Intel och AMD ökar på Nvidias bekostnad

Permalänk
Melding Plague

Intel och AMD ökar på Nvidias bekostnad

Processorer med integrerad grafik finns i stort sett i alla prisklasser, något som ger Nvidia en svår nöt att knäcka. I årets första kvartal ökade både Intel och AMD andelarna på grafikmarknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag som trodde Nvidia skulle kunna hålla uppe det dem gjort under många år och att AMD skulle få ta en smäll.

Permalänk
Hjälpsam

Statistiken blir mer och mer obsolete när man vi inom några år kommer ha integrerad GPU i alla processorer mer eller mindre, dvs AMD+Intel kommer ha gemensamt ~98% av marknaden på bara integrerat, och sedan lägga till AMDs och nVidias lösförsäljning. Vilket ger en total på långt över 100% andelar om man räknar samman staplarna.

Hade varit mer intressant att se andelarna av primära GPU'n i systemet, men lite lurigare att mäta.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Hade inte Nvidia lyckats komma in bra på Intels Sandy Bridge med sina grafikkort?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hade inte Nvidia lyckats komma in bra på Intels Sandy Bridge med sina grafikkort?

Vad bygger du det på?
Är nog bara att hoppas att deras denver projekt faller väl ut .
Så AMD får lite konkurans även Intel

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det är ju inte en direkt rättvis jämförelse. Jag menar... när jag köper ny dator kommer det bli en 2600K och ett GTX 580 på ett P67-moderkort. Då resulterar mitt köp i en såld grafikprocessor för Intel och en för nvidia, trots att jag bara använder det diskreta kortet från nvidia. Hade jag kunnat välja hade jag ju valt bort grafikdelen från processorn, men nu går ju inte det.

Så den här statistiken blir ju mindre och mindre intressant eftersom AMD och Intel stoppar små GPUer i sina CPUer som bara har tillräckligt med powwah för surfande och spelande av väldigt lättdrivna spel på sin höjd.

Det som är intressant är ju vilken faktiskt marknadsandel som de respektive företagen har. Men det är ju svårt att mäta eftersom det inte går att se vilka som sitter med en Sandy Bridge-processor och ett ordentligt grafikkort... Det närmsta vi kommer är ju Steams undersökningar och de stämmer ju bara för folk som spelar spel..

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Det är ju inte en direkt rättvis jämförelse. Jag menar... när jag köper ny dator kommer det bli en 2600K och ett GTX 580 på ett P67-moderkort. Då resulterar mitt köp i en såld grafikprocessor för Intel och en för nvidia, trots att jag bara använder det diskreta kortet från nvidia. Hade jag kunnat välja hade jag ju valt bort grafikdelen från processorn, men nu går ju inte det.

Så den här statistiken blir ju mindre och mindre intressant eftersom AMD och Intel stoppar små GPUer i sina CPUer som bara har tillräckligt med powwah för surfande och spelande av väldigt lättdrivna spel på sin höjd.

Det som är intressant är ju vilken faktiskt marknadsandel som de respektive företagen har. Men det är ju svårt att mäta eftersom det inte går att se vilka som sitter med en Sandy Bridge-processor och ett ordentligt grafikkort... Det närmsta vi kommer är ju Steams undersökningar och de stämmer ju bara för folk som spelar spel..

Hm, om du har rätt i det du skriver så borde det även gälla för gamla i5 6xx och i3 serien samt alla dessa Amd moderkort med inbyggt grafikkchip. Och föressten skulle inte alla nya amd processorer inkludera ett graffikchip med bulldozer m.m.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Det är ju inte en direkt rättvis jämförelse. Jag menar... när jag köper ny dator kommer det bli en 2600K och ett GTX 580 på ett P67-moderkort. Då resulterar mitt köp i en såld grafikprocessor för Intel och en för nvidia, trots att jag bara använder det diskreta kortet från nvidia.

Nja har du maximal otur får du väl en från CPUn, en integrerad på Moderkortet också Nvidias. T.ex. två för Intel som ej används och en för nvidia...

Skillnaden är ju att de inbyggda kostar någon hundralapp tillsammans (i extra tillverkningskostnad) medan grafikkortet från Nvidia ofta kostar 10ggr mer... Så vi behöver nog inte oroa oss för att Nvidia skall konka riktigt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Hm, om du har rätt i det du skriver så borde det även gälla för gamla i5 6xx och i3 serien samt alla dessa Amd moderkort med inbyggt grafikkchip. Och föressten skulle inte alla nya amd processorer inkludera ett graffikchip med bulldozer m.m.?

AMD Bulldozer FX kommer inte ha inbyggd grafik, om jag har fattat rätt.
Däremot kommer framtida Fusion A bygga på Bulldozer-kärnor.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att AMD även ökat en del tack vare att de har vunnit Apple.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

... Då resulterar mitt köp i en såld grafikprocessor för Intel och en för nvidia, trots att jag bara använder det diskreta kortet från nvidia.

Det är tyvärr detta som gör att Intel ligger på så hög procent som de gör, eftersom deras GPUer är inbyggda överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Hm, om du har rätt i det du skriver så borde det även gälla för gamla i5 6xx och i3 serien samt alla dessa Amd moderkort med inbyggt grafikkchip. Och föressten skulle inte alla nya amd processorer inkludera ett graffikchip med bulldozer m.m.?

Mjo, precis, fast Bulldozer kommer ju inte ha någon inbyggd GPU, inte i första generationen iaf, om jag har förstått det hela rätt.

Skrivet av Ixos:

Nja har du maximal otur får du väl en från CPUn, en integrerad på Moderkortet också Nvidias. T.ex. två för Intel som ej används och en för nvidia...

Skillnaden är ju att de inbyggda kostar någon hundralapp tillsammans (i extra tillverkningskostnad) medan grafikkortet från Nvidia ofta kostar 10ggr mer... Så vi behöver nog inte oroa oss för att Nvidia skall konka riktigt ännu.

Jajusste, moderkorten tänkte jag inte ens på.
Men som sagt, det är ett tveksamt utnyttjande av statistik, för oss hårdvarufetishister. Det är ju inte riktigt intressant än eftersom både AMD och Nvidias diskreta grafikdelar presterar så otroligt mycket bättre än någon integrerad lösning kommer göra inom de närmsta 5 iterationerna av Moores lag.

Skrivet av apamedvapen:

Det är tyvärr detta som gör att Intel ligger på så hög procent som de gör, eftersom deras GPUer är inbyggda överallt.

Mjo, det var ju det som var min poäng. Jag skulle nog våga påstå att en majoritet av alla stationära system som säljs ändå faktiskt har en diskret grafikdel, även datorer med Sandy Bridge. Man kan göra så mycket lurigt med statistik alltså.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

... när jag köper ny dator kommer det bli en 2600K och ett GTX 580 på ett P67-moderkort. Då resulterar mitt köp i en såld grafikprocessor för Intel och en för nvidia, trots att jag bara använder det diskreta kortet från nvidia.

Då är du osmart. Om du i stället lägger till en hundralapp eller två för ett Z68-baserat moderkort kommer du att använda båda grafikkretsarna!
- Snabbare och effektivare mediakodning med Quick Sync.
- Lägre energiförbrukning när 2d-grafik renderas a IGP.

I övrigt håller jag med om att statistiken blir haltande. Vore bättre om man tittade på intäkterna från såld grafik. Även det kan ju bli lite svårt att beräkna på integrerade grafikkretsar, men för en CPU/IGP kanske man kan säga att IGPs värde motsvarar dess andel av chipytan.

/Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Hade jag kunnat välja hade jag ju valt bort grafikdelen från processorn, men nu går ju inte det.

*Host* Därför köper man inte en sån processor..

Visst 2600k är en bra processor, men för lite för sent.. 1366 regerar fortfarande tronen, idag skulle jag välja en 2600k före en 950, men bara om ett par månader så blir det en LGA2011 med hexa-core och quad channel minnen utan onödigt krafs.

Setup1: 1155 (8300kr) 15% dyrare

ASUS Maximus IV Extreme P67 (2690kr) 5% billigare
Intel Core i7 2600k 3.4GHz 8MB (2390kr) 12% dyrare, 25% bättre
Corsair Dominator GT 16GB 2000MHz CL9 (3198kr) 10% dyrare gb/kr

versus

Setup2: 1366 (7200kr) 15% billigare

ASUS Rampage III Extreme X58 (2825kr) 5% dyrare
Intel Core i7 950 3.0GHz 8MB (2128kr) 12% billigare, 25% sämre
Corsair Dominator GT 12GB 2000MHz CL9 (2199kr) 10% billigare gb/kr

versus

Setup 3: 1366 (16000kr) 120% dyrare

ASUS Rampage III Extreme Black Edition X58 (3499kr)
Intel Core i7 990X 3.4GHz Extreme 12MB (7999kr) 9000% bättre
Corsair Dominator GT 24GB 2000MHz CL9 (4398kr) 10% billigare gb/kr

---------------------------------------------------------------

3DMark11 Physics Test
Core i7 920 @ 4.0GHz (50% OC) = 9094p ~ 9100 (100%)

Core i7 2600k @ 4.6GHz (35% OC) = 11327p ~ 11300 (125%)

25% mer physics poäng

1155
+ Priset
+ Processorerna
+ UEFI
- Utbudet
- Minnesplatser
-+ Grafikprocessor

1366
+ Priset
+ Minnesplatser
- Föråldrad
- UEFI
-+ Grafikprocessor

Jag hatar 1155, skiten är carried by 2600k.

1155: "My name is Ivana. Ivana Humpalot."
1366: "We Saw, We Came, We Conquered!"
2011: "I'll rip your head off and shit down your neck!"

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Det är tyvärr detta som gör att Intel ligger på så hög procent som de gör, eftersom deras GPUer är inbyggda överallt.

Sanning med extrem modifikation.

Anledningen till att Intel är den största tillverkaren av grafikkort är på grund av att den överväldigande majoriteten av världens datoranvändare ger blanka fan i högpresterande "slot in" GPUer utan klarar sig alldeles utmärkt med integrerade Intel kretsar i sina laptops.

Lägg sedan till att majoriteten av alla datorer som säljs i dagsläget är laptops där högpresterande grafikkort är irrelevanta för; vill man ha en spelmaskin köper man en stationär.

Permalänk
Medlem

6950 var helt enkelt det rätta valet

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

*Host* Därför köper man inte en sån processor..

Visst 2600k är en bra processor, men för lite för sent.. 1366 regerar fortfarande tronen, idag skulle jag välja en 2600k före en 950, men bara om ett par månader så blir det en LGA2011 med hexa-core och quad channel minnen utan onödigt krafs.

[massa text]

1155
+ Priset
+ Processorerna
+ UEFI
- Utbudet
- Minnesplatser
-+ Grafikprocessor

1366
+ Priset
+ Minnesplatser
- Föråldrad
- UEFI
-+ Grafikprocessor

Jag hatar 1155, skiten är carried by 2600k.

1155: "My name is Ivana. Ivana Humpalot."
1366: "We Saw, We Came, We Conquered!"
2011: "I'll rip your head off and shit down your neck!"

Sant. 1155 är inte en entusiastplatform, även om den i dagsläget presterar som en i många fall. Men folk som jag vars stationära "speldator" som knappt bootar och har en Pentium D och ett 4670 behöver en dator idag och inte i december.

Som du säger är 2600K en bra processor och duger alldeles ypperligt till spelande.

Skrivet av Olle P:

Då är du osmart. Om du i stället lägger till en hundralapp eller två för ett Z68-baserat moderkort kommer du att använda båda grafikkretsarna!
- Snabbare och effektivare mediakodning med Quick Sync.
- Lägre energiförbrukning när 2d-grafik renderas a IGP.

I övrigt håller jag med om att statistiken blir haltande. Vore bättre om man tittade på intäkterna från såld grafik. Även det kan ju bli lite svårt att beräkna på integrerade grafikkretsar, men för en CPU/IGP kanske man kan säga att IGPs värde motsvarar dess andel av chipytan.

/Olle

Fast om jag aldrig kodar om film och har en gammal MacBook till surfdator så är Z68 onödig för mig. Men Z68 är ju vad P67 borde varit från första början.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av Ase:

Vad bygger du det på?
Är nog bara att hoppas att deras denver projekt faller väl ut .
Så AMD får lite konkurans även Intel

Detta bygger jag det på.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13227-nvidia-geforce-i-200-d...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är Intels integrerade grafikkort speciellt vassa jämfört med ett riktigt budgetkort för en 200-300 kr?
Kan säga att även om Geforce 210 inte var i närheten av mitt 9800GT så var den ändå bra med tanke på priset

http://www.inet.se/artikel/5408579/sparkle-geforce-g210-512mb

Permalänk
Medlem

Stäng av grafikkortet

Om nu alla CPU:er kommer att vara försedda med en grafikdel skulle det då inte kunna vara en fördel om den stora bättre GPU:en kunde vara avstängd när det inte fanns behov av den. Som nu när jag bara är ute och surfar på nätet.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så länge artikeln räknar integrerade grafikkort så är den värdelös. Ej godkänt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]