Xbox 360 och Ps3 hittar inte mina delade mappar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HISINGS BACKA
Registrerad
Apr 2011

Xbox 360 och Ps3 hittar inte mina delade mappar

Hej Sweclockare!

Bakgrund

För en tid sen införskaffade jag en server som jag nu lagt över alla serier och filmer på.
OS:et jag använder är Windows 7 Ultimate och datorn är med i samma nätverk som resten av husets datorer och i samma hemgrupp.
Alla andra datorer har inte minsta problem att både hitta det jag delat ut från server och att lägga till filer.

Allt är frid och fröjd? knappast..

Problem

Det som förvandlar mina hårstrån till aska är följande.
Varken min Ps3:a eller Xbox 360 vägrar ta del av de mappar jag delar ut.

När jag söker på videos på Xbox 360 så hittar den min Server och jag kan gå in på den.
Dock så hittas bara en mapp som jag inte själv skapat som heter något i stil med "recorded Tv" och där finns inget av det delat ut (har ingen lust att köra via windows media center).

På min Ps3:a är problemet ett annat och det är att jag förut kunde ta del av ett par serier, men då endast när serierna låg på hårddisken där biblioteket fanns (om ni förstår vad jag menar).
Nu har jag tagit bort mappen som var kopplad till Video mappen i Biblioteket (win7) och istället kopplat den till min hela HDD som delas ut.
Problemet här är att Ps3:an hittar det gamla jag delat ut och vägrar acceptera att det ska finnas något nytt där. Det gamla syns, går att klicka på men eftersom det inte finns kvar på samma ställe så blir det error.

Ett annat problem som mer är estetiskt är att det finns en j*vla massa kategorier jag inte vill veta av när jag går in på servern från Ps3:an, jag vill endast se de mappar jag delat ut och deras innehåll. Just nu kan man sortera på År, Skådis, Genre, Regissörens moster etc etc vilket jag inte vill veta av.

Frågor

• Är det något med delningen från win7 till Ps3 som ogillas? (har senaste firmware på ps3an)

• Hur får jag Ps3 att fatta ett det är dags att glömma det som tidigare fanns i mappen Videos och istället plocka fram det jag nyligen lagt till?

• Går det ens att göra så delade mappar syns i Ps3:an eller måste allt gå via biblioteket i win7? (pictures, videos, music, document etc)

Ber om ursäkt för luddiga frågor men jag hoppas ni kan hjälpa mig att nå klarhet.

Mvh Nemezis

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Kör med PS3 Media Server. http://ps3mediaserver.blogspot.com/

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Välkommen till Sony PS3!!

Som warh0g sa, kör PMS och låt den dela ut och transcoda material så att det passasr PS3:ans bristfälliga DLNA-mediaklient, det är i princip den enda lösningen som är någorlunda funktionell.

Ett alternativ är TVersity också, dock vet jag inte hur bra den fungerar i dagsläget.

|[●▪▪●]| i5-6600k@4,4GHz >-< GB-Z170X-GM3 >-< 16GB DDR4 >-< MSI GTX 1070 >-< BX100 250GB SSD>--
--< Be Quiet! Pure Rock >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE |[●▪▪●]|