Första prestandagrafen för AMD FX "Bulldozer" och A-serien "Llano"

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör Intels processorer så mycket vassare egentligen? Är det AMDs brist på pengar, erfarenhet, personal eller påhittighet? Om Intels snabba CPU har 64 duppeditter och AMDs 16, varför stoppar AMD inte i fler?

Jag försöker inte provocera eller spela Apan här nu utan är nyfiken :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

"presentations- bilder som sägs komma inifrån AMD"

Det hoppas jag inte.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Vad är det som gör Intels processorer så mycket vassare egentligen? Är det AMDs brist på pengar, erfarenhet, personal eller påhittighet? Om Intels snabba CPU har 64 duppeditter och AMDs 16, varför stoppar AMD inte i fler?

Jag försöker inte provocera eller spela Apan här nu utan är nyfiken :).

Svårt att veta faktiskt. Men när AMD hade både bättre prestanda och bättre priser än Intel sålde man fortfarande mycket sämre (Thunderbird, Athlon vs PIII och P4). Så även när AMD hade bättre produkter på marknaden sålde de sämre. Deras varumärke är därmed inte lika starkt. Så jag tror faktiskt att det är så enkelt som pengar. AMD har mindre deg för utveckling och det syns i lanseringarna. Om Phenom II lanserades samtidigt som Q9XXX serien hade de haft en chans. Detsamma gäller om Bulldozer lanserats för något år sedan istället för Phenom II x6.

AMD är hela tiden efter vilket måste bero på budgeten. För jag tror inte att deras ingenjörer är sämre än Intels på något sätt.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

& varför är folk förvånade AMD s 8 kärniga är 4 st enheter (par av kärnor) där varje kärna enligt AMD ska prestera ca 80% av en full kärna ( med andra ord en 8a kärnig borde prestera som en 6 kärnig ungefär). Så ett stort steg framåt för amd hoppas bara att dom kommer att sälja till ett bra pris. Så hänger den på Intel 2600 så är det väl bra var ju det som var/är målet för AMD

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vad ska man med åtta kärnor till när inte ens 6 kärnor används? Bahh, känns som utvecklingen av hårdvaran går för snabbt jämfört med mjukvaran. Snacka om onödigt, man kan ju lika gärna kasta 3 tusen i sjön

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

Svårt att veta faktiskt. Men när AMD hade både bättre prestanda och bättre priser än Intel sålde man fortfarande mycket sämre (Thunderbird, Athlon vs PIII och P4). Så även när AMD hade bättre produkter på marknaden sålde de sämre. Deras varumärke är därmed inte lika starkt. Så jag tror faktiskt att det är så enkelt som pengar. AMD har mindre deg för utveckling och det syns i lanseringarna. Om Phenom II lanserades samtidigt som Q9XXX serien hade de haft en chans. Detsamma gäller om Bulldozer lanserats för något år sedan istället för Phenom II x6.

AMD är hela tiden efter vilket måste bero på budgeten. För jag tror inte att deras ingenjörer är sämre än Intels på något sätt.

Alright, så AMD är egentligen inte efter tekniskt sett, de är bara en generation bakom, skulle man kunna uttrycka det så?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Tänker inte dra några slutsatser av detta, testet är ju helt åt helvete och dessutom står det inte ens vilken FX-modell det handlar om. Tills vi ser tester som involverar processorexemplar som AMD själva har skickat ut till diverse oberoende siter så finns det fortfarande för lite att gå på.

Måste hålla med, detta test känns bara underligt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så jämför dem 2600k (med sitt inbyggda IHD 3000) med AMDs 8 kärniga(?) med ett separat kort/inbyggda 6670? (i.e pris/prestanda vs pris/prestanda?)

Jag ser inte hur det inbyggda GPUn skulle kunna vara relevant för entusiaster/gamers....

Om det är så lågt man tänkt gå skulle jag hellre köra på en Atom/Fusion. Jag menar... vad ska Pär med 8 kärnig CPU till om han enbart spelar facebook spel?

Permalänk
Medlem

Ja, det är nästan det som stör mig mest med det här otroligt förvirrande testet. Ska man bencha en CPU så är det ju ändå just CPUn och inget annat som ska finnas i graferna när man är klar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

skulle nog gå så långt som att säga att amd ingenjörer är bättre än intels...fanboyigt i know
rnd utgifterna hos intel är enormt mycket större..
skulle kunna utvekla det hela med naphahelm arkitekturen som har töntigt många likheter med ph ettan...
så för att inte dra alt för många Belgien blue ur mitt arsle så:
http://www.tomshardware.com/reviews/Intel-i7-nehalem-cpu,2041...
stark motvind i många år har det varit.

slutligen så betyder såna har slids inte ett skvätt

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arzei:

Ska man bencha en CPU så är det ju ändå just CPUn och inget annat som ska finnas i graferna när man är klar.

Nu är det väl inte det de försöker göra utan snarare visa styrkan hos sin plattform (och av någon anledning förutsätter de att vanligt folk ser fördelar med att använda processor och grafikkort från samma tillverkare)?

Permalänk
Medlem

Kan ifs tänka mig att Llano och Bulldozer är riktigt trevliga alternativ om man vill ha "allt-i-ett" och inte köpa till ett grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Alright, så AMD är egentligen inte efter tekniskt sett, de är bara en generation bakom, skulle man kunna uttrycka det så?

Per definition så är man ju tekniskt sett efter om man lanserar teknologin senare =). Men jag förstår vad du menar och lite så är det. Man är ofta efter i "nanometer-utvecklingen" men processorer är mer än det. Hur det ser ut med tekniken i själva processorn vågar jag inte uttala mig om. Men det känns som att det kvittar när Intels processorer presterar bättre. Men de har tagit igen förr och kan ta igen nu. Därför många av oss satt stora förhoppningar på Bulldozer. Jag gillar verkligen AMD men det här ser inget vidare ut. Det enda jag kan läsa ut ifrån de staplarna är att Bulldozer är 10% snabbare än Phenom IIx6 vilket inte är så bra... Men förhoppningsvis överraskar de positivt och lanserar en processor som är bättre/lika bra som 2600K i samma prisklass. Vi får vänta till riktiga test helt enkelt.

AMD måste ut ur nischen och bli mainstream. Bra processorer från AMD gynnar till och med de mest inbitna Intel-fanboysen.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

skulle nog gå så långt som att säga att amd ingenjörer är bättre än intels...fanboyigt i know
rnd utgifterna hos intel är enormt mycket större..
skulle kunna utvekla det hela med naphahelm arkitekturen som har töntigt många likheter med ph ettan...
så för att inte dra alt för många Belgien blue ur mitt arsle så:
http://www.tomshardware.com/reviews/Intel-i7-nehalem-cpu,2041...
stark motvind i många år har det varit.

slutligen så betyder såna har slids inte ett skvätt

Om nu dem var det så skulle inte AMD vara i den situationen dem är idag. Du vet väl att Intel kommer släppa nya high end processorer i Q1 2012? Så AMD kommer nog inte leda så länge Om dem nu kommer att göra det. Samt om ens AMD kan motivera stora massan att köpa processor på 8 kärnor, låter överdrivet

Permalänk
Skrivet av RepZi:

Om nu dem var det så skulle inte AMD vara i den situationen dem är idag. Du vet väl att Intel kommer släppa nya high end processorer i Q1 2012? Så AMD kommer nog inte leda så länge Om dem nu kommer att göra det. Samt om ens AMD kan motivera stora massan att köpa processor på 8 kärnor, låter överdrivet

känner mig tvingad att svara

amd ingenjörer är jävligt duktiga men dom har inte tekniken\pengarna att matcha intel vilket jag försökte få fram med den artiklen...om dom hade haft tekniken så hade gammla phenomen varit i klass med Nehalem vilket den ju inte var. om man tittar på historian så har amd knåpat o klistrat med det dom har, tex deras 486'or som var bättre än intels.

amd började i motvind, och när dom väll slog intel på fingrarna så "fuskade" intel.

och ja jag är en fanboy, men i det läget amd är i så behöver dom all suport dom behöver!

edit
*ummm har väll aldrig antyt att amd kommer leda efter bulsozern? vilket jag inte tror dom kommer göra heller.*

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Fail , dags att klaga på hur dom försöker manipulera grafer för att få det att se bättre ut.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DellaK:

Svårt att veta faktiskt. Men när AMD hade både bättre prestanda och bättre priser än Intel sålde man fortfarande mycket sämre (Thunderbird, Athlon vs PIII och P4). Så även när AMD hade bättre produkter på marknaden sålde de sämre. Deras varumärke är därmed inte lika starkt. Så jag tror faktiskt att det är så enkelt som pengar. AMD har mindre deg för utveckling och det syns i lanseringarna. Om Phenom II lanserades samtidigt som Q9XXX serien hade de haft en chans. Detsamma gäller om Bulldozer lanserats för något år sedan istället för Phenom II x6.

AMD är hela tiden efter vilket måste bero på budgeten. För jag tror inte att deras ingenjörer är sämre än Intels på något sätt.

Du kanske missade det, men det har visat sig att Intel tvingade företag att bara köpa Intel cpuer. För detta har Intel dömts till miljardböter, pengar som AMD fått. Detta hände ganska nyligen, för något år sen. Intel har alltså spelat falskspel. När Intel Pentium4 krossades av AMDs Opteron, så hade Intel fortfarande ett järngrepp om marknaden, pga fulspel.
http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_v._Intel

Det är svårt att vinna, även när AMD har bättre cpuer, eftersom Intel tvingar alla att bojkotta AMD.

Permalänk
Medlem

visa några jävla prestanda siffror vs 2600k, annars blir det fan sandy bridge...

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

känner mig tvingad att svara

amd ingenjörer är jävligt duktiga men dom har inte tekniken\pengarna att matcha intel vilket jag försökte få fram med den artiklen...om dom hade haft tekniken så hade gammla phenomen varit i klass med Nehalem vilket den ju inte var. om man tittar på historian så har amd knåpat o klistrat med det dom har, tex deras 486'or som var bättre än intels.

amd började i motvind, och när dom väll slog intel på fingrarna så "fuskade" intel.

och ja jag är en fanboy, men i det läget amd är i så behöver dom all suport dom behöver!

edit
*ummm har väll aldrig antyt att amd kommer leda efter bulsozern? vilket jag inte tror dom kommer göra heller.*

Tvekar inte en sekund på att deras ingenjörer är dåliga snarare tvärtom. Dem är säkert duktiga, annars hade dem inte jobbat där vilket säger sig självt. Men när det gäller att synas och sälja så ligger AMD efter, kan väl ingen förneka? Nog för att Intel leder över AMD försäljningsmässigt betyder det ju inte att de ligger på soffan hela dagarna. Dem(Intel) har nog säkert många många fler ess under armen redo att plockas fram när det behövs från sitt forskningslabb. Där dem lägger ner sjuka mängder med resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Vad ska man med åtta kärnor till när inte ens 6 kärnor används? Bahh, känns som utvecklingen av hårdvaran går för snabbt jämfört med mjukvaran. Snacka om onödigt, man kan ju lika gärna kasta 3 tusen i sjön

Hur menar du? Mer än 6 kärnor kan användas om man jobbar med t.ex. tung videoredigering. Mjukvaran ligger ju i fas med hårdvaran på den fronten men jag antar att du syftar på spel? Spelutvecklingen ligger efter på grund av att få vill utveckla spel ordentligt till PC då det helt enkelt är mycket lönsammare att göra det till konsol och sen porta över.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Är för mycket tyskt tänkande i AMD kan jag tänka mig därav ligger dom efter ingen tar initiativ bara cheferna(jobbar på tysk firma själv)
Skämt åsido så är det synd att dom inte kan konkurera bättre ,blir en Sandy bridge-E & s2011 för mig

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kan ifs tänka mig att Llano och Bulldozer är riktigt trevliga alternativ om man vill ha "allt-i-ett" och inte köpa till ett grafikkort.

Bulldozer är bara processor och kommer inte med någon integrerad grafik. Det gör Llano däremot.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Ja, det är nästan det som stör mig mest med det här otroligt förvirrande testet. Ska man bencha en CPU så är det ju ändå just CPUn och inget annat som ska finnas i graferna när man är klar.

Tja, egentligen gör AMD helt rätt. Utvecklingen går mot APU:er (CPU och GPU på samma krets). Ökningen av antalet x86/64-kärnor per APU/CPU kommer troligen avstanna (bortsett möjligen i servermarknaden) och istället kommer man börja utnyttja GPU:n (OpenCL, DirectCompute, osv) mer och mer.

Först hade vi "the GHz Race". Det tog stopp, men man tog bara en ny väg: "the Core Wars". Det är inte över än, men snart tar det också slut. Fler instruktioner per kärna och per klockcykel är extremt svårt att få ut - i praktiken tog den utvecklingen slut med K7 för AMD och Core2 för Intel. Sen, tack vare den extremt snabba GPU-utvecklingen och det ökade stödet för GPGPU på senare tid (tack ATI och nVidia!), så är det dags för en ny strid. Vad ska man kalla den? The Throughput War?

Redigerade inlägget lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv

*Tråd rensad*

Ett olämpligt inlägg har tagits bort.

Permalänk
Medlem

Svårt att få ut någon vettig information från "testerna" då man inte vet hur dessa genomförts, får vänta på mer seriösa tester och att dom får tummen ur och släpper BD snart!

AMD släpper Bulldozer nu ett halvår efter Intels lansering av Sandy Bridge, om den inte sparkar rumpa så känns det som en stor fail.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Svårt att få ut någon vettig information från "testerna" då man inte vet hur dessa genomförts, får vänta på mer seriösa tester och att dom får tummen ur och släpper BD snart!

Precis. Det finns faktiskt några riktiga benchmarks om man kollar på realworldtech.com (Interlagos vs Magny-Cours), men tråkigt nog är Interlagos-systemet (Bulldozer) "crippled" med dålig minnesbandbredd. Ändå finns det tillfällen (vissa program) som Bulldozer presterar bättre (per kärna och per klockcykel) än det gamla arkitekturen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Den som lever får se, finns mycket som är bra i praktiken men sämre när den väl testas.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vad för andra prestanda bilder och tester som kommer "snart". Men tittar man på dessa så är det ingen idé som gamer att vänta på Bulldozer utan man borde köra på SB.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

jag är inte insatt i ämnet över huvud taget men varför diskuterar alla som att dom här "testerna" faktiskt är äkta och kommer från amd? det finns väl vad jag vet inte något som tyder på det? ingen som har funderat på att sidan kanske bara vill ha lite mer annonsintäkter? är ju inte direkt svårt att dra ihop en sån där bild i photoshop?

Permalänk
Medlem

Bulldozer ser inte ut att leva upp till förväntningarna. Tittar man på FX-8100 och X6 1100T så ser man inget direkt större hopp i prestandan, så en vild gissning är att FX-8100 inte kommer slå 2600K rent generellt. Dock så lär den bli väldigt intressant i program som stöder 8 kärnor. Jag hoppas att prislappen kommer tilltala dom flesta så att den åtminstone kan konkurrera inom pris/prestanda, vilket de kör göra då det är AMDs starka sida.

Men jag tänker inte bilda en slutgiltig uppfattning på ett lite halvskumt test från Turkiet, utan jag kommer vänta på lite mer trovärdiga tester. Kollar man t.ex. på andra bilden så är den inte direkt välgjord. Det ser ut som ett hotbrev med urklippta bokstäver där ingenting följer en rak linje. Och den första bilden ser mer ut som en tidningsannons för ett specialerbjudande på Rusta.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi