Intel introducerar 3D-transistorn i Ivy Bridge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin_681:

Jag är en trogen AMDare

Med ett GTX480??

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Undra hur mycket dyrare det är att göra 3d transistorer, känns som att det krävs en del ny teknik?
Detta kallar jag genomslag! men samtidigt så väntar jag på att man tillverkar resistorer ur kolnanorör istället, jag lär dock få vänta i några år

Jag tror det är marginellt dyrare att tillverka själva transistorn, dvs materialkostnaden när de väl har många maskiner som kan producera de transistorerna. Det vi betalar för är nog snarare investeringen i dessa maskiner plus all den forskning de har lagt ner. Det är i alla fall vad jag tror, sen om det är rätt är ju en annan sak

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephroth:

Jag tror det är marginellt dyrare att tillverka själva transistorn, dvs materialkostnaden när de väl har många maskiner som kan producera de transistorerna. Det vi betalar för är nog snarare investeringen i dessa maskiner plus all den forskning de har lagt ner. Det är i alla fall vad jag tror, sen om det är rätt är ju en annan sak

Lite så jag menade, materialet är ju i princip det samma

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande om det är så bra som dom säger!
Intel är som vanligt alltid steget före, Bulldozer blev plötsligt sjukt ointressant.

Får nästan hoppas att AMD kontrar detta snabbt, annars är det godnatt.. Vem vill köpa gammal teknik liksom?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

För det andra så verkar den nya transistorn inte ge någon extra prestanda. Mist 30% av den ökade prestandan lär ju komma fån att de krympt processen och därmed kunnat klämma in mer på samma yta.

Mindre processor som drar mycket mindre ström (=mindre värmeutveckling) med, samma beräkningskapactitet, gör så att man kan göra kraftfullare processorer? (Detta som är poängen med att också "minska" i nanometer?) så då får man en kraftfullare processor än tidigare och utvecklingen går framot etc etc?

Permalänk
Medlem

Dessa processorer borde vara bakåtkompatibla med sandy bridge..? Ett stort plus i den vågskålen då i valet mellan SB och Bulldozer...

Permalänk
Medlem

Alltså varenda ingenjör som pysslar med detta lär väl tänkt att denna "3D" modell skulle vara bra. Problemet är väl att man inte kunnat tillverka den tidigare?

Enligt videon låter det som att deras ingejörer har gjort en jätte upptäckt, när det förmodligen handlar mer om att ha deg till att få fram en tillverkningprocess?

Skrivet av The Future of Transistors:

Researchers are nevertheless currently working on innovative ways to build such tiny devices -- abandoning silicon, abandoning all of today's manufacturing methods. Such transistors are known, not surprisingly, as single electron transistors, and they'd be considered "on" or "off" depending on whether they were holding an electron. (Transistors at this level would be solely used as switches for binary coding, not as amplifiers.) In fact, such a tiny device might make use of the quantum weirdness of the ultra-small. The electron could be coded to have three positions -- instead of simply "on" or "off" it could also have "somewhere between on and off." This would open up doors for entirely new kinds of computers. At the moment, however, there are no effective single electron transistors.

Copyright 1999

Permalänk
Medlem

"37% Performance increase _AT_ Low Voltage"
Vad betyder detta? 37% bättre prestanda än förra generation OCH lägre volt? Eller 37% bättre prestanda VID lägre volt?
Det kanske betyder att en ivy bridge CPU klarar sig på 0.9v (till exempel). Så deras 37% performance increase AT low voltage kanske betyder att om dom tar en 2600k, sänker spänningen till 0.9v, och sen försöker sätta så hög klock som den klarar, och sen jämför den med en Ivy Bridge CPU på 0.9v.
Så "at" (vid) low voltage så presterar ivy bridgen 37% bättre. Men vid normal volt för båda CPU'sen är skillnaden kanske inte alls lika stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moddelkaj:

Jag är inne på lite samma spår faktiskt. Om man nu ska sikta på en prestandadesktop efter sommaren, ska man köra på Sandy Bridge-E eller vänta på Ivy Bridge? Det verkar inte riktigt som man har nytta av en Ivy Bridge i ett överklockat prestandasystem, eller har jag fel?

Sandy bridge-E sen kanske uppdatera till Ivy bridge -E men är väl ca kvartal 4a 2012 det
Ivy bridge = mellanserie med bättre grafikprestanda (inbyggd ,nej tack)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Men då Ivy Bridge är en "tick"-generation borde den väl snarare bara vara en nerkrympning av Sandy Bridge? Att implementera 3D-transistorer är ju en stor arkitekturförändring.

Ja, detta är en nedkrympning av Sandy Bridge.
För att göra en mer effektiv krympning har man valt att gå över till den här typen av tri-gate transistorer istället för de gamla.

Arkitekturen i hur processorn jobbar är fortfarande densamma, detta påverkar bara hur transistorerna jobbar individuellt.

En arkitektur handlar om hur man bygger upp allt.

Skrivet av KalleKulspruta:

Yes, så tänkte jag med. Detta borde vara "Tock" Dvs steget efter Ivy bridge.

Nej.

Det är också smart av dom att införa detta vid en relativt simpel krympning så att de kan komma underfund med och verkligen lära känna hur transistorerna beter sig i många olika situationer för att sedan utnyttja det fullt ut med nästa arkitektur.

Haswell är spännande som fan, Sandy Bridge är imponerande men det handlar fortfarande om en förbättrad Core-arkitektur.

Haswell ska bli riktigt spännande.

EDIT: Tyvärr tycker jag det ser lite mörkt ut för AMD i prestandasegmentet, Bulldozer imponerar på mig redan innan den är lanserad med lite nytänkt kring hur man prioriterar heltal och flyttal och kommer betyda mycket för utvecklingen av GPGPU och dylikt.
Och jag har redan bestämt mig för en Llano till min HTPC och deras grafikavdelning går på riktigt bra.
Jag hoppas bulldozer och dess kommande evolution kommer bjuda på prisvärd prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

"37% Performance increase _AT_ Low Voltage"
Vad betyder detta? 37% bättre prestanda än förra generation OCH lägre volt? Eller 37% bättre prestanda VID lägre volt?
Det kanske betyder att en ivy bridge CPU klarar sig på 0.9v (till exempel). Så deras 37% performance increase AT low voltage kanske betyder att om dom tar en 2600k, sänker spänningen till 0.9v, och sen försöker sätta så hög klock som den klarar, och sen jämför den med en Ivy Bridge CPU på 0.9v.
Så "at" (vid) low voltage så presterar ivy bridgen 37% bättre. Men vid normal volt för båda CPU'sen är skillnaden kanske inte alls lika stor.

skulle gissa på att de menar att transistorn klarar en högre frekvens ((1/0)/s) så teoretiskt borde det innebära att om man byggde om en sandy bridge till sånna transistorer så skulle den gå att klocka 37% högre med.. ja låg volt antar de menar samma (vet att just SB har andra begränsningar för klocken men men)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Okej tack för den infon. De skulle de säkert vilja. Sen att man stödjer något är en sak. För min del vill jag ha Pris/Prestanda också vilket AMD har. Samt att VIA har väldigt dålig tillgång här i Sverige.

Fast det är just sånt tänkande som främjar monopol. Entusiaster nobbade VIA till förmån för Nvidias nforce och nu är de ute ur leken. Samma sak är påväg att hända med Nvidia pga motgångar och licensbråket.

Intel kommer alltid vara störst med mest pengar och eftersom de ligger så långt före AMD kommer de sannolikt alltid ha fördelar i prestanda varför det behövs att konsumenter köper sämre produkter och offrar prestanda och tekniska fördelar för att konkurrenter ska få finnas kvar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag förstår ingenting, men siffrorna är ju strålande! 2,7ggr(?) effektivare?! (prestanda/strömförbrukning)

Permalänk
Medlem

Mig skulle de inte göra så mycket om processorn blev dubbelt så stor fast i 22nm i desktops setups.
Varför måste alla vara x86?

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Vad dillar du om? Givetvis är det hur man kan använda innovationen som är intressant. Hjulet hade t.ex varit en fullständigt meningslös 'uppfinning' om man aldrig kom på tanken att faktiskt använda det.

Men frågan är om det verkligen är en innovation eller om det bara är ett vanligt steg i utvecklingen. Det låter ungefär som de tagit fram ett nytt hjul som är mycket rundare än tidigare hjul men samtidigt så påstår de att det är den "häftiga" dekalen som de klistrat på sidan som står för prestandaökning.

En tredje sak som jag stör mig på är att 10 år är normal utvecklingstakt i såna här sammanhang.

Jag har förstås inget emot att tekniken går framåt och utvecklas, men att göra vilda påståenden innan man ens börjat massproducera eller ens har en krets som faktiskt presterar lång mer än förväntat är bara löjligt. (Massproduktion har tagit död på många liknande påståenden tidigare).

Nej, jag tror jag väntar med att bli imponerad tills kretsen finns tillgänglig att beskådas av gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Mig skulle de inte göra så mycket om processorn blev dubbelt så stor fast i 22nm i desktops setups.

vad snackar du om nu?
den fysiska storleken , eller något annat?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Korkskruv:

Två saker jag stör mig på...
För det första så måste man designa nya kretsar när man skalar ner tillverkningsprocessen. Att introducera en ny transistor är därför måttligt revolutionerande.

För det andra så verkar den nya transistorn inte ge någon extra prestanda. Mist 30% av den ökade prestandan lär ju komma fån att de krympt processen och därmed kunnat klämma in mer på samma yta.

Man ska snarare sen den nya transistorn som en förutsättning för att de överhuvudtaget skulle gå att skala ner tillverkningsprocessen.

Det som blir intressant nu är att se hur Intel väljer att positionera de nya Ivy Bridge-produkterna. När Westmere (dvs Intels förra 'tick') kom så var det bara cpu:er till Extreme-serien (Gulftown) och det lägre mellansegmentet (Clarkdale/Arrandale) som släpptes.

Jag betvivlar att de gör likadant nu dock. Ivy Bridge ska komma i Q1-12 och vid det laget har ju precis nya high end-cpur:er kommit i form av Sandy Bridge-E. Troligen blir det alltså ursprungliga Sandy Bridge som fasas ut i hela mellansegmentet, eventuellt med fokus på mobilserien först. Jag gissar på att vi alltså får se 22nm Core i7 3600/Core i5 3500/Core i3 3100 någon gång efter CES 2012.

//14cc

Permalänk
Medlem

Bra att det blir dags för laptopuppgradering för mig under 2012, riktigt riktigt passande

Och om det blir stora prestandavinster bland desktopchipen så håller man ju tummarna för att bakåtkompabiliteten med P67 håller, så man kan fixa in en sån där med!

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Fast en sån processor, med dubbelt så stor basyta, skulle ju köra i mycket lägre klockfrekvenser.

Från centrum av CPU:n ut till ytterkanten måste den elektriska signalen hinna färdas åtminstone en gång innan processorn kan gå över till nästa klocksteg. Därför finns det samband mellan maximal klockfrekvens och storleken på chippet. Vill vi att de "värsta" CPU:erna skall gå i runt 3 GHz kan vi inte öka chipstorleken mer än vad vi har idag.

För att öka prestandan måste vi antingen göra en radikalt annorlunda design (AMD APU) eller minska storleken på de enskilda transistorerna ytterligare. Intel gör det senare, men då krävs en övergång till 3d-transistorer för att inte all ström skall läcka tvärs igenom transistorn oavsett om grinden är öppen eller stängd.

Permalänk
Skrivet av Wishy:

För att vara extra petig så tror jag nog det var APU han menade.

edit: Ontopic så låter det väldigt intressant med tri-gate.. fattar inte riktigt vad meningen med den andra videon var dock. Okej, så det flyter när man kör hd och visar en websida eller spelar ett spel men det är ju knappast revolutionerande. Antar att dom bara ville visa att teknologin fungerade och att det faktiskt går att bygga en dator baserad på det. Säger dock som någon annan tidigare, visa siffror!

Skrivet av Piece of Cake:

Ännu mer fail på honom?

Skrivet av Wishy:

Ja, kanske det. Men man vet ju själv att man kan bli snurrig och det är inte alltid jag har grepp om alla förkortningar

Förhoppningsvis så ser han svaren och efter det vet att det heter APU och CPU och att PSU är något helt annat. Alltid roligt att lära sig något nytt!

Ja det var väldigt fail av mej :P.
Men jag har rättat till det nu xD
Men det jag menade vara att amds APU är är en combo av CPU och GPU med det borde deras APU vara mycket starkare än en CPU själv.
Men tänk på att AMD kommer att ha cirka 6-9 månader på sig innan Intel släpper sitt ny vilket ger ett enormt plus för AMD.
Men det är alltid trevligt med ny teknik ^.^

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Du skulle få ut kanske en femtedel så många fungerande chips om du fördubblade storkelen vilket innebär att priset skulle femdubblas.

Strömförbrukningen och därmed värmeutvecklingen skulle minst fördubblas.
Och med tanke på de kraven som finns redan idag på nätaggregat och moderkort så skulle de kraven minst fördubblas och kostnaderna minst tripplas.

Jag förstår inte riktigt vad du menar eller hur genomtänkt det du menar är.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om Intel kommer krossa AMD för gott

Synd

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Haha den andra filmen var ju totalt värdelös

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Haha den andra filmen var ju totalt värdelös

Värdelös? Vad snackar du om?!
Deras server kunde visa en webbsida! EN WEBBSIDA!!

Detta lär knappast bli slutet för AMD. Skulle Intel få ett bizzart stort försprång skulle de förmodligen bara chilla tills behovet att tävla återuppstod.

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Från centrum av CPU:n ut till ytterkanten måste den elektriska signalen hinna färdas åtminstone en gång innan processorn kan gå över till nästa klocksteg. Därför finns det samband mellan maximal klockfrekvens och storleken på chippet. Vill vi att de "värsta" CPU:erna skall gå i runt 3 GHz kan vi inte öka chipstorleken mer än vad vi har idag.

Framtiden ligger alltså i sfärformade CPU:er, bollar, där maximal radius är steckan en signal hinner färdas innan den når nå ytan från centrum.

Nja,blir nog svårt att göra diagonala ledningar, så man får nog räkna med kubformade istället (upp och åt sidan istället, där sträckan inte blir hypotenusan, ideala formen alltså inte rund).

Visa signatur

åhoj

Permalänk

D.v.s. så är det ganska onödigt att köpa en värsting i7:a efter sommaren då?

Permalänk
Skrivet av Ase:

Kanske dags för dom att göra nåt som är bra då.(Amd)
Så länge Intel gör bättre processorer kommer dom vara störst.
Håller med om att vill man stödja dom mindre så är det Via man ska stödja(0,x%)
Tycker inte synd om varken AMD eller Intel ,den som generar den bästa processorn dom handlar jag av.
Väntar på & få se/höra nåt om Grafen igen där körde dom väl en transistor på 100 Ghz dessutom genererar den ingen värme ,fast dröjer väl en 10 år till eller nåt

Så varför var inte AMD störst när de gjorde bäst processorer då? Det fungerar verkligen inte som många verkar tro. Konsumenter bryr sig ofta inte om vad som är bäst, bara vad som låter bäst eller som dom tror sig veta är bäst.

Permalänk
Skrivet av Battle_Zealot:

D.v.s. så är det ganska onödigt att köpa en värsting i7:a efter sommaren då?

så länge min thuban inte flaskar gpu'erna så får den sitta kvar tills 22nm Om jag inte impulsköper en bulldozer, that is.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Men frågan är om det verkligen är en innovation eller om det bara är ett vanligt steg i utvecklingen. Det låter ungefär som de tagit fram ett nytt hjul som är mycket rundare än tidigare hjul men samtidigt så påstår de att det är den "häftiga" dekalen som de klistrat på sidan som står för prestandaökning.

de har tagit ett hjul och gjort det till en boll, tänk själv hur mycket enklare det vore med tex parkering om bilar hade bollar som hjul istället för klassiska hjul. Så ja, jag tycker att det är innovativt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Fan vad bra! Intel visar om igen att de smiskar AMD!

Exakt vad är bra med det? Bättre att de ligger hyfsat jämt. Iallafall för oss konsumenter.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.