag av våran lilla diskussion då du är fruktansvärt patetisk, det går inte argumentera om något som är en smaksak.

Skrivet av Dreas89:

Ja, för din Samsung är ju inte ifrån Korea

Gjord där men såld av en svensk återförsäljare vilket underlättar markant om skärmen skulle vara defekt samt support.
Förstod du seriöst inte detta?

PS, Dreas, du är medlem på kolozzeum va? Tycker jag känner igen din allmänt spydiga attityd.

Permalänk
Medlem

Dreas skulle du kunna rekommendera en 24-27" IPS eller liknande som flyter på till 100% i spel som BF3 och liknande?
Jag vill helst beställa den från sverige pga av den anledning som herr aXz skrev ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Du tycker det är skräp, inte jag.
Och då har sambon min en nyare IPS så jag vet skillnaden, och att en TN lämpar sig bättre för spel är pga den högre HZ dom erbjuder samt inget input lagg.
Här blåser jag av våran lilla diskussion då du är fruktansvärt patetisk, det går inte argumentera om något som är en smaksak.

Okej, så för att din sambos IPS är på ett sätt så gäller det att alla IPS-paneler har det? Fast nu finns det ju IPS-paneler med möjlighet till högre HZ. TN är en paneltyp, det är inget som har med 120hz att göra. TN-paneler har input lag, inte ovanligt att TN-paneler också har högre input lag än IPS-paneler.
Jag är inte den som hittar på fakta för att det ska skydda mitt köp

Skrivet av aXz:

Gjord där men såld av en svensk återförsäljare vilket underlättar markant om skärmen skulle vara defekt samt support.
Förstod du seriöst inte detta?

PS, Dreas, du är medlem på kolozzeum va? Tycker jag känner igen din allmänt spydiga attityd.

Är skärmen defekt så betalar de Koreanska leverantörerna frakten tillbaka. Support, vilka problem skulle du ha som kräver support? Det enda man behöver vara orolig för att kommer bita en är antalet döda pixlar.

Spydig på Kolo? Inte ens i närheten av vad jag är här och på andra forum.

Skrivet av Delts:

Dreas skulle du kunna rekommendera en 24-27" IPS eller liknande som flyter på till 100% i spel som BF3 och liknande?
Jag vill helst beställa den från sverige pga av den anledning som herr aXz skrev ovan.

Vad innebär flyt till 100%? Vill du ha 120hz måste du antingen våga dig på en Koreansk skärm eller leta åt en 60hzare med lågt input lag.

Vilken IPS-skärm som har lägst input lag idag vet jag inte. Samsungs 850 med PLS-panel kanske har det? Annars har du: http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/asus-pa248q-p13430/t... 246q finns också: http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/asus-pa246q-p10727/t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Okej, så för att din sambos IPS är på ett sätt så gäller det att alla IPS-paneler har det? Fast nu finns det ju IPS-paneler med möjlighet till högre HZ. TN är en paneltyp, det är inget som har med 120hz att göra. TN-paneler har input lag, inte ovanligt att TN-paneler också har högre input lag än IPS-paneler.

Jag syftar på TN panerlerna med över 60hz, dessa har verkligen inte mer input lag och ghosting som en IPS.
Och jag skyddar inte mitt köp då jag längre inte har kvar skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Jag syftar på TN panerlerna med över 60hz, dessa har verkligen inte mer input lag och ghosting som en IPS.
Och jag skyddar inte mitt köp då jag längre inte har kvar skärmen.

Fast nu generaliserar du. Vad för erfarenhet har du av IPS-paneler egentligen?

Kolla upp input lag på Dell 2209WA ifall du vill, det är ett ganska bra bevis på att du snackar skit. Eller min Yamakasi, eller de skärmarna jag länkade ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fast nu generaliserar du. Vad för erfarenhet har du av IPS-paneler egentligen?

Kolla upp input lag på Dell 2209WA ifall du vill, det är ett ganska bra bevis på att du snackar skit. Eller min Yamakasi, eller de skärmarna jag länkade ovan.

Sida 2, post #18, Nuff said.
Känns som att det är du som försöker skydda sitt köp, anyhow, det här är patetiskt så drar mig ur nu.

http://www.overclock.net/t/1167576/tn-vs-ips-response-rate-pi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Sida 2, post #18, Nuff said.
Känns som att det är du som försöker skydda sitt köp, anyhow, det här är patetiskt så drar mig ur nu.

http://www.overclock.net/t/1167576/tn-vs-ips-response-rate-pi...

Vad skulle det där bevisa?

Så än en gång, överdrivna färger är alltså bättre? Vilken av de där två skärmarna tror du ger bäst färger?

Här har du en recension av Samsungs tv-modell av skärmen vilket brukar betyda input lag men samma färger: http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/samsung-syncmaster-t...

Här har du Dell U2711: http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/dell-u2711-p10392/te...

Vet nu att de jämför också TN vs IPS här, så att en TN får bra färger för att vara en TN säger inte så mycket.

Korrekta färger ser inte "wow" ut.

Vilket köp skulle jag försvara nu igen?

edit: Du vill verkligen försöka motbevisa mig med ett inlägg ifrån ett forum? Hahahahaha!

Permalänk

Så som jag förstått det har skärmen både DVI och Displayport så att få 120hz med nvidia kort är inga problem? Funderar på att slå
till på ett gtx 690 som har:

DVI-utgång Ja, 1st Dual Link DVI-I, 2st DVI-I
HDMI-utgång Ja, (Med adapter)
DisplayPort-utgång Ja, Mini DisplayPort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Som alla andra ggr så säger jag: Du har väl troligen ingen aning om vad korrekta färger är heller.

Med tanke på att för det priset får du en Yamakasi Catleap Extreme så känns det ganska överprisat!

Är ju en fördel om man inte behöver beställa skärmen från andra sidan jordklotet, garanti osv,

Korrekta färger, Kan säga att jag tyckte dom var lite "överdrivna/falska" men efter kalibrering så är dom enligt mig perfekta. Jämförde med ipad3 skärmen när jag kalibrerade färgerna och resultatet blev riktigt bra

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Är ju en fördel om man inte behöver beställa skärmen från andra sidan jordklotet, garanti osv,

Korrekta färger, Kan säga att jag tyckte dom var lite "överdrivna/falska" men efter kalibrering så är dom enligt mig perfekta. Jämförde med ipad3 skärmen när jag kalibrerade färgerna och resultatet blev riktigt bra

Hur många ggr har du haft problem med en skärm efter några månader?

http://www.tomshardware.com/reviews/ipad-3-benchmark-retina-d... - sRGB är hyffsat bra på iPaden om man ska tro testet. Att ha det som grund är nog inte helt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Hur många ggr har du haft problem med en skärm efter några månader?

http://www.tomshardware.com/reviews/ipad-3-benchmark-retina-d... - sRGB är hyffsat bra på iPaden om man ska tro testet. Att ha det som grund är nog inte helt bra.

2 gånger.

Använde paddan som mall för att lättare ställa in färgerna korrek, Ipad3 displayen är ju helt sjuk, så kan inte komma på en bättre mall, då jag upplever färgerna på ipad 3 som väldigt realistiska eller hur man nu ska utrycka sig.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

blir det inte skönare o stirra på en 120hz skärm än en 60hz skärm?

Det är skönare att arbeta i windows och att spela (120fps+) med 120 hz, i film är det ingen skilnad.

Permalänk
Medlem

Har själv SA950 och jag tycker den är grym, designen är riktigt fräck men det är väldigt delat har jag märkt. vissa älskar den vissa hatar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

2 gånger.

Använde paddan som mall för att lättare ställa in färgerna korrek, Ipad3 displayen är ju helt sjuk, så kan inte komma på en bättre mall, då jag upplever färgerna på ipad 3 som väldigt realistiska eller hur man nu ska utrycka sig.

Om det är problem från fabrik, då betalar ju säljaren frakten tillbaka.

Vilken typ av problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Om det är problem från fabrik, då betalar ju säljaren frakten tillbaka.

Vilken typ av problem?

Precis, Gick på RMA båda gångerna då det var glapp på den ena skärmen och den andra skärmen bara dog. Men då tog det inte mer än 5 arbetsdagar från det att jag skickade tills jag hade en ny skärm, Ska man nu beställa från någon återförsäljare som inte finns i Sverige lär det ju ta sin tid innan du får tillbaka skärmen, Om den nu mot all förmodan skulle pajja.

Men undrar fortfarande om du sett en ipad3 display irl? Och varför du tycker det är dåligt att ha den som mall, Är det inte "korrekta färger" att jämföra med?

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Precis, Gick på RMA båda gångerna då det var glapp på den ena skärmen och den andra skärmen bara dog. Men då tog det inte mer än 5 arbetsdagar från det att jag skickade tills jag hade en ny skärm, Ska man nu beställa från någon återförsäljare som inte finns i Sverige lär det ju ta sin tid innan du får tillbaka skärmen, Om den nu mot all förmodan skulle pajja.

Men undrar fortfarande om du sett en ipad3 display irl? Och varför du tycker det är dåligt att ha den som mall, Är det inte "korrekta färger" att jämföra med?

De som fått skicka tillbaka sin skärm har jag inte hört att har några problem. Och med tanke på att du får en bättre skärm på alla plan förutom kanske 120hz för äldre Nvidiakort så känns det värt risken.

iPad3 har inte helt korrekta färger nej. Och sen så ser vi ju inte alla nyansskillnader själva heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

De som fått skicka tillbaka sin skärm har jag inte hört att har några problem. Och med tanke på att du får en bättre skärm på alla plan förutom kanske 120hz för äldre Nvidiakort så känns det värt risken.

De som fått skicka tillbaka ? vadå händer det ofta att folk skickar tillbaka dom?
vet ingen som har en sån skärm ens, Men du vet flera som fått skicka tillbaka, Dålig kvalite?

Skrivet av Dreas89:

Pad3 har inte helt korrekta färger nej. Och sen så ser vi ju inte alla nyansskillnader själva heller.

Skit samma om dom är korrekta eller inte, Vem bryr sig, Dom är mer än bra, och det duger till dom flesta.

950D går att kalibrera väldigt bra, Får bra ömdömmen av dom som köpt den, och ingen verkar var direkt missnöjd.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

De som fått skicka tillbaka ? vadå händer det ofta att folk skickar tillbaka dom?
vet ingen som har en sån skärm ens, Men du vet flera som fått skicka tillbaka, Dålig kvalite?

Ja, DOA eller för många döda pixlar. Nej, långt ifrån med tanke på att jag vet om lite över 300 personer som köpt skärmarna. Och det är ju ändå -A-paneler i dom.

Har du missat den enorma tråden som finns här om Koreanska skärmar?

Skrivet av visenstam:

Skit samma om dom är korrekta eller inte, Vem bryr sig, Dom är mer än bra, och det duger till dom flesta.

950D går att kalibrera väldigt bra, Får bra ömdömmen av dom som köpt den, och ingen verkar var direkt missnöjd.

Den som vill ha korrekta färger och är ute efter det bästa?

Men bra omdömen av dom som köpt den? Vad säger det? Hur ofta är personer faktiskt missnöjda med sina skärm eller tv-köp? Går du ifrån en 2-3 år gammal skärm, vad tror du händer när du går till en ny skärm? Lägg till att du aldrig kalibrerat en skärm eller vet vad korrekta färger är. Användaromdömen säger inte speciellt mycket då den genomsnittlige användaren inte har ens i närheten av hyffsade referensramar.

Permalänk
Avstängd

Tar nog inte det här med korrekta färger så seriöst som du gör, Har ändrat så det ser bra ut i mina ögon.

Det säger väll sig självt om du byter skärm efter 3 år att det blir bättre..

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Tar nog inte det här med korrekta färger så seriöst som du gör, Har ändrat så det ser bra ut i mina ögon.

Det säger väll sig självt om du byter skärm efter 3 år att det blir bättre..

I regel ja. Men de flesta har ju ingen erfarenhet av vad som är bra eller dåligt heller så även om en äldre skärm producerar bättre färger och är snabbare så hyllas en skärm med överdrivna färger för att vi attraheras av överdrivna färger.

Permalänk
Medlem

Var och köpte en e S27A950D hos Inet idag!
Jävlar säger jag bara! Vilken skillnad ifrån min 22" Benq för 1100:-

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

I regel ja. Men de flesta har ju ingen erfarenhet av vad som är bra eller dåligt heller så även om en äldre skärm producerar bättre färger och är snabbare så hyllas en skärm med överdrivna färger för att vi attraheras av överdrivna färger.

Så det du säger är att Yamakasi Catleap 2B är en 120 hz skärm med IPS panel? Vad kostar den? Var kan man köpa den för ungefär samma pris som Samsungen? Tittade på ebay och sökte på Yamakasi Catleap 2B och hittade lägsta pris för runt 5000 kr. Sen så verkar det som om man får 1-4 döda pixlar på non center area så är den inte faulty och du kan inte skicka tillbaka den.

Och hur bra är färgerna jämfört med Samsungen? Jämfört med 2209WA?

Är det öppet köp? Antagligen inte. I Sverige kan du bara ångra köpet inom 14 dagar om du har en död pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av artiqio:

Så det du säger är att Yamakasi Catleap 2B är en 120 hz skärm med IPS panel? Vad kostar den? Var kan man köpa den för ungefär samma pris som Samsungen? Tittade på ebay och sökte på Yamakasi Catleap 2B och hittade lägsta pris för runt 5000 kr. Sen så verkar det som om man får 1-4 döda pixlar på non center area så är den inte faulty och du kan inte skicka tillbaka den.

Och hur bra är färgerna jämfört med Samsungen? Jämfört med 2209WA?

Är det öppet köp? Antagligen inte. I Sverige kan du bara ångra köpet inom 14 dagar om du har en död pixel.

Ja, det säger jag. De såldes via 120hz.net för ett tag sen och kanske fortfarande gör. Jag fick min för 3600 inkl. frakt. Nu kostar de mer.

Du vill hellre ha en död pixel än något annat, det är -A-paneler och de kommer med små fel. En pixel är inte farligt.

Inget öppet köp, färgerna kan jag inte kommentera, samma panel som i Apple Cinema Display eller om det var Imac. Panel från LG.

Permalänk
Medlem

Inte dags för en ny skräm-serie av Samsung snart? Lanserades -11 . Tänkr då främst på S27A950D ... samma design fast med högre upplösning än 1080p hade varit intressant. 1440p tex.

Visa signatur

Dator: Taurus eSport GTX680 CPU:Intel i7-3770K GPU:EVGA GTX 680 2048 MB Moderkort: ASRock Z77 RAM: Corsair Vengeance LP 2x8192 MB 1600Mhz CHASSI: Silverstone Sugo SG08B 600W SSD: Samsung 840 250 GB HDD: 3TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ja, det säger jag. De såldes via 120hz.net för ett tag sen och kanske fortfarande gör. Jag fick min för 3600 inkl. frakt. Nu kostar de mer.

Du vill hellre ha en död pixel än något annat, det är -A-paneler och de kommer med små fel. En pixel är inte farligt.

Inget öppet köp, färgerna kan jag inte kommentera, samma panel som i Apple Cinema Display eller om det var Imac. Panel från LG.

Verkar som de har ökat priset på den. Ligger runt 800 USD nu på 120hz.net.